وزیر خارجه یمن:

عربستان در فشار علیه صنعا شکست خورد

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۱۹:۵۷:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۷۲۷۷
عربستان در فشار علیه صنعا شکست خورد
وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: افزایش درگیری‌های کنونی در تعدادی از جبهه‌ها به این دلیل است که ائتلاف سعودی به این باور رسیده که در فشار آوردن علیه صنعا شکست خورده است.

به گزارش برنا، «هشام شرف»   وزیر امور خارجه یمن امروز (یکشنبه) در گفت و گو با شبکه المیادین افزود: بمباران بیش از حد و تکرار آنچه از آغاز حملات نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمن اتفاق افتاده، بیانگر ناتوانی آن‌ها است. 

وی با تاکید بر اینکه «آن‌ها باید بدانند که ما به خاطر مردم یمن و نه به خاطر گروه‌ها یا طرف ها در این جنگ می‌جنگیم»، ادامه داد: عزت مردم یمن اصل است و [ جنگ ] هر چقدر هم که طول بکشد ما  آماده ایم. 

وزیر خارجه یمن یادآورشد که سیاست فشار و قدرت نمایی در بسیاری از کشورها از ویتنام گرفته تا جاهای دیگر با شکست روبه رو شده است. 

شرف با بیان اینکه دست ما برای صلح عادلانه دراز است، افزود:  بنابراین فرودگاه صنعا و بنادر را باز کنند تا نشانه‌هایی از صلح وجود داشته باشد اما اگر در حالی که ما را بمباران و برای ما قدرت نمایی می‌کنند، به صلح روی بیاوریم، کمکی نمی‌کند. 

وی همچنین با یادآوری اینکه فرودگاه بین المللی صنعا یک فرودگاه غیرنظامی است و پایگاه نظامی به نام پایگاه «الدیلمی» وجود دارد و فرودگاه صنعا هیچ ارتباطی با پایگاه هوایی ندارد، افزود: بمباران فرودگاه صنعا به این معناست که آن‌ها نمی‌خواهند اوضاع یمن عادی شود یا به سمت صلح بروند. 

وزیر خارجه یمن درباره دستگیری کارمندان سفارت آمریکا افزود که مقام های ذیصلاح امنیتی کسانی هستند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند و نباید بیش از اندازه به آن توجه کرد. 

شرف تاکید کرد که ما کرامت کسی را از بین نبرده‌ایم و به حیثیت کسی تجاوز نکرده‌ایم و اگر اتفاقاتی بیفتد، با هم در مورد آن‌ها گفت و گو خواهیم کرد و نباید آن‌ها را دستاویزی برای افزایش درگیری قرار داد. 

وی با بیان اینکه  مشکل ما با برخی کشورهایی است که می‌خواهند دیدگاه خود را تحمیل کنند، تاکید کرد: اختلاف‌هایی با طرف آمریکایی وجود دارد که ما آماده گفت و گو هستیم و برای هرچیزی که اتفاق افتد اماده‌ایم اما از سوی دیگر، ما همچنان از دیپلماسی پایدار و حمله‌ای که عزت یمن را حفظ کند، پیروی می‌کنیم. 

وی همچنین توضیح داد که ما نه از سوی عربستان و امارات و نه از سوی هیچ کشوری قیمومیت نمی‌پذیریم بنابراین با وجود همه موانع، به تلاش خود ادامه خواهیم داد. 

وزیر امور خارجه یمن با بیان اینکه «سیاست منافع، چیزی است که بر بشریت و مسائل ملت‌های مستضعف تاثیر گذاشته است» افزود:  اگر کشوری نفت‌خیز بودیم یا سلاح می‌خریدیم، عده‌ای در کنار ما  و برخی دیگر علیه ما می‌ایستادند پس دنیا، دنیای منافع و نه اخلاق و اصول است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند

 

نظر شما