دیوان محاسبات در مسیر تحول/ تحول در دیوان نتیجه اعتماد به جوانان

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۸:۴۲:۲۶
کد خبر: ۱۲۶۹۵۷۲
دیوان محاسبات در مسیر تحول/ تحول در دیوان نتیجه اعتماد به جوانان
دیوان محاسبات در دوره فعالیت مهرداد بذرپاش، شاهد تحولات شگرف در تعامل سازنده با مجلس و نقش آفرینی فعال در همه کمیسیون‌ها، همکاری با اعضای هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون ها و همچنین ارائه نظرات کارشناسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که طبق گفته کارشناسان از طلایی‌ترین روزهای این نهاد مهم محسوب می‌شود که این نتیجه اعتماد به جوانان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، رقابت‌ها برای کسب کرسی یازدهمین دوره ریاست دیوان محاسبات جدی و حساس بود و گمانه زنی‌های بسیاری برای این عنوان از سوی محافل سیاسی و فضای برخی رسانه‌ها مطرح می‌شد، در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام قرعه به نام یک جوان افتاد و در ششم مرداد ماه 99 "مهرداد بذرپاش" جوانترین گزینه پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه با دفاع تمام قد رئیس مجلس و حمایت 157 نماینده برای ریاست دیوان محاسبات برگزیده شد. مجلس یازدهم با این انتخاب نشان داد به بیانیه گام دوم رهبری که بر پایه جوانگرایی و حضور جوانان در عرصه های سیاسی تبیین شده، تاکید دارد و آن را در دستور تمام امورات خود قرار داده است. 

                                          هشدار بذرپاش به سیاسی کاران

                                                 سیاسی کاری ممنوع

مهرداد بذرپاش از همان دقایق اولیه آغاز به کار، در مراسم معارفه برای جریاناتی که سعی در  به حاشیه بردن انتخاب او و تخریب اقدامات وعملکردش طی دوران مدیریتی داشتند خط و نشان کشید و با اظهارات خود نشان داد که اجازه نخواهد داد تا سیاسی کاری ها به بدنه دیوان محاسبات و کشور آسیبی وارد کند و یا اقداماتش را به حاشیه برد. بذرپاش پاسداری از حقوق مردم و حفظ بیت المال را خط قرمز خود برشمرد و بیان کرد: من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد اما نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می‌گیرم زیرا پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم." او "پاسداری از بیت‌المال" را "ماموریت اصلی دیوان محاسبات" عنوان و تاکید کرد که "باید در سخت‌ترین شرایط آن را رعایت کنیم."

                                        خطر قرمز بذرپاش؛ حفظ بیت المال

"شفافیت، مبارزه با فساد و ارتقای رفاه مردم" از جمله برنامه‌های رئیس دیوان محاسبات برای چهار سال دوره فعالیت خود است، هدفی که در صحبت‌های بذرپاش هم  به وضوح می‌توان به آن پی برد و اقدامات دیوان تاکنون خبر از همین رویکرد مردمی بودن را رسانده است. بذرپاش به گفته خود از همان روزهای ابتدایی حضور در دیوان عهد بست، تا ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نیاید و اجازه ندهد به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود. او شفافیت اصولی با مردم را مسیر پیش روی خود ترسیم کرد و اعتقادش بر این است که مردم نه تنها باید در جریان تفکرات، برنامه ریزی‌ها و اقدامات مسئولان قرار گیرند، بلکه در همه‌ امور امکان نظارت، راهبری و دخالت در تصمیم گیری‌ها را داشته باشند.

                                   تعامل با مجلس برای حل معیشت مردم

نمایندگان مجلس تخصص، دلسوزی و سخت کوشی و همین روحیه مردم داری بذرپاش را مهمترین شاخصه‌های او برای رویکردی تحول آمیز در دیوان محاسبات بر شمردند و این نوید را دادند که بذرپاش با تکیه بر کرسی صندلی ریاست، اقداماتش در زندگی مردم آثار مثبت به جای خواهد گذاشت که در معیشت خانواده‌ها و در راستای حل مشکلات اقتصادی نیز اثرگذار است. باتوجه به آنکه دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس در اقتصاد و بودجه محسوب می‌شود، بذرپاش هم در برابر اعتماد وکلای ملت به دور از حواشی با جدیت و قاطعیت، تعامل سازنده و در عین حال قانونی را با مجلس در پیش گرفت و گزارش رسیدگی‌ها را به سرعت و شفاف در اختیار نمایندگان و مردم قرار داد، تا بتواند به نمایندگان جهت اخذ تصمیمات صحیح و تصویب قوانین راهگشا، کمک شایانی کند.

                                       اقدامات تحولی در دیوان محاسبات

"اصلاحات ساختاری" از دیگر برنامه‌های بذرپاش برای ایجاد تغییر و تحول در دیوان محاسبات است که به گفته نمایندگان تاکنون به خوبی این امر در دیوان تحقق یافته است. رسیدگی به عملکرد دیوان محاسبات به جای چهار ماه، هر ۲ ماه و تشکیل هیات ویژه در دیوان محاسبات برای کمک به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله اقدامات رئیس دیوان برای ایجاد تحول است اما از مهترین اتفاقاتی که در طی این مدت حضور بذرپاش در دیوان محاسبات رقم خورده می توان به ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه به مجلس اشاره داشت که مورد تقدیر 278 نفر از نمایندگان مجلس قرار گرفت. نمایندگان در نامه به بذرپاش آورده بودند که "گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ کل کشور که حاوی عملکرد یک ساله دولت به انضمام نظرات کارشناسی و پیشنهادات دیوان است، چهار ماه زودتر از موعد مقرر قانونی و علیرغم محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، جهت بهره برداری نمایندگان در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. همچنین ارائه گزارش عملکرد اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در مقاطع دو ماهه نیز که مورد تقاضای مجلس بود، دستاورد نوینی توسط دیوان محاسبات کشور است که به لطف الهی و تلاش‌های مجاهدانه همکاران خدوم دیوان محقق شده است.

                                            اقدام ستودنی دیوان پس از انقلاب

رییس دیوان محاسبات هم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۹ کل کشور گفت: این گزارش سی و دومین گزارش تفریغ بودجه پس از انقلاب چهار ماه زودتر از موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس شده که این اقدام تحولی در چارچوب تدوین گزارش تفریغ بودجه سنواتی کشور است. این کاهش زمان تدوین دولت و مجلس را در اصلاح ساختار بودجه و تدوین بودجه سنواتی سال آینده یاری کرده و می‌تواند تحولی در این زمینه ایجاد نماید. 

ایجاد تغییرات در دیوان محاسبات موضوعاتی است که همواره بذرپاش به آن تاکید داشته و برای آن تلاش کرده است. او در یک سخنرانی خود با بیان این جمله که  باید تغییراتی در ساختار مرکزی دیوان محاسبات انجام دهیم گفت: نیازمند ساختار متفاوت گام دومی هستیم، در این ساختار فقط جوانگرایی مدنظر نیست بلکه جوان‌سازی، چابک‌سازی، شفاف‌سازی، کارآمدسازی و اجتماعی‌سازی سیستم باید مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا محمد رضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با اقدامات تحولی مهرداد بذرپاش در دیوان محاسبات گفت:  بذرپاش مدیر جوان و خوش فکری است و از زمانی که روی کار آمده رویکردهای خوب را در دیوان محاسبات پیش گرفته است که آثار آن از ماههای اول برای مجلس آشکار شد. ما چون کمیسیون تخصصی بودجه هستیم از این جهت اطلاعات بیشتری در خصوص اقدامات دیوان محاسبات در دست داریم. یکی از آنها حضور فعال در بررسی بودجه است که دیوان محاسبات خیلی کارشناسانه و مستمر و پیگیر در کنار کمیسیون بود و در هر تبصره ای هم بحث می کردند و هم پیشنهاد می دادند.

او در ادامه با اشاره به ارائه زودهنگام گزارش تفریق بودجه به مجلس بیان کرد: بذرپاش توانست تفریق بودجه را دو ماه زودتر از موعد به نمایندگان ارائه دهد. همچنین ایشان یک تفریق بودجه فصلی هم تنظیم کرده اند که همزمان با عملکرد دولت هر دو ماه سه ماه یک گزارش اولیه به اطلاع نمایندگان میرسد.نگاه همراهی و در کنار دستگاه های اجرایی بودن و ارائه راهکار و راه حل قانونی که به تخلف نینجامد، مجموعا رویکرد خوبی است که در دیوان محاسبات رخ داده است. مجلس با انتخاب بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات، انتخاب خوبی داشت که در پیشبرد امور و حل مشکلات مردم تاثیر خوبی داشته است.  با این تعامل و انتخاب کارها سرعت بهتری پیدا کرده است. 

                                                     پیگیری سریع در دیوان

او با اشاره به روحیه مسئولیت پذیر بذرپاش گفت: یکی از ویژگی ها این است که ایشان پیگیر هستند و مطلبی که از مجلس به آنها ارجاع می شود حتما پیگیری می کنند و گزارش سریع هم به مجلس می دهند و نمونه اش همین گزارشات چندماهه است که مرتب ارائه می کنند.

دیوان محاسبات در دوره فعالیت مهرداد بذرپاش، شاهد تحولات شگرف در تعامل سازنده با مجلس و نقش آفرینی فعال در همه کمیسیون‌ها، همکاری با اعضای هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون ها و همچنین ارائه نظرات کارشناسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که طبق گفته کارشناسان از طلایی‌ترین روزهای این نهاد مهم محسوب می‌شود که این نتیجه اعتماد به جوانان است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز