نشست گروه ۳+۳ قفقاز با حضور ایران در مسکو برگزار شد

۱۴۰۰/۰۹/۱۹ - ۱۴:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۲۷۲۱۴۵
نخستین نشست همکاری‌های قفقاز در فرمت ۳+۳ در سطح معاونین وزرای خارجه کشورهای منطقه (از جمله جمهوری اسلامی ایران) و بدون حضور گرجستان امروز جمعه در مسکو برگزار شد.

به گزارش برنا از مسکو، نشست نخست «پلتفرم همکاری» برای حل مسائل قفقاز در فرمت ۳+۳ با شرکت معاونین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، و ترکیه در مسکو برگزار شد.
علیرضا حقیقیان دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمعی از دیپلمات‌های سفارت ایران در مسکو در این نشست حضور دارند.  

شرکت کنندکان در این نشست بر لزوم اجرای راهکار منطقه‌ای گروه ۳+۳ درخصوص مسائل قفقاز جنوبی تاکید کردند. حل و فصل مسائل منطقه قفقاز جنوبی از موضوعات مهم دستور کار نشست گروه ۳+۳ است.

حقیقیان نماینده جمهوری اسلامی ایران در آغاز سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این نشست با راهکارهای خود بتواند ساز و کاری مناسب برای همکاری و نیل به اهداف مترقی و گسترش همکاری کشورهای منطقه را فراهم کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که گرجستان نیز برای شرکت در نشست قفقاز در فرمت ۳+۳ دعوت شده بود اما از شرکت در آن خودداری کرد.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که ایجاد ساز وکار همکاری‌ها در فرمت ۳+۳ شامل جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز جنوبی می‌تواند به افزایش سطح اعتماد در سطح منطقه کمک کند.   

 الهام علی اف و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری آذربایجان و ترکیه پیشتر پیشنهادی برای برگزاری مذاکرات ۶ جانبه (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران) در مورد قره باغ و رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در این کشور ارائه کرده بودند.

 روسیه و ایران از این ایده استقبال کردند و از تمایل خود برای کمک به صلح در منطقه اطمینان دادند. گرجستان به این بهانه که روسیه از برخی گروه‌های جدایی طلب این کشور حمایت می‌کند اعلام کرد که از حضور در نشست  فرمت ۳+۳ خودداری می‌کند.  

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز