مخبر:

واگن‌های مورد نیاز کشور از شرکت‌های داخلی فراهم شود

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۱۹:۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۲۷۳۱۰۸
واگن‌های مورد نیاز کشور از شرکت‌های داخلی فراهم شود
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم استفاده از توان داخل برای پیشبرد طرح‌های ریلی و تامین واگن‌های مورد نیاز از شرکت‌های داخلی، از وزارت راه و شهرسازی خواست هر چه سریع‌تر طرح جامع توسعه راه آهن کشور را تدوین کند.

به گزارش برنا،  از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، محمد مخبر امروز یکشنبه در جلسه بررسی برخی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی که به ریاست وی برگزار شد، با اشاره به دانش و توانایی جوانان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در ساخت واگن قطارهای درون شهری تأکید کرد: جوانان ایرانی با وجود تحریم ها و مشکلات توانسته اند دانش ساخت واگن و سیستم رانش واگن را به صورت کاملاً بومی در اختیار داشته باشند که این دستاورد می‌تواند در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، بر همین اساس باید نیاز کشور در زمینه تأمین واگن از شرکت‌های داخلی فراهم شود.

 وزارت راه و شهرسازی طرح جامع توسعه راه‌آهن کشور را تدوین کند

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید در طرح های توسعه‌ای ریلی کشور منافع مردم و سایر بخش ها تأمین شود، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا هر چه سریعتر طرح جامع توسعه راه آهن کشور را بر اساس رفع نیازهای حمل و نقل درون و برون شهری و همچنین باربری کشور تدوین کند.

همچنین در این جلسه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، گزارشی از پروژه تأمین واگن مترویی در کشور و همچنین وضعیت خطوط متروی در دست ساخت و بهره برداری ارائه کرد و مقرر شد با رفع مشکلات بانکی و برخی چالش‌ها و موانع  موجود، تأمین واگن‌های متروی مورد نیاز در شهر تهران، کلانشهرهای کشور و حومه تهران هر چه زودتر نهایی شود.

«طرح تأمین ۲۰۰۰ واگن شهری» برای شهر تهران و حومه تهران از دیگر تصمیمات این جلسه بود و مقرر شد، پروژه ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران از این طرح هر چه زودتر عملیاتی شود.

 همچنین مقرر شد با تامین بخشی از ۶۳۰ واگن مورد نیاز تهران، قرارداد ساخت سالانه ۱۰۵ دستگاه واگن بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران با شرکت های داخلی نهایی شود.

همچنین در این جلسه در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه قرارداد تأمین ۳۱۵ واگن مترو در شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه نیز با توجه به سفرهای استانی آیت الله ابراهیم رییسی به استان های فارس و بوشهر و تأکید رییس جمهوری برای احداث راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه مقرر شد با رفع موانع و مشکلات و همکاری وزارت نفت و راه و شهرسازی عملیات اجرایی این خط ریلی کشور و اتصال به راه آهن سراسری کشور آغاز شود.

بهسازی راه اصلی محور هراز از دیگر تصمیمات این جلسه بود و تأکید شد که تعریض و چهاربانده کردن محور هراز با تأمین اعتبارات مالی و اتمام بخش های باقی مانده از برخی نقاط مسیر، تکمیل این محور پرتردد و مهم نهایی شود تا از بار ترافیکی چندساعته آن کاسته شود.

در این نشست که با حضور وزرای راه و شهرسازی، نفت، رییس کل بانک مرکزی، شهردار تهران و همچنین استانداران بوشهر، فارس و مازندران و مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد،

 

نظر شما