تحلیل رابطه ایران و عربستان در گفتگو با برنا؛

عربستان در عرصه‌های سیاسی و میدانی شکست خورده است/ سعودی در رابطه با ایران حسن نیت ندارد

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۴:۵۶:۴۳
کد خبر: ۱۲۶۵۲۸۴
عربستان در عرصه‌های سیاسی و میدانی شکست خورده است/ سعودی در رابطه با ایران حسن نیت ندارد
یه تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: عربستان 80 میلیارد دلاردر طول ده سال بحران سوریه به گروهک های تروریستی کمک مالی و لجستیکی کرده ولی همچنان دولت سوریه پابرجا و پایدار هستند بنابراین عربستان سعودی در عرصه های سیاسی و میدانی شکست خورده است.

  «حسن هانی زاده»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، در خصوص مذاکرات ایران و عربستان و نقش همکاری آنها در غرب آسیا گفت: مذاکرات ایران و عربستان که از شش ماه گذشته تاکنون در بغداد آغاز شده یکسری پیشرفت‌هایی دارد ولی مهم‌ترین مسائل، مسئله جنگ عربستان علیه ملت یمن است که در واقع یکی از پیچیده ترین پرونده های مذاکرات ایران و عربستان در بغداد است . اعتقاد مقامات سعودی این است که بعد از پایان جنگ در یمن انصارالله نباید در ساختار قدرت یمن مشارکت داشته باشد در حالیکه این مسئله از نظر ایران و محور مقاومت قابل قبول نیست. 

وی گفت: انصارالله و حوثی‌ها بخشی از ساختار اجتماعی و سیاسی یمن هستند و ریشه های عمیقی در میان جامعه یمن دارند فلذا به همین دلیل اگر دیدگاه های ایران به عربستان نزدیک شود بسیاری از مشکلات منطقه حل خواهد شد. عربستان سعودی در طول یک دهه گذشته و مخصوصا در دوره حاکمیت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و بن سلمان ولیعهد عربستان نقشی تخریبی در رخدادهای منطقه بویژه در سوریه ، لبنان ، عراق  و یمن ایفا کردند و آسیب جدی به امنیت منطقه وارد نمودند.

این تحلیلگر خاورمیانه یادآور شد: در طول هفت سال گذشته عربستان سعودی در جنگ یمن 350 میلیارد دلار هزینه کرده ولی نتیجه قابل قبولی نگرفته و در عرصه های میدانی شکست خورده، در سوریه نیز عربستان 80 میلیارد دلاردر طول ده سال بحران سوریه به گروهک های تروریستی کمک مالی و لجستیکی کرده ولی همچنان دولت سوریه پابرجا و پایدار هستند بنابراین عربستان سعودی در عرصه های سیاسی و میدانی شکست خورده است.

هانی‌زاده در پایان گفت: فلذا به نظر نمی رسد که عربستان خیلی در رابطه با ایران و حل مشکلات خودش با ایران حسن نیت داشته باشد، بصورت تاکتیکی عمل می کند به دلیل اینکه الان تیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نظر مثبتی نسبت به حاکمیت عربستان ندارد، فلذا عربستان به صورت تاکتیکی در هر حال حاضر با ایران مذاکره می کند و اگر نتیجه این مذاکرات اگر به یک توافق پایدار برسد قطعا به حل بسیاری از بحرانها کمک خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز