روسیه: آمریکا به اقدامات خود در عرصه بین المللی توجه کند

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۱۲:۳۷:۱۰
کد خبر: ۱۲۶۹۴۸۳
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات ضد روسی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت: آمریکا باید به اقدامات خود در عرصه بین المللی توجه کند.

به گزارش برنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بتازگی روسیه را متهم به اقدامات خصمانه علیه اوکراین و نقض قوانین بین المللی کرده است. 

 زاخارووا روز شنبه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: اگر آمریکا تصمیم گرفته است کشورهای ناقض قوانین بین المللی را جستجو کند، باید از خود شروع کند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطر نشان کرد: سوریه، لیبی، عراق، یوگسلاوی کشورهای مورد تجاوز قرار گرفته از سوی ناتو هستند که به سرکردگی آمریکا انجام گرفته است. 

وی تصریح کرد: در اوکراین در سال ۲۰۱۴ با اقدام ضدحکومتی غیرقانونی و با حمایت آمریکا و متحدانش در ناتو و اتحادیه اروپا دولت این کشور سرنگون شد. 

زاخارووا در ادامه افزود: آمریکا و ناتو، در کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و بلاروس هم برای سرنگونی حکومت های این کشورها با استفاده از شیوه های جنگ ترکیبی تلاش کردند. 

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، آمریکا صدها عملیات ویژه برای مداخله در امور داخلی کشورهای مختلف و تغییر حکومت این کشورها اجرا کرده است. 

وی افزود: به این ترتیب اینگونه اظهارات وزیر خارجه آمریکا، چیزی جز تلاش برای ایجاد زمینه ایدئولوژیکی برای برگزاری نشست به اصطلاح دمکراسی نیست. اگر وزارت خارجه آمریکا تصمیم به جستجوی کشورهای ناقض قوانین بین المللی گرفته است این روند را باید از خود و شرکایش شروع کند. 

آمریکا میزبان اجلاس سران برای دموکراسی است که سران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار را از ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذرماه) از طریق ویدئو کنفرانس گرد هم می آورد. از نمایندگان ۱۱۰ کشور و منطقه برای این اجلاس دعوت شده است.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه، مجارستان، چین، ترکیه، عربستان سعودی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا در فهرست دعوت شدگان این اجلاس نیستند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بتازگی گفته است که ناتو قصد اعمال خصمانه علیه روسیه را ندارد و تنها اعمال خصمانه که در سالهای اخیر شاهد بودیم متاسفانه از طرف روسیه بوده است. 

بلینکن افزود: ما از طرح روسیه برای تجاوز مجدد به اوکراین عمیقا نگران هستیم. این نگرانی مشترک بسیاری در اروپا است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: ما یک تعهد قوی و آهنین به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین داریم. بهترین راه برای جلوگیری از بحران از طریق دیپلماسی است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز  در خصوص  دیدار بلینکن و لاوروف گفت: بلینکن در این دیدار به مساله رفتار خصمانه روسیه در مقابل اوکراین از جمله تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین  پرداخت. 
به گفته وی، وزیر خارجه آمریکا بر خواسته واشنگتن برای عقب نشینی نیروهای روسی از نزدیک مرزهای اوکراین و بازگشت به موضع صلح و پیروی از توافقات مینسک و توافق آتش بس در دنباس تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: بلینکن تاکید کرد که بهترین مسیر پیش رو، دیپلماسی همراه با اجرای کامل توافقات مینسک است و آمریکا آماده حمایت از آن است.

به گفته ند پرایس، بلینکن هشدار داد اگر مسکو راه تشدید تنش نظامی را انتخاب کند، آمریکا و متحدان آن آماده تحمیل هزینه های قابل توجه (بر روسیه) هستند.
رسانه‌های آمریکایی  در هفته های اخیر به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد که واشنگتن در حال گردآوری مجموعه ای از ابتکارات است که تنش احتمالی در مرز اوکراین را برای روسیه بسیار دشوار خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز