روسیه از رویکرد غرب در مساله تغییرات اقلیمی انتقاد کرد

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۱۵:۳۶:۱۷
کد خبر: ۱۲۶۵۱۹۹
روسیه از رویکرد غرب در مساله تغییرات اقلیمی انتقاد کرد
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه از رویکرد سیاسی کشورهای غربی در مسائل تغییرات اقلیمی جهانی انتقاد کرد و آن را به زیان کشورهای درحال توسعه خواند.

به گزارش برنا، لاوروف روز سه شنبه در همایش «دستور کار بین المللی بخش تجاری روسیه: چالش ها، ریسک ها و استراتژی همکاری با دولت» گفت: تعدادی از کشورهای غربی سعی دارند دستورکار تغییرات اقلیمی جهانی را سیاسی کنند که ممکن است به تلاش های بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوا ضربه بزند.  

وی افزود: امروز می توان به این نتیجه رسید که شماری از کشورهای قدرتمند ازجمله اعضای اتحادیه اروپا، سعی دارند از مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی جهانی به عنوان ابزاری برای حمایت از اقتصاد خود استفاده کنند.  

وزیر خارجه روسیه گفت: در اجلاس اقلیمی گلاسکو تلاش شماری از کشورهای توسعه یافته غربی برای اینکه کشورهای کمتر توسعه یافته، آلوده سازی هوا را متوقف کنند کاملا مشهود بود.  

وی ادامه داد: اما چنین اقدامی برای کشورهای درحال توسعه به معنی توقف توسعه و پیشرفت بود و به همین دلیل ایجاد توازن بین تلاش برای حفاظت اقلیمی جهانی و منافع هر کشور بسیار مهم است.  

اجلاس آب و هوایی گلاسگو معروف به کاپ ۲۶ بیست‌وششمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل و امضاکنندهٔ کنوانسیون تغییرات اقلیمی، در تاریخ ۹ آبان ماه سال جاری در اسکاتلند آغاز بکار کرد و بر اساس برنامه اعلام شده در تاریخ ۲۱ آبان ماه به کار خود پایان داد.

در پایان این اجلاس، شرکت‌کنندگان سندی را به عنوان پیش‌نویس توافق اجلاس تهیه کرده‌اند که از کشورها می‌خواهد تا سال آینده میلادی، برنامه های خود را برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای بازبینی و تقویت کنند؛ تا آخر سال آینده راهبردهای بلندمدت خود را برای دستیابی به تصاعد صفر خالص تا اواسط قرن، تبیین کنند و اقدام قابل ملاحظه و اثربخشی برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱/۵ درجه انجام دهند. کشورها طبق توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ وعده دادند که برای دستیابی به این هدف تلاش خواهند کرد.

بر اساس این سند، کشورها باید روند توقف استفاده از زغال سنگ و مشتقات سوخت های فسیلی را شتاب بخشند و سهم کلی شان در بودجه اقلیمی به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگار کردن خود با تغییرات اقلیمی را دو برابر کنند.

 لاوروف در باره نتایج این اجلاس گفت: نتایج اجلاس گلاسکو برای بسیاری رضایتبخش نبود و ما نیز رفتار خودپرستانه در این عرصه را غیرقابل قبول می دانیم.   

 وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کردکه امکان اینکه روسیه تا  پیش از سال ۲۰۶۰، سوخت های فسیلی را از بخش انرژی خود حذف کند بستگی به توجه به منافع مسکو در این عرصه خواهد داشت و غرب باید این واقعیت را درک کند ممنوعیت هایی که در این عرصه بکار گرفته می شود، از سرعت رویکرد روسیه برای حرکت به این سمت می کاهد.   

 وی ادامه داد: روسیه تلاش خواهد کرد که دوره حرکت به سوی انرژی پاک بدون تبعیض باشد.  

وزیر خارجه روسیه همچنین از تحریم جدید خط لوله گاز نورد استریم ۲ ازسوی آمریکا انتقاد کرد و گفت: آمریکا با دلیل یا بدون هر گونه دلیل تحریم می کند و نمونه بارز آن تحریم های در مورد خط لوله گاز نورد استریم۲ است.   

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد شرکت "ترانسادریا" وابسته به روسیه  و دو کشتی آن به دلیل حضورشان در تکمیل پروژه نورد استریم ۲ تحریم شده اند.

بلینکن مدعی شد که  وزارت امور خارجه آمریکا مطابق با قانون سال ۲۰۱۹ محافظت از امنیت انرژی اروپا، گزارشی به کنگره ارائه کرده است. در این گزارش نام دو کشتی و شرکت "ترانسادریا" وابسته به روسیه که در پروژه نورد استریم ۲ مشارکت داشته اند، قرار دارند. ترانسادریا تحت قانون محافظت از امنیت انرژی اروپا تحریم خواهد شد و کشتی آن به نام "مارلین" به عنوان دارایی مسدود شده در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز