بلایی که آمریکا بر سر اسپانیا آورد

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۱۹:۱۹:۵۰
کد خبر: ۱۲۶۵۷۶۳
روزنامه نیویورک تایمز نوشته است در پی اخراج ساکنان املاک و واحدهای مسکونی شرکت های خصوصی آمریکایی در اسپانیا هم زمان با بحران همه گیری کرونا، مستاجران و کنشگران حوزه اسکان، علیه این شرکت ها اعلان جنگ کرده اند.

به گزارش برنا، از تارنمای بیزینس اینسایدر؛ بنا بر اعلان دولت اسپانیا، مشکل مسکن که از هنگام آغاز بحران مالی ۲۰۰۸ به شهروندان فشار وارد می کرد، از هنگام آغاز همه گیری کووید – ۱۹ در سال ۲۰۱۹ تشدید و بحرانی تر شد به گونه ای که میزان بیرون رانده شدن مستاجرها در اوایل ۲۰۲۱ در مقایسه با دوره مشابه ۲۰۲۰، به میزان ۱۴ درصد افزایش یافته است. در نتیجه مالکان خانه ها، ورشکست شده و میزان بیرون رانده شدن مستاجران افزایش یافته و هزاران خانوار، محل سکونت خود را از دست داده و بیخانمان شده اند.

بر اساس ارزیابی روزنامه نیویورک تایمز؛ شمار مستاجران در اسپانیا در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. همه این رخدادها نه در نیویورک، بلکه در هزاران کیلومتر دورتر و با فاصله یک اقیانوس در اروپا رخ داده است.  

 معترضان بر این باورند که شرکت های بزرگ سرمایه گذاری آمریکایی از تنگناهای اقتصادی ناشی از همه گیری کووید – ۱۹ بهره جویی می کنند. مستاجرانی که به علت ناتوانی از پرداخت مبالغ اجاره بهای درخواست شده از سوی صاحبخانه هایشان، بی خانمان و خشمگین هستند، ضمن خودداری از ترک خانه هایشان، اقدام به سازماندهی علیه صاحبخانه ها، حقوقدانان و وکیلان این شرکت ها، ماموران پلیس و نظام قضائی اسپانیا کرده اند که برای بیرون راندن آنها تلاش می کنند.

نیویورک تایمز افزود: گروهی به نام "جنگ با سربروس" متشکل از ساکنان و کنشگران حوزه مسکن در اسپانیا از مدتی پیش مبارزه با تلاش ها برای اخراج مستاجران را آغاز کرده اند. سربروس افزون بر نام سگ سه سر نگهبان جهان زیرزمینی در افساره های یونان، نام یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری آمریکایی است که در پی بحران مالی ۲۰۰۸ جهان، خرید املاک ارزان را در سراسر اسپانیا آغاز کرد. سربروس و دیگر شرکت ها مانند بلک استون و لون استار مستقر در ایالات متحده با همکاری یکدیگر هزاران ملک در سراسر اسپانیا خریداری کرده اند.  

اعضای این گروه که افزون بر تلاش علیه ماموران پلیس و وکیلان نماینده شرکت های خصوصی برای بیرون راندن ساکنان از خانه هایشان، حتی در صورت بیرون رانده شده آنها، دیگر املاک این شرکت ها را تصرف و در آن تحصن می کنند،  به نیویورک تایمز گفته است که ده ها خانوار بیخانمان، ساختمان های متعلق به این شرکت های بزرگ را برای اعمال فشار بر آنها، اشغال کرده اند، زیرا آزاد کردن این ملاک مستلزم سال ها دوندگی قضایی و هزینه کردن میلیون ها دلار خواهد بود.

نمایندگان مجلس اسپانیا به تازگی هماهنگ با تلاش دیگر کشورها برای برخورد با بحران مسکن، پیش نویس قانون جلوگیری از نفوذ شرکت های بزرگ را بر بازار مسکن این کشور پیشنهاد کرده اند. دولت چپگرای اسپانیا نیز در ماه جاری (نوامبر) برای حمایت از مستاجران در برابر شرکت های سرمایه گذاری و دیگر مالکان عمده، پیش نویس قانون مسکن را پیشنهاد کرده است.

 

اسپانیا تنها یکی از کشورهایی است که شاهد اقدامات جسورانه تازه ای به منظور تامین مسکن برای شهروندان بوده است. ساکنان برلین پایتخت آلمان نیز اخیرا قانونی را برای تصرف آپارتمان های مالکان عمده در این شهر، تائید کرده اند.

 

لون بلارا رهبر حزب پودموس در اسپانیا به فایننشال تایمز گفته که ما ایجاد محدودیت را با این پیام به مالکان عمده آغاز می کنیم که می توانند به فعالیت و کسب و کار در حوزه مسکن ادامه دهند، اما نه به هر بهایی و نه به بهای اخراج مستاجران یا دریافت بیش از ۳۰ درصد از درآمد ماهانه آنان به عنوان اجاره بها

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز