رئیس یک اندیشکده روسیه:

خواسته‌های ایران در مذاکرات منطقی است

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۱۴:۳۲:۲۶
کد خبر: ۱۲۶۸۰۷۱
خواسته‌های ایران در مذاکرات منطقی است
«سرگئی مارکوف» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه گفت که خواسته های ایران در مذاکرات احیای برجام در وین کاملا منطقی است.

به گزارش برنا، مارکوف از کارشناسان برجسته سیاسی روسیه که از او به عنوان «معتمد پوتین» یاد می شود، افزود: مذاکرات در فضای سازنده جریان دارد اما بسیار پیچیده است. 

وی با بیان اینکه چند مانع در روند مذاکرات وین وجود دارد، اظهار داشت: طرف های مذاکره کننده شامل ایران، اعضای گروه ۱+۴ و آمریکا برای رفع موانع برای دستیابی به توافق در تلاش هستند.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام با محوریت لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران پس از نزدیک به پنج ماه وقفه روز دوشنبه در هتل کوبورگ وین از سرگرفته شد.

این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ به ریاست  انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. علی باقری کنی ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای۱+۴ روز دوشنبه با ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایرانی آغاز شد؛ مذاکراتی که به گفته مقام‌های کشورمان هدفی جز رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و تثبیت حقوق هسته ای ملت ایران ندارد.

دو مانع در مسیر دستیابی به توافق در مورد برجام وجود دارد

رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که دو مانع در مسیر دستیابی به توافق در مورد برجام وجود دارد. 

وی ادامه داد: مانع اول اینکه، ایران بطور منطقی فکر می کند که آمریکا نخست از برجام خارج شد و تحریم ها را در مورد تهران دوباره وضع کرد و به همین دلیل واشنگتن در بازگشت به برجام باید تحریم ها را لغو کند و سپس ایران اقدام می کند.

مارکوف گفت: اما آمریکا یک ابرقدرت است و امکان ندارد خود را بخاطر حرکت اشتباه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور در خروج از برجام مقصر بداند.

کارشناس روس گفت که پذیرفتن تقصیر آمریکا در برجام از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا باتوجه به سطح پایین درجه محبوبیت وی، برای این سیاستمدار کهنه کار و تیم وی بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: مساله دوم درخواست ایران برای تضمین در مورد عدم تجدیدنظر آمریکا در مورد توافق درخصوص برجام است و این خواسته تهران کاملا منطقی است. 

به گفته کارشناس روس، حسن روحانی رئیس جمهوری سابق ایران، آمریکا را باور کرد و واشنگتن در مساله برجام وی را فریب داد و دولت جدید ایران نمی خواهد چنین اشتباهی دوباره تکرار شود.

وی با بیان اینکه ایران تضمین می خواهد، اظهار داشت: اما بایدن نمی تواند چنین تضمینی بدهد و جمهوریخواهان وعده داده اند که در صورتی که توافق در مورد برجام مورد نظر آنها نباشد، در کنگره مانع تایید ان خواهند شد.

به گفته مارکوف، این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور جمهوریخواه امریکا که احتمالا در اینده انتخاب می شود، تحریم های جدید در مورد ایران وضع کند.

وی معتقد است که این مسائل، امکان بازگشت به توافق اولیه برجام را دشوار می کند. 

رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه در همین حال معتقد است که شرکت کنندگان در مذاکرات وین تمایل زیادی برای دستیابی به توافق درباره برجام دارند. 

مارکوف گفت: طرف های مذاکره کننده در وین درخصوص پارامترهای یک توافق درباره برجام گفت و گو می کنند و تبادل نظر درخصوص این توافق جریان دارد. بر اساس این توافق،آمریکا تحریم فروش نفت و گاز ایران به چین و اتحادیه اروپا را لغو می کند. 
به گفته وی، بر اساس توافق آینده، ایران غنی سازی اورانیوم در سطح بالا را متوقف می کند و به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مرکزی که مورد نظرش است را خواهد داد.

کارشناس روس گفت که این توافق در صورت تایید از سوی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین، هر دو سال یک بار تمدید خواهد شد. 

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در تیرماه ۱۳۹۴ پس از ۲۲ ماه مذاکرات فشرده حاصل و دی ماه همان سال به اجرا درآمد، اما «دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دستور خروج از این توافق را امضا و تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران بازگرداند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز