امیرعبداللهیان درباره موانع برجام تاکید کرد

رفتار متناقض آمریکا یکی از موانع اصلی در مذاکرات است

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۲۰:۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۶۵۲۵۰
رفتار متناقض آمریکا یکی از موانع اصلی در مذاکرات است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای سوئیسی خود با اشاره به این‌که گفت‌ و گوها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از هفته آینده آغاز می‌شود، تأکید کرد که تهران برای رسیدن به یک توافق خوب جدی است، اما رفتار متناقض آمریکا یکی از موانع اصلی در مذاکرات است.

به گزارش برنا، از وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان  و ایگنازیو کاسیس روز سه‌شنبه در یک گفت‌ وگوی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، گفت‌ وگوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در این مکالمه تلفنی با یادآوری جایگاه مهم سوئیس در اروپا، اشاره کرد که روابط دوجانبه دو ‌کشور در مسیری درست قرار دارد و سفر اخیر رئیس پارلمان سوئیس به تهران نقطه عطفی در روابط پارلمانی دو کشور بوده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش برای رفع برخی مشکلات در زمینه گسترش فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران، بر لزوم افزایش و رشد مناسبات و  روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، آموزشی، کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و بانکی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اعلام آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد که  این امر به زودی محقق شود.

وی به وضعیت بحرانی در یمن نیز اشاره کرده و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی جهت رفع محاصره و پایان دادن به جنگ حمایت می‌کند.

در ادامه امیرعبداللهیان با اشاره به این‌که گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از هفته آینده در وین آغاز می‌شود، تأکید کرد که ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری آماده و جدی است، اما در عین حال نسبت به رفتار آمریکا بی‌اعتماد است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه آمریکا از یکسو خود را علاقه مند به بازگشت به برجام می‌خواند و از سوی دیگر ظرف چند هفته گذشته در دو مرحله تحریم‌هایی را علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی وضع کرده‌، تصریح کرد که رفتار متناقض آمریکا یکی از موانع اصلی در مذاکرات است.

امیرعبداللهیان همچنین اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را بر اساس رفتار مورد قضاوت قرار می‌دهد.

 امیرعبداللهیان در باره وضعیت منطقه و افغانستان با بیان اینکه ایران هیات حاکمه سرپرستی کنونی افغانستان را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق می‌کند، از وضعیت انسانی در این کشور در آستانه فصل سرما ابراز نگرانی کرده و تلاش بین‌المللی برای پاسخگویی به وضعیت انسانی در افغانستان و پناهجویان را خواستار شد.

قدردانی سوئیس از ایران 
وزیر خارجه سوئیس نیز با اشاره به سفر خود به ایران در سالگرد صد سالگی روابط دو کشور، ایران را کشوری تاریخی و بسیار جذاب خواند.

ایگنازیو کاسیس  با اشاره به اهمیت روابط میان دو کشور، به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت کانال تجاری دو کشور پرداخت و بر همکاری برای انتقال کمک‌ها به افغانستان از طریق ایران اعلام آمادگی کرده است.

وی  با باین این که کشورش در خصوص لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با جمهوری اسلامی  ایران هم‌نظر است ، از تهران  برای یافتن راهکار دیپلماتیک در افغانستان و همچنین میزبانی از پناهجویان، تمجید کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز