استقبال پاکستان از کریدور تهران- استانبول-اسلام‌آباد

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۲۰:۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۲۶۶۸۰۰
استقبال پاکستان از کریدور تهران- استانبول-اسلام‌آباد
وزیر امور خارجه پاکستان با استقبال از عملیاتی شدن کریدور جاده‌ای تهران-استانبول-اسلام‌آباد، گفت: افتتاح طرح‌های کریدور حمل و نقل از حیاتی‌ترین اهداف سازمان همکاری اقتصادی به شمار می‌رود.

به گزارس برنا از روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان، «شاه محمود قریشی» روز شنبه طی سخنرانی به صورت مجازی در اجلاس وزیران سازمان اکو در آستانه نشست سران این سازمان به میزبانی دولت ترکمنستان در عشق آباد، بر لزوم هم افزایی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) برای دستیابی به اهداف مشترک و توسعه پایدار تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتباطات منطقه‌ای میان اعضای اکو به ویژه استقبال از عملیاتی شدن حمل و نقل جاده‌ای میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد، افزود: پاکستان برای تسهیل تجارت ترانزیت علاوه بر گذرگاه مرزی مشترک خود با جمهوری اسلامی در منطقه تفتان، گذرگاه «گبد-ریمدان» به عنوان دومین مرز رسمی دو کشور را نیز به سیستم بین المللی ترانزیت تیر (TIR) مجهز کرده است.

قریشی اظهار داشت: تقویت نقش بانک اکو و عملیاتی شدن شرکت بیمه اتکایی اکو می‌تواند به اهداف تجاری، سرمایه گذاری و یکپارچه‌سازی اعضای کمک کند. تامین مالی همچنین باید از طریق بانک‌های توسعه چندجانبه، منطقه‌ای و ملی، بازارهای خصوصی برای دستیابی به اهداف تجاری و توسعه اکو بسیج شود.

وی با اشاره به تحولات افغانستان گفت: برقراری صلح و ثبات در این کشور برای اهداف اکو به ویژه تجارت ترانزیتی بسیار حیاتی است. همه ما باید به افغانستان و مردم آن کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی ارائه کنیم تا از رنج‌های عظیم انسانی و فروپاشی اقتصادی جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت که با حاکمیت جدید در کابل را تشویق کنیم تا برای تشکیل حکومتی فراگیر، احترام به حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، و برخورد قاطع علیه تروریسم برای ثبات کامل افغانستان اقدام کنند.

وی ابتکار شش همسایه افغانستان، که تاکنون دو نشست آن در سطح وزیران امور خارجه در اسلام‌آباد (به صورت مجازی) و در تهران (به صورت حضوری) برگزار شده است، را یک روش مؤثر برای ارتقای ثبات در افغانستان ارائه می‌دهد.

شاه محمود قریشی گفت: همه اعضای اکو جز کشورهای در حال توسعه هستند. ما باید در گروه ۷۷ و با چین برای تحقق اهداف مشترک خود برای رفاه و توسعه، به ویژه از طریق اجرای اهداف توسعه پایدار، همکاری کنیم. سازمان اکو باید نقشی فعال و تاثیرگذار در این گروه ایفا کند.

نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) فردا ۷ آذر به میزبانی ترکمنستان در شهر عشق آباد برگزار می‌شود. آیت الله دکتر «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری کشورمان در این اجلاس حضور خواهد یافت.

«عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان نیز برای شرکت در اجلاس سران اکو و دیدار دوجانبه با همتایان خود عصر روز شنبه وارد عشق آباد شد.

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز یکشنبه برگزار خواهد شد و ترکمنستان ریاست دوره‌ای اکو را عهده دار خواهد بود.

منابع و ظرفیت‌های گسترده اقتصادی بویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

انتهای پیام/

نظر شما