چین:

آمریکا با لغو تمام تحریم‌ها گام نخست را در برجام بردارد

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۲۰:۵۷:۳۷
کد خبر: ۱۲۶۶۱۱۱
آمریکا با لغو تمام تحریم‌ها گام نخست را در برجام بردارد
نماینده چین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تصریح کرد که ایالات متحده به عنوان طرفی که به طور یکجانبه از برجام خارج شد، باید نخستین گام را با لغو کلیه تحریم‌های ناسازگار با برجام بردارد.

به گزارش برنا، نماینده چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که تمام تحریم‌های «مرتبط با برجام که علیه ایران و اشخاص ثالث اعمال شده است» باید برداشته شود.

وی بر همین اساس از همه طرف‌ها خواست که در آستانه برگزاری دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام، از منطق صحیح پیروی کنند و راهبردهای عمل‌گرایانه را اتخاذ کنند تا فضای لازم برای از سرگیری آرام مذاکرات و نتایج مثبت ایجاد شود و برجام هر چه سریع‌تر به ریل اصلی خود بازگردد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدام های داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام و نحوه بازگشت آمریکا به این توافق گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالیکه یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به از سرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دولت دموکرات بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رییس  جمهوری پیشین آمریکا از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

بر اساس برنامه اعلام شده، دور بعدی مذاکرات وین قرار است دوشنبه، هشتم آذر در وین ازسرگرفته شود. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات وین را برعهده دارد تصریح کرده است: تمرکز ایران بر رفع تحریم های ظالمانه است و آمریکا هم هیچ گزینه ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته ای ندارد.

 

نظر شما