لاوروف:

آمریکا، روسیه را محاصره نظامی کرد

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۱۳:۵۰:۰۴
کد خبر: ۱۲۶۸۰۴۴
آمریکا، روسیه را محاصره نظامی کرد
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا را به ایجاد تنش نظامی در نزدیکی مرزهای این کشور متهم کرد و گفت: آمریکا با پایگاه های نظامی از همه طرف روسیه را محاصره کرده است.

به گزارش برنا، لاوورف روز سه شنبه در نشستی با عنوان «برنامه سالانه علمی و آموزشی بنیاد گورچاکوف برای حمایت از دیپلماسی عمومی» تصریح کرد: «این واقعیت که ایالات متحده ما را از همه طرف با پایگاه های نظامی خود محاصره کرده است، حقایقی است که هر دانش آموزی می داند و با این وجود، این تنش دائماً نزدیک مرزهای روسیه در حال افزایش است.» لاوروف از ارائه طرح های تقابلی توسط ایالات متحده خبر داد

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: ایالات متحده در حال اجرای طرح های تقابلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای مهار سایر کشورها است.

لاوروف تصریح کرد: در منطقه ای که قبلاً تمایلات وحدت بخش مثبت و سازنده برای جستجوی اجماع و مصالحه حاکم بود، طرح های «تقابلی آشکار» برای مهار برخی کشورها توسط  آمریکا ارائه می شود.

 ایده اجلاس سران دموکراسی ها در ایالات متحده سوال برانگیز است 

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت: فکر اجلاس سران دموکراسی های ایالات متحده سوالات زیادی را مطرح می کند، از جمله این سوال که چرا دموکراسی باید به معنای آمریکایی آن در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: اکنون رئیس جمهور آمریکا (جو بایدن) در حال تشکیل اجلاس سران دموکراسی ها است و کاملاً با سلیقه خود ۱۱۰ کشور را برای حضور در این اجلاس تعیین کرده است که این فهرست سوالات زیادی را ایجاد می کند.

 لاوروف افزود: فکر اجلاس سران دموکراسی ها تنها متضمن حق ایالات متحده است، بدین معنا که واشنگتن به سلیقه خود دمکراسی را تعریف و اختصاصی کند.

آمریکا میزبان اجلاس سران برای دموکراسی است که سران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار را از ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذرماه) از طریق ویدئو کنفرانس گرد هم می آورد. آنها ۱۱۰ کشور و منطقه را برای این اجلاس دعوت کردند.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه، مجارستان، چین، ترکیه، عربستان سعودی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا در فهرست دعوت شدگان این اجلاس نیستند.

وزارت خارجه آمریکا درحالی در یک حرکت نمایشی قصد برگزاری نشست دموکراسی با دعوت از ۱۱۰ کشور جهان را دارد که خود دمکراسی در کشور میزبان با توجه به سرکوب خیزش های مدنی، رفتارهای نژادپرستانه و آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) و درحمله به کنگره آمریکا از سوی سفیدپوستان آمریکایی رخ داد، از سوی معتبرترین نهادها و موسسات بین المللی زیر سوال قرار گرفته است.​

نظر شما