نماینده ادوار مجلس:

تخلف آمریکا در برجام بر هیچکس پوشیده نیست/ سفر گروسی می‌تواند زمینه‌ساز نتیجه‌بخش بودن مذاکرات باشد

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۶:۳۳:۴۷
کد خبر: ۱۲۶۵۲۷۰
تخلف آمریکا در برجام بر هیچکس پوشیده نیست/ سفر گروسی می‌تواند زمینه‌ساز نتیجه‌بخش بودن مذاکرات باشد
نماینده مجلس دهم گفت: سفرهای گروسی می‌تواند زمینه ساز نتیجه بخش بودن مذاکرات باشد ، تا روال منطقی سابق برگردد و تعهدات متقابل کشور ها دوباره ساری و جاری شود و این در صورتی می‌تواند اتفاق بیافتد که آژانس صرفا در چارچوب اساسنامه خود و بدون نگاه سیاسی عمل کند.

"اردشیر نوریان"، نماینده دوره دهم مجلس، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد سفر گروسی به ایران و اثراتی که به‌جای خواهد گذاشت گفت: در مورد مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی، چندین نکته مهم وجود دارد که هیچ وقت در تحلیل هایی که درباره اقدامات یا مواضع آژانس داریم، نباید فراموش شوند و مواردی که جلوتر خواهم گفت درباره سفر آقای گروسی نیز اعتبار دارد. 

او ادامه داد: نکته اول این است که اساسا آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد وابسته به سازمان ملل و مجموعه ای که وظیفه آن نظارت و کنترل بر فعالیت هسته ای کشور ها است، یک باشگاه هسته ای است .که اساسنامه IABA قاعدتا بر اساس نیاتی که موسسین نهاد بین المللی داشتند تنظیم شده و یک نهاد تخصصی فنی است نه یک نهاد سیاسی. بنابراین همه مواضع و اقدامات و تصمیمات، بیانیه ها و هرآنچه از این نهاد بر پرونده کشورها صادر می شود، باید درباره موضوعات هسته ای باشد و الزاما باید ماهیت فنی و تخصصی داشته باشند.

او افزود: نکته دوم این است که دستور کار IAEA باید مبتنی بر رژیم های امنیتی و هسته ای مثل npt یا پروتکل الحاقی یا پادمان ها باشد، و هر نوع اقدامی که آژانس خارج از این چارچوب انجام دهد، بر خلاف اساسنامه اش بوده و صحیح نیست. آژانس اظهار نظر یا بیانیه سیاسی و نه فنی و تخصصی صادر نکرده است.

نوریان اظهار کرد: نکته سوم این است که کشور ها بر اساس اسناد و معاهدات بین المللی که تاسیس IAEA را تثبیت کرده و بر اساس حقوق بین الملل و همچنین مبتنی بر نُرم ها و هنجار ها یا رژیم های امنیتی بین المللی در صورت نیاز آژانس در موارد فنی و تخصصی باید همکاری های لازم را داشته و برنامه ها را اجرا کنند‌. کشور ها حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارند و به علاوه می توانند از آژانس مطالبه کمک های تخصصی و مشاوره ای بکنند و در مسیر دستیابی به این انرژی صلح آمیز از آژانس کمک بخواهند و این وظیفه آژانس است که این اقدامات را انجام دهد.

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: این سه نکته مقدماتی در مورد آژانس و مواضع آن بود. در تحلیل آن چه که آژانس چه در قالب شورای حکام و تصمیمات آن و چه در قالب بیانیه ها و اعلامیه های صادرشده دارد، اگر از چارچوب خارج شود خلاف اساسنامه خود عمل کرده است.

او ادامه داد: درباره مسائل هسته ای ایران و آنچه مربوط به برجام و مذاکرات هسته ای میشود، آژانس یک بازوی نظارتی و یک مکانیزم کنترلی سازمان ملل است که وظیفه دارد کشور ها را هم درباره رعایت مقررات بین المللی ناشی از NPT(پیمان منع سلاح و آزمایشات هسته ای) و هم از هرگونه انحراف در صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای  جلوگیری کند. بهره برداری هسته ای باید صلح آمیز باشد و آژانس موظف است این نظارت و کنترل را انجام دهد. امریکایی ها در این مسیر تاکنون از آژانس به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرد‌ه‌اند تا الان اینطور بوده و در سابقه مذاکرات هم در 5+1 یا برجام و هم از ابتدا که موضوع هسته ای ایران مطرح شد، گاه و بی گاه آژانس از چارچوب های قانونی خود خارج شد و انحرافاتی داشته و بیانیه هایی صادر کرد و با اعمال نفوذ قدرت های بزرگ که در صحن شورای حکام میتوانند این کار را انجام دهند، نسبت به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ابهاماتی ایجاد کرده است که این ابهامات همواره دستمایه سو استفاده قدرت های بزرگ به ویژه ایالات متحده بود که قصد افزایش فشار بر ایران را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، با تاکید براینکه ایران هموارده به برجام پایبند بوده و امروز توپ در زمین آمریکا است، خاطرنشان کرد: روندی که تا کنون ایران با آژانس طی کرد، یک اقدام شفاف ساز و اعتماد ساز بوده است یعنی علاوه بر این که تمام رژیم های امنیتی و پروتکل ها و قواعد جاری در حوزه بین المللی را رعایت کرده است؛ به صورت داوطلبانه پادمان ها و پروتکل الحاقی را اجرا کرده و به صورت شفاف و روشن به جامعه جهانی نشان داد که انحرافی در روند هسته ای ما نیست.

نوریان اظهار کرد: امروز که مذاکرات بعد از خروج امریکا از برجام تقریبا به بن بست رسیده است؛ تلاش بسیاری می شود که این مسیر بار دیگر اصلاح شود و کشور ها به آنچه در قالب توافقنامه به صورت متقابل متعهد شدند، برگردند.

نوریان عنوان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست و حتی در افکار عمومی بین الملل این مسئله روشن است که کشوری که نقض تعهد کرده، امریکا است و ایران به تمام تعهدات خود در این مسیر پایبند بوده مگر در شرایطی که امریکایی ها خارج شدند و نقض عهد صورت گرفت و تحریم ها را مضاعف کردند و در آنجا در قالب یک راهبرد صبر استراتژیک قدم به قدم تعهداتی را که بر اساس توافقنامه انجام شده بود، کاهش پیدا کرد.

او افزود: امروز که قرار است باز مذاکرات به حالت اول برگردد و توافقات برای طرفین لازم الاجرا شود؛ طبیعتا همان ابزار و شیوه ای که دست مایه سو استفاده قدرت های بزرگ، به ویژه امریکا قرار گرفت، باید از همان طریق این اصلاح صورت بگیرد و سفرهای گروسی می‌تواند زمینه ساز نتیجه بخش بودن مذاکرات باشد ، تا روال منطقی سابق برگردد و تعهدات متقابل کشور ها دوباره ساری و جاری شود و این در صورتی می‌تواند اتفاق بیافتد که آژانس صرفا در چارچوب اساسنامه خود و بدون نگاه سیاسی عمل کند.

این نماینده سابق مجلس گفت: بر اساس اخباری که من شنیدم اقدامات اخیر ایران و سفر گروسی، برای جلوگیری از سو استفاده ها و یک گام به جلو بوده و بهانه هایی که قدرت های بزرگ به ویژه امریکا از طریق بهانه های فنی و تخصصی با ابزار آژانس گرفتند.

آقای گروسی می‌تواند این مسئله را حل کند به شرط این که در چارچوب اساسنامه خود عمل کند، او باید موضع کاملا تخصصی و فنی بگیرد و در وادی اقدامات سیاسی که در راستای راهبردی ایالات متحده است، حرکت نکند. اگر این عملی شود آنچه در اخبار و از طرف شورای حکام شنیدیم در چند روز آینده نشست ها برگزار خواهد شد، و اگر موضع شفاف از طرف گروسی بیان شود به پیشرفت مسائل کمک می کند و گام بلندی برای از سر گیری مذاکرات وین و احیای برجام برداشته می‌شود.

او اذعان کرد: لازم نیست ما اقدام جدید انجام بدهیم و آقای گروسی فقط در این مرحله باید در چارچوب آژانس و قانون و مقررات حاکم بر آژانس رفتار تخصصی نشان دهد و اعلام شود که ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده است.

نوریان در انتها عنوان کرد: چیزی که اکنون واضح است و کشور ها خواهان بازگشت ایران به تعهدات خود هستند، ناشی از نقض عهد خود امریکایی هاست و طبیعتا این کشور ناقض عهد است که باید رفتار خود را اصلاح کند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز