اقدامات رژیم صهیونیستی در مغرب ادامه دارد

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۱۶:۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۲۷۰۶۱۳
اقدامات رژیم صهیونیستی در مغرب ادامه دارد
در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی و مغرب در شمال آفریقا که با اعتراض افکار عمومی و برخی کشورهای منطقه هم روبرو شده است ، منابع خبری صهیونیستی از ایجاد انجمن دوستی بین دو طرف در شهر کازابلانکا خبر دادند.

به گزارش برنا، وبسایت i۲۴news.tv از ایجاد یک انجمن دوستی بین مغرب و اسرائیل در شهر کازابلانکا با هدف «تقویت و توسعه روابط بین دو طرف» خبر داد.

همین وب‌سایت اعلام کرد که انجمن «حلقه دوستی مغرب و اسرائیل» در کازابلانکا به ریاست گابریل بانون مشاور سابق یاسر عرفات، «مجوز از مقامات مغرب دریافت کرده است و انجمن قصد دارد در چارچوب اعلامیه تاریخی که در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، بین هیئت عالیرتبه آمریکایی - اسرائیلی و مغرب امضا شد، فعالیت کند».

در بیانیه این انجمن نقل شده که تصمیم دارد «فعالیت‌ها و برنامه کاری خود را طبق اصول اعلام شده در این اعلامیه و در چارچوب دستورات محمد ششم (پادشاه مغرب) تنظیم کند».

این بیانیه مدعی شده که دپارتمان جدید دوستی مغرب و اسرائیل در نظر دارد علاوه بر « چارچوبی برای گفت‌وگو و تبادل مبتنی بر توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین دو طرف و مردم ایجاد کند که همسو با اصول صلح عادلانه و پایدار بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در خاورمیانه خواهد بود».

از جمله اهداف این انجمن همچنین «کمک به روابط بین مغرب و اسرائیل، کار برای همکاری بین دو طرف در زمینه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، پژوهشی و هنری، تبادل تجربیات و اطلاعات با ماهیت فرهنگی و علمی از طریق تشکیل جلسات، سمینارها و کنفرانس‌ها در مغرب و خارج از کشور، ایجاد پیوند بین اعضای انجمن، تقویت روابط با سایر انجمن های مشابه در مغرب و خارج از کشور است.

اعضای شورای اداری انجمن مذکور را «گابریل بانون، ژاک کنافو، مصطفی السحیمی، ژان لوک مارتینی، محمد بارادا، سواد مکاوی، نادیا صلاح، والری بنژیو، عبدالقادر الرتنانی و نعیم جسوس» تشکیل می‌دهند.

این اقدام در چارچوب عادی سازی روابط بین رباط و تل آویو است که با وجود مخالفت دولت‌ها و کشورهای منطقه از جمله الجزایر صورت گرفته است.

وزیر خارجه الجزایر روز جمعه گذشته در واکنش به توافق‌های امنیتی و نظامی میان رژیم صهیونیستی و مغرب گفت که ائتلاف مغرب و اسرائیل دو رژیم توسعه طلب منطقه‌ای را گردهم آورده است.

مطان لعمامره افزود: چتر حمایتی مقام های مغربی [برای رژیم صهیونیستی] به وضوح نشان دهنده تشدید بی سابقه سلطه خزنده صهیونیستی است.

وی اضافه کرد: ائتلاف نظامی خبیثانه مقام های مغربی با رژیم صهیونیستی، آن ها را بیشتر از الجزایر و مردم این کشور دور می کند.

روابط الجزایر و مغرب طی ماه های گذشته تیره شده و این دو کشور روابط دیپلماتیک خود را باهم قطع کردند.

الجزایر در ۲۴ اوت گذشته (دوم شهریور) اعلام کرد که به دلیل «اتخاذ اقدامات خصمانه» از سوی رباط مناسبات دیپلماتیک خود با مغرب را قطع کرده است. این در حالی است که مغرب از اقدامات یاد شده به عنوان «بهانه‌های پوچ و بی اساس» نام برد.

"عمار بلانی" معاون وزیر خارجه الجزایر در امور کشورهای مغرب عربی و صحرای غربی پیش‌تر اعلام کرده بود که قطع روابط کشورش با مغرب همچنان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز