علی باقری:

ایران در وین به دنبال حذف تحریم‌ها و بهره‌مندی از دانش هسته‌ای است

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۱۹:۳۱:۵۰
کد خبر: ۱۲۶۷۲۷۴
ایران در وین به دنبال حذف تحریم‌ها و بهره‌مندی از دانش هسته‌ای است
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در مقاله‌ای اهداف تهران از شرکت در مذاکرات وین را حذف تحریم‌ها و بهره‌مندی از دانش هسته‌ای عنوان کرد .

به گزارش برنا، علی باقری کنی که برای مذاکرات لغو تحریم‌ها به وین پایتخت اتریش رفته است ، امروز در مقاله‌ای که در روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز منتشر شد به اهداف مورد نظر تهران در این مذاکرات پرداخت و نوشت: این هفته ایران و پنج قدرت جهانی در وین برای به‌اصطلاح «مذاکرات هسته‌ای» گرد هم می‌آیند. این اصطلاح که برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می‌شود، آکنده از اشتباه است.

کشورهای غربی، به‌خصوص آمریکا، به نحو خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کنند تا «مذاکرات» را تنها یک فرآیند برای محدود کردن برنامه انرژی هسته‌ای مشروع و صلح‌آمیز ایران که در معاهدات بین‌المللی گنجانده شده و زیر نظر سازمان‌های ناظر است، نشان دهند. با این حال، از دید ایران، «مذاکرات» باید اهداف واقعی را دنبال کرده و تمامی طرف‌ها آن را رعایت کنند.

در این راستا، ما دو هدف داریم: هدف اول، دستیابی به حذف کامل، تضمین‌شده و قابل راستی آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران وضع‌شده است. بدون (دستیابی به) این (هدف)، این فرآیند به نحو نامحدود ادامه خواهد یافت. «مذاکرات» بدون راه‌حل قطعی، برای هیچ‌کس سودی ندارد.

هدف دوم، تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای به‌خصوص فن‌آوری بسیار مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی، طبق مفاد پیمان بین‌المللی عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) است.»ن خبر در حال تکمیل است.

تلاش‌های قبلی برای از بین بردن «شکاف اعتماد» میان طرف‌های مذاکرات هسته‌ای بیشتر به این دلیل شکست خورده که غرب هر توافقی را تنها زیربنای اعمال فشار بیشتر به ایران می داند که در زبان انگلیسی به آن «جابجایی دروازه ها» (دبه کردن) می‌گویید.

این مناقشه بغرنج ما را وادار ساخته تا 6 سال پس از توافق نخستین دوباره به میز مذاکرات باز گردیم.

ما این رایزنی های جدید را در شرایطی متاثر از سرنوشت بدفرجام برجام که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یکجانبه تصمیم به ترک این توافق کرد، آغاز می کنیم. این (تصمیم) سوء استفاده ای هولناک از اعتماد ایران و ایرانیان بود».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز