درخواست مکزیک از آمریکا/ پکن تهدیدی برای آمریکای شمالی

۱۴۰۰/۰۸/۲۸ - ۱۰:۳۹:۴۲
کد خبر: ۱۲۶۳۰۹۵
«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک در نشست سه جانبه با سران آمریکا و کانادا ضمن هشدار نسبت به توسعه اقتصادی پکن، این امر را تهدیدی برای آمریکای شمالی در صورت عدم اقدام دولت‌ها دانست.

به گزارش برنا به نقل از روزنامه ال پائیس، روسای جمهوری سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک در جریان نشست دیروز (پنج‌شنبه) سران آمریکای شمالی علاوه بر بررسی چالش‌های منطقه ای بر تقویت اتحاد در مقابل قدرت تجاری چین تاکید کردند.

در جریان این نشست دو ساعته که در محل کاخ سفید برگزار شد، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک که معمولا در اظهارنظر پیرامون برنامه‌های سایر دولت‌ها بسیار محتاط است، ضمن هشدار نسبت به توسعه اقتصادی پکن، این امر را تهدیدی برای آمریکای شمالی در صورت عدم اقدام دولت‌ها دانست.  

رئیس دولت مکزیک، توافق تجاری جدید «تمک» (T-MEC) که از ژوئیه ۲۰۲۰ به اجرا درآمده است را «بهترین ابزار برای رویارویی با رقابت رشد سایر نقاط جهان به ویژه توسعه تولیدی و تجاری چین» دانست.

تمک یک پیمان تجاری جامع و قوی است که مکزیک را به‌عنوان یک شریک تجاری در کنار ایالات متحده آمریکا و کانادا قرار می‌دهد و مرحله جدید از سرمایه‌گذاری و رشد برای منطقه به همراه دارد.

وی افزود: فراموش نکنیم که در حالی که کانادا، آمریکا و مکزیک، ۱۳ درصد از بازار جهانی را تشکیل می‌دهند اما سهم چین ۱۴.۴ درصد است و این شکاف به حدود ۳۰ سال قبل باز می‌گردد. زمانی که در سال ۱۹۹۰ سهم چین ۱.۷ درصد بازار جهانی و آمریکای شمالی ۱۳ درصد بود.

مکزیک در حالی به تقویت قوا در برابر توسعه تجاری چین تاکید کرد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز صبح پنج‌شنبه در دیداری دوجانبه با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد یک بایکوت دیپلماتیک برای بازی‌های المپیک زمستانی چین که فوریه ۲۰۲۲ انجام می‌شود، از سوی مقام‌های واشنگتن مدنظر است.

اظهارات بایدن سه روز پس از نشست مجازی با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین مطرح شد که در آن، رئیس جمهوری آمریکا مساله نقض‌های حقوق بشری در چین و یکسری مسائل پر تنش در روابط بین دو کشور را مطرح کرد.

رئیس‌جمهوری مکزیک در جریان این نشست سه جانبه که از سال ۲۰۰۵ با هدف برگزاری سالانه آغاز شد اما از پنج سال پیش تاکنون برگزار نشده بود به مسئله مهاجرت نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که برای رشد، به نیروی کاری نیاز داریم که در آمریکا و کانادا کافی نیست، باید از طرد مهاجران دست برداشت.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود این نشست را لغو کرده بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز