کارشناسان و صاحب نظران جمهوری آذربایجان

پیش بینی می شود تا چند ماه آینده تحریم ها علیه ایران لغو شود/ تعمیق روابط ایران و جمهوری آذربایجان بسیار است

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۱۸:۰۱:۴۵
کد خبر: ۱۲۷۰۱۳۹
پیش بینی می شود تا چند ماه آینده تحریم ها علیه ایران لغو شود/ تعمیق روابط ایران و جمهوری آذربایجان بسیار است
کارشناسان و صاحب نظران جمهوری آذربایجان بر این باورند توسعه و تعمیق روابط این کشور و جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

  به گزارش برنا ، دو کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان به تازگی در گفت و گو با روزنامه " کاسپی " چاپ باکو ، دیدار اخیر "الهام علی اف " و سید ابراهیم رئیسی " روسای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد را از نظر چشم انداز توسعه روابط دو کشور پربار توصیف کردند.

  "فرهاد محمداف " کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با روزنامه "کاسپی" با بیان اینکه اولین تماس روسای جمهور آذربایجان و ایران در عشق آباد انجام شد که با تصمیم مهمی به پایان رسید، گفت: این تصمیم شامل انتقال  گاز ترکمنستان از طریق خاک ایران به جمهوری آذربایجان است .

وی با اشاره به اهمیت این توافق باکو و تهران افزود :  اولین تماس روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان مبنای تصمیم‌گیری اقتصادی بود. تاریخ روابط ایران و جمهوری آذربایجان در یک دهه گذشته نشان می دهد که این امر در فضای سود متقابل و برابری اتفاق افتاده است.

  محمد اف افزود :  در عین حال پیش بینی می شود تا چند ماه آینده تحریم ها علیه ایران لغو شود. این امر موجب باز شدن ایران به روی جهان و توسعه فعالتر اقتصاد آن می شود. این مهم به ویژه به از  سرگیری طرح های مشترک با جمهوری آذربایجان از جمله پروژه های حمل و نقل و غیره که نیمه تمام باقی مانده است ، کمک خواهد کرد. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران پربار بود.

  این کارشناس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد ، اگر به ترکیب هیات ها در دیدار عشق آباد روسای جمهوری آذربایجان و ایران نگاه کنیم، می بینیم که مسائل سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی مطرح شده است. این به نوبه خود نشان دهنده گستره وسیع روابط دو کشور  است.

محمد اف همچنین با اشاره به اهمیت مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان گفت :  شرکت های ایرانی در باز سازی مناطق آزاد شده به ویژه تامین مصالح ساختمانی می توانند نقش فعال داشته باشند . ساخت و ساز بزرگی پیش رو است. ویژگی روند ساخت و ساز این است که با توجه به بسیار گران بودن حمل و نقل محصول، نزدیکی محل تولید مهم است  بنا بر این ایران از این نظر می تواند نقش و جایگاه خاص خود را ایفا کند که تاثیر مثبت بر  روابط تجاری جمهوری آذربایجان و ایران خواهد داشت .

محمداف با بیان اینکه موضوع حمل و نقل و لجستیک بین جمهوری آذربایجان و ایران یکی از حوزه های مهم است، تاکید کرد: روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال تعمیق است و انتظار می رود در چند ماه آینده روابط این سازمان و تهران وارد مرحله کیفی جدید شود. تمام آماده سازی ها در این زمینه به پایان رسیده است و این مهم  تاثیر مثبتی بر تجارت با ایران خواهد داشت.

  وی افزود : اگر بزرگترین بازار برای محصولات تولیدی ایران روسیه و  بلاروس باشد، ارتباط حمل و نقل با این کشورها از طریق جمهوری آذربایجان انجام می شود و باکو نیز آماده ایفای نقش مثبت در این روند است.

  این کارشناس سیاسی افزود : البته مسائلی در ارتباط با کریدور زنگزور وجود دارد که در اینجا می توان فرصت هایی را برای ایران نیز در نظر گرفت، یعنی ایران می تواند از این کریدور برای انتقال محموله های خود از طریق ارمنستان به گرجستان، دریای سیاه و همچنین ترکیه و سپس به اروپا استفاده کند. در تمامی این زمینه ها روابط جمهوری آذربایجان و ایران در سطح اقتصادی است و پتانسیل بسیار قوی دارد.

 " زائور محمداف" مشاور دانشگاه علوم سیاسی وابسته به ریاست جمهوری آذربایجان و رئیس باشگاه کارشناسان سیاسی باکو نیز روابط جمهوری آذربایجان و ایران را بسیار مهم دانست و گفت: در سی سال گذشته  در مقاطع مختلف  روابط دو کشورپر فراز و نشیب بوده است. باکو همواره به ثبات در روابط با کشورهای همسایه اهمیت داده است .

  وی افزود : در نشست عشق آباد البته صفحه جدیدی بین دو طرف باز شد.این اولین دیدار الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران پس از روی کار آمدن وی ، بود .

  به گفته این صاحب نظر آذری، البته این یک سند تاریخی است و ما فکر می کنیم سایر کشورهای منطقه  در کریدور حمل و نقل شمال –جنوب با همکاری جمهوری آذربایجان و ایران حضور فعالی داشته باشند .

 به گفته محمداف، تحولات اخیر بار دیگر نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان جایگاه مهمی در پروژه‌های شرق-غرب، جنوب-شمال و جنوب-غرب دارد و باکو از این به بعد نیز در این زمینه گامهای مهمی را خواهد برداشت . انتظار می رود در آینده باکو و تهران در حوزه های مختلف همکاری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز