ترس از تحریم آمریکا مانع از گسترش روابط میان هند و روسیه نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۱۴:۴۷:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۱۰۸۸
تارنمای شبکه "سی ان بی سی" طی گزارشی عنوان کرد: هند و روسیه روابط دفاعی‌شان را به رغم خطرات بالقوه ناشی از تحریم‌های آمریکا گسترش دادند.

به گزارش برنا، در ادامه تارنمای این شبکه آمریکایی آمده است: مقامات ارشد هند و روسیه روز گذشته چندین توافق‌نامه در حوزه‌های مختلف و همچنین ۱۰ سند همکاری دفاعی امضا کردند.

این سند همکاری‌ها پس از سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به دهلی نو و دیدار با نخست وزیر این کشور حاصل شد.

"هارش واردهان شرینگلا" وزیر خارجه هند در این رابطه عنوان کرد: تنوع این توافق‌ها و یادداشت تفاهم‌ها نشان از ماهیت چندوجهی روابط دهلی‌نو- مسکو دارد. این همکاری‌ها در حوزه های مختلفی از جمله تجارت، انرژی، علوم، تکنولوژی و آموزش بوده است.

روسیه و هند همچنین هدف تجارت دوجانبه ۳۰ میلیارد دلاری و همچنین ۵۰ میلیارد دلاری را در بخش سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۵ ترسیم کردند.

این سفر پوتین به دهلی‌نو در بحبوحه روابط تنش آلود مسکو- واشنگتن انجام شد. این در حالی است که آمریکا، هند را به عنوان یک شریک کلیدی در منطقه آسیا- اقیانوسیه در مسیر مقابله با نفوذ فزاینده چین در این منطقه می بیند.

"ریچارد روسو" از مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک در این زمینه گفت: نشست روز گذشته نخست‌وزیر هند و پوتین در دهلی‌نو نشان‌دهنده این است که هند می خواهد گزینه‌هایش آزاد باشد. به نظر می رسد هند در اعتماد به آمریکا به عنوان یک شریک در حوزه دفاعی تردید دارد. در این میان آمریکا پیشتر نیز نسبت به مساله "تاب و تحمل امور مذهبی" و یکسری مسائل در داخل هند ابراز نگرانی کرده بود.

اما یک مسئله در گسترش روابط میان هند و روسیه برای آمریکا چالش‌برانگیز است. دهلی‌نو و مسکو اعلام کرده اند قصد به روز کردن همکاری های دفاعی از جمله تسهیل توسعه مشترک و تولید تجهیزات و قطعات نظامی را دارند.

روسیه همچنان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تسلیحاتی هند محسوب می شود. براساس اعلام مرکز تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم، حدود ۲۳ درصد از صادرات تسلیحاتی روسیه بین سالهای  ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به هند بوده است.

وزیر خارجه هند همچنین اعلام کرد که روسیه شروع به تحویل سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ خود به هند براساس توافق امضا شده دو کشور در سال ۲۰۱۸ کرده است.

اما این همکاری نظامی روسیه و هند ممکن است با تحریم‌هایی از سوی آمریکا مواجه شود. یک قانون مصوب سال ۲۰۱۷ در آمریکا مربوط به منصرف کردن متحدان آمریکا در خرید تسلیحات روسیه بوده است. براساس این قانون بود که آمریکا ترکیه را به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی اس- ۴۰۰ روسیه تحریم کرد.

"ریچارد روسو" در ادامه تصریح کرد: فکر می کنم طی ۱۰ سال آینده شاهد یکسری رزمایش‌های نظامی عادی، تداوم فروش تسلیحات و احتمالا همکاری ها در یکسری تکنولوژی‌های دیگر در روابط دهلی نو- مسکو خواهیم بود.

هند در حالی طی سالهای اخیر خرید تجهیزات نظامی از آمریکا را افزایش داده که اکثر فهرست امور دفاعی‌اش اصلیتی روسی دارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز