یک کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با برنا

مذاکره ما منوط به برداشتن تحریم‌هاست/ در داخل انسجام خوبی ایجاد شده است

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۵:۳۴:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۶۷۸۰
مذاکره ما منوط به برداشتن تحریم‌هاست/ در داخل انسجام خوبی ایجاد شده است
یک کارشناس خاورمیانه گفت: مذاکره ما منوط به برداشتن تحریم‌هاست و طبیعتا آنها در سر دو راهی هستند تحریم‌ها را بردارند یا مذاکرات متوقف شود؛ به هرحال ما ضرر نخواهیم کرد.

جعفر قنادباشی، کارشناس خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص نقش اسرائیل در مذاکرات وین گفت: زمانی که مسئله هسته‌ای ایران مطرح شد به نوعی کوشش کردند تا از این موضوع یک اهرمی برای اعمال فشار علیه ایران بسازند. یعنی از ابتدا که پرونده ما در آژانس بود و هنوز به شورای امنیت نرفته بود باز اسرائیلی‌ها آنجا نقش آفرین اصلی بودند. اینکه اسرائیلی‌ها بخواهند در روند سیاست‌های راهبردی ما در پرونده هسته‌ای تغییر ایجاد کنند دارای سابقه طولانی مدت است. 

وی ادامه داد: حتی پیش از اینکه مسائل هسته‌ای ایران مطرح شود آنها پیوسته ما را متهم به تولید بمب هسته‌ای کردند کما اینکه اظهارات مقامات اسرائیلی در سال‌های اولیه انقلاب راجع به اینکه 6 ماه دیگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کند در آرشیوهای خبری و حتی رادیو اسرائیل وجود دارد.

این کارشناس خاورمیانه اظهار داشت: بارها مقامات اسرائیلی ادعای دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای را مطرح کرده تا یک بسیج جهانی علیه ایران راه بیندازد. هر چه ما سیاست‌های اصولی و منطقی اتخاذ کردیم رژیم صهیونیستی تلاش کرد در روند آن اخلال ایجاد کند. 

قنادباشی با بیان اینکه «در قضیه امروز برجام هم رژیم صهیونیستی همه اهرم‌هایی که در اختیار دارد را به کار خواهد برد» افزود: اسرائیل با لابی در آمریکا و کشورهای اروپایی کوشش می‌کند تا روند برجام را به سمت و سوئی علیه ما پیش ببرد. در واقع همه کسانی که در مذاکرات 5+1 شرکت می‌کنند به نوعی تحت تاثیر تبلیغات رژیم صهیونیستی هستند، ما تجربه بسیار گرانبهایی در عرصه برجام داریم و اینکه ما زمانی که همه پیشنهادات آنها را پذیرفتیم آنها به هیچ یک از پیشنهادات خود عمل نکردند.

وی در ادامه یادآور شد: تجربه بعدی این بود که ما به تدریج سعی کردیم غنی‌سازی را شروع کنیم و به آنها اولتیماتوم دادیم که اگر آنها تحریم‌ها را لغو کنند ما هم روند غنی‌سازی را تکمیل نخواهیم کرد. این روند تدریجی هم اثر نکرد و به تعهدات خود عمل نکردند. 

این کارشناس خاورمیانه تصریح کرد: مذاکره ما منوط به برداشتن تحریم‌هاست و طبیعتا آنها در سر دو راهی هستند که تحریم‌ها را بردارند یا مذاکرات متوقف شود. به هرحال ایران ضرر نخواهد کرد. ما الان در موقعیت مستحکمی هستیم و بسیار از نظر داخلی انسجام خوب و استثنایی در ایران ایجاد شده و دیگر آن سیاست دوگانه‌ای که می‌خواستند از آن بهره‌برداری کنند وجود ندارد. 

قنادباشی اظهار داشت: در داخل ایران مردم از مذاکره و امتیاز دادن متنفر هستند که کمک به ماست و در حوزه نظامی و سیاسی قدرتمند هستیم و در حوزه اقتصاد موقعیت مستحکمی داریم برعکس آنها بسیار مشکلات دارند و اشتهای تولید کننده‌های اروپایی برای اینکه بازارهای ما دست پیدا کند بسیار زیاد است و علاقمند هستند که هر چه زودتر مسائل اقتصادی حل شود و به بازارهای 80 میلیونی ما دست پیدا کنند اما لابی صهیونیست این راه را بسته است. 

وی در پایان توضیح داد: غربی‌ها یا منافع ملی و اقتصادی خود را رعایت کنند و به بازار ایران دست پیدا کنند و یا تحریم‌ها را ادامه دهند و خودشان همسو با رژیم صهیونستی باقی بمانند که این نهایت زیان آنهاست. لذا آمریکایی‌ها منافع ملی خود را قربانی یک مشت صهیونیست منفعت طلب و ماجراجو می‌کنند، امروز پرونده برجام بسیار روشن و مواضع ایران مستحکم است و غربی‌ها ناگزیر به امتیاز دادن هستند چراکه اگر امتیاز ندهند از لحاظ اقتصادی محروم خواهند شد.

انتهای پیام// 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز