نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با برنا

دولت قبل به آمریکا اعتماد کرد/ بودجه را بدون وابستگی به برجام تصویب می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۵:۰۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۷۰۶۸۰
دولت قبل به آمریکا اعتماد کرد/ بودجه را بدون وابستگی به برجام تصویب می‌کنیم
نماینده مجلس یازدهم گفت: دولت جدید بنا را بر اداره کشور به دور از هیاهوهای برجامی گذاشته است. مجلس شورای اسلامی در فصل تصویب بودجه به این روند کمک خواهد کرد. ما در مجلس اقتصاد ایران را بدون اتکا به فشارهای خارجی برای سال 1401 تنظیم و تصویب می‌کنیم.

«عباس مقتدایی خوراسگانی»، نماینده مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با ارزیابی آخرین دور از مذاکرات وین گفت: آمریکایی‌ها در عمل همواره به دنبال تضعیف ایران بودند و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی هیچ ماه و سال و روزی نیست که آمریکایی‌ها برخلاف منافع ملت ایران عمل نکرده باشند.

مقتدایی ادامه داد: آمریکایی‌ها همواره تلاش می‌کنند خودشان در این منطقه جایگاه افزون‌تری پیدا کنند و از سویی در تلاش برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران هستند. البته اقدامات آنان در نتیجه همت ملت ایران به نتایجی عکس رسیده همانطور که امروز آمریکایی‌ها در غرب آسیا در حال فرار هستند و عملا دست‌شان از افغانستان و سوریه و عراق و خلیج فارس کوتاه‌تر شده و در عمل تضعیف شده‌اند.

به آمریکا اعتماد نداریم

وی افزود: آمریکا همواره دردسرهایی برای کشور ما ایجاد کرده که یک مورد برجام و توافقات برجامی است و در روند پیشرفت ایران در مذاکرات خلل ایجاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها هم پیمان شکن و هم بدعهد هستند و هم ذات آنان با پیشرفت ایران در تناقض است. از این رو جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را به عنوان کشوری که می‌شود به آن اعتماد کرد نمی‌بیند. ما این نکته را به غرب گفته‌ایم و آنها هم مکاری و حیله‌گری کردند و بارها به ایران پیام دادند که در برجام بماند.

دولت قبل به آمریکایی‌ها اعتماد کرد

مقتدایی تاکید کرد: در مورد برجام دولت قبل به آمریکایی‌ها اعتماد کرد ولی وقتی ما اقداماتی انجام دادیم که اعتمادساز بود کشورهای ۱+۴ و اروپائیان به عهد و پیمان خود عمل نکردند. امروز هم آن کشوری که در حال تضعیف مذاکرات است ایران نیست بلکه بر عکس ایران به دنبال تقویت مذاکرات است ولی شرط ایران این بود که این مذاکرات به منافع ملت ایران منتهی شود و اینطور نباشد که تنها طرف مقابل ما به صورت نقد از منافع بهره ببرد و منافع ما حتی به شکل وعده‌های نسیه نیز محقق نشود!

وی ادامه داد: شش دور مذاکرات قبلی در این ارتباط انجام شد که با روی کار آمدن دولت جدید و با تصویب طرح موسوم به اقدام راهبردی برای لغو همه تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران که در آذر سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید بنای جدید گذاشته شد تا در صورتی مذاکرات تداوم یابد که منفعت ایران در نظر گرفته شود.

توپ در زمین اروپایی‌هاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: اکنون توپ در زمین اروپایی‌هاست تا تکلیف را مشخص کنند آیا همچنان می‌خواهند فشار و تحریم بر ایران را ادامه بدهند؟ یا پذیرفته‌اند حقوق ملت ایران را در نظر بگیرند، اگر حقوق ملت ایران را در نظر بگیرند مذاکرات پیشرفت خواهد داشت و اگر حقوق ایران در نظر گرفته نشود چگونه باید انگیزه‌ای برای ادامه گفت‌وگوهای برجام داشته باشیم؟!

وی تاکید کرد: دولت جدید بنا را بر اداره کشور به دور از هیاهوهای برجامی گذاشته است. مجلس شورای اسلامی در فصل تصویب بودجه به این روند کمک خواهد کرد. ما در مجلس اقتصاد ایران را بدون اتکا به فشارهای خارجی برای سال 1401 تنظیم و تصویب می‌کنیم، بنابر این غرب باید از آخرین فرصت‌های خود استفاده کند وگرنه ایران بنای باج دادن به دیگران را ندارد.

مقتدایی در مورد فشارهای رژیم صهیونیستی به طرف‌های برجام و کارشکنی‌ها در این رابطه گفت: ما از دشمنان خود توقعی جز دشمنی نداریم از این رو آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد تداوم دشمنی‌ها با پیشرفت ملت ایران است؛ چیزی که دیده‌ایم و تاکنون آنچه آنها خواسته‌اند محقق نشده است.

انتهای پیام// 5

نظر شما
پرونده ویژه