استثنائات قانونی درباره نقض اسرار تجارتی مشخص شد

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۹:۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۲۷۷۹
استثنائات قانونی درباره نقض اسرار تجارتی مشخص شد
نمایندگان مجلس، استثنائات قانونی درباره نقض اسرار تجارتی را مشخص کردند.

به گزارش برنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 21 آذرماه) مجلس شورای اسلامی،  در جریان بررسی جزئیات حمایت از مالکیت صنعتی با ماده 123 این طرح با 198 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 259 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 123 طرح مذکور؛ اسرار تجارتی عبارت است از هر نوع اطلاعات تجارتی که دارای ارزش اقتصادی مستقل بالقوه یا بالفعل یا ارزش رقابتی باشد و به سبب آنکه عموماً ناشناخته است و به سادگی و از طرق قانونی قابل دستیابی یا احراز نیست، دارنده قانونی، تدابیر متعارفی را برای حفظ محرمانگی آنها ترتیب داده باشد.

اطلاعاتی از قبیل تمام اشکال و انواع اطلاعات مهندسی، اقتصادی، فنی، علمی، تجاری یا مالی از جمله الگوها، نقشه‌ها، مجموعه‌ها، برنامه‌ها و قواعد(فرمول‌ها)، طرحها و روش‌ها، ابزارها، فنون(تکنیک‌ها)، فرآیندها، نرم‌افزارها، شناسه (کد)ها، فهرست‌های مشتریان، روش‌های انجام کار تجارت، اسرار تولید، اختراعات و طرحهای صنعتی ثبت‌نشده و هرنوع اطلاعات دیگر با داشتن شرایط مذکور می‌توانند سرّ تجارتی تلقی شوند.

در ادامه نمایندگان مردم در خانه ملت با ماده 124 طرح حمایت از مالکیت صنعتی با 202 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 258 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 124 نیز آمده است؛ دستیابی به اسرار تجارتی یا افشای آنها، بدون اذن مالک، نقض اسرار تجارتی محسوب می‌شود.

در ادامه وکلای ملت به بررسی ماده 125 این طرح پرداخته و آن را با 202 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در ماده 125 طرح مذکور نیز بیان شده؛ موارد زیر نقض اسرار تجارتی نیست:

1- در صورتی که شخصی بدون نقض اسرار تجارتی دیگران، به‌طور مستقل و در نتیجه‌ فعالیت‌های خود، اطلاعات را کسب نماید؛

2- هرگاه دستیابی به اطلاعات، در نتیجه‌ مهندسی معکوس صورت گرفته باشد.

تبصره- شخصی که اطلاعات را به یکی از روش‌های مذکور به دست آورد، در صورت دارا بودن شرایط ماده(123) این قانون می‌تواند از حمایت قانونی مربوط به اسرار تجارتی درمورد اطلاعات به‌دست‌آمده برخوردار شود.

نمایندگان در ادامه بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی به بررسی ماده 126 پرداخته و این ماده را با  193 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در ماده 126 نیز مطرح شده؛ مدت حمایت از اسرار تجارتی، تا زمانی است که اطلاعات مزبور افشاء نشده باشد.

بهارستان نشینان همچنین ماده 127 طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده و آن را با 204 رأی موافق، یک رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

براساس ماده 127 طرح حمایت از مالکیت صنعتی؛ حق بهره‌برداری از اسرار تجارتی در انحصار صاحب آن اسرار می‌باشد و او ‌یا اشخاص مأذون از طرف او می‌توانند اسرار تجارتی را به دیگری منتقل نموده و با منتقلٌ‌الیه، قرارداد التزام به عدم افشای اطلاعات منعقد نمایند.

تبصره- هر شخصی که اسرار تجارتی را به هر نحو در اختیار دیگری قرار می‌دهد، باید موضوع سرّ تجارتی بودن آن را به طرف مقابل اطلاع دهد؛ در غیر این صورت نقض اطلاعات از سوی شخص ثالث مشمول نقض اسرار تجارتی نمی‌باشد.

همچنین نمایندگان ماده 128 این طرح را با 181 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

براساس ماده 128 طرح مذکور؛ مراجع ذی‌صلاح موظفند از اسرار تجارتی که برای انجام اموری مانند آزمایش یا اعطای مجوز از اشخاص یا مؤسسات دریافت می‌کنند محافظت نمایند؛ در غیر این صورت، آن مراجع، حسب مورد مکلف به جبران خسارت می‌باشند. این حکم، مانع از اجرای مجازات عامل افشاء نمی‌گردد.

تبصره-  در مواردی که موضوع رسیدگی دادگاه، سرّ تجارتی بوده یا یکی از طرفین برای دفاع یا اثبات ادعای خود ناگزیر به ارائه اسرار تجارتی باشند، دادگاه به شکل غیرعلنی برگزار می‌شود.

وکلای ملت در ادامه ماده 129 این طرح را نیز با 187 رأی موافق، یک رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

همچنین در ماده 129 این طرح عنوان شده؛ مفاد مواد (72) تا (74) این قانون حسب مورد، ‌در خصوص اسرار تجارتی نیز مجری است.

براساس این گزارش محمدرضا صباغیان بافقی در تذکری با استناد به مواد 144، 20 و بند 11 ماده 21 آیین نامه داخلی مجلس گفت: وقتی نمایندگان مجلس در رابطه با طرح ها پیشنهاد ندهند، مصوبات با ضعف تصویب می شود و این ضعفی برای مجلس است، لذا لازم است پیشنهاد ارائه شود و باید نمایندگان در این زمینه مشارکت داشته باشند تا فضا کارشناسی باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از طرح ها دوشوری می شود و طبیعی است که به کمیسیون رفته و 12 ساعت مهلت تعیین شده، اما نمی دانم چرا معاونت قوانین شب ها تا ساعت 7 صبح آنها را بارگذاری می کند، در حالی که نمایندگان در این ساعات کمتر می توانند به آنها توجه کنند، بنابراین بهتر است گزارشات زمانی بارگذاری شوند که نمایندگان بتوانند پیرامون آنها پیشنهاداتی ارائه دهند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس یازدهم یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود، ارسال کلیپ هایی از وقایع و اتفاقاتی است که در جامعه به وقوع می پیوندد و مردم انتظار دارند که ما آنها را پیگیری کنیم که این می طلبد معاونت های پارلمانی یک شماره متصل به واتساپ در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم این کلیپ ها را به وزارتخانه یا معاونت مربوطه ارسال کنیم که نتیجه آن قطعاً در روند نظارت و پاسخگویی به نمایندگان کمک خواهد کرد.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در رابطه با اینکه اگر پیشنهادی از طرف نمایندگان ارائه نمی شود، دلیل بر نقطه ضعف نیست، بلکه نقطه قوت است و نشان می دهد در کمیسیون ها کار پخته و منسجم صورت گرفته است و طرح مالکیت صنعتی نیز از این دست است.

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: درخصوص دوشوری هایی که شما به آنها اشاره کردید، کمیسیون ها نشست برگزار می کنند و از این جهت که این جلسات زمان می برد، بعضاً ساعت 6 تا 8 شب تمام می شود و طبیعی است که گزارش آنها همان موقع بارگذاری شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز