یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با برنا

توافقی میانه در مذاکرات صورت می‌گیرد/ اروپا و آمریکا به اسرائیل بی‌توجهی می‌کنند

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۹:۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۲۷۵۵۲۳
توافقی میانه در مذاکرات صورت می‌گیرد/ اروپا و آمریکا به اسرائیل بی‌توجهی می‌کنند
یک کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در مذاکرات نهایتا به توافقی میانه می رسند. توافقی بین حداقل و حداکثر یعنی مثلا توافقی کوچک که این در برابر آن باشد نه ولی کمی وسیعتر وبیشتر توافقات اتفاق می افتد.

«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با روند پیگیری مذاکرات از سوی ایران و ماحصل این دور از مذاکرات اظهار کرد: اینکه طرفین به طور کلی می‌گویند به توافق رسیده‌ایم معانی متفاوتی دارد به‌طور مثال، موارد اختلافی برحسب موضوعاتی که در مصاحبه‌های خود بیان کرده‌اند هشت مورد اعلام شده که جزئیات این هشت مورد را نمی‌دانیم، در این دور یادداشت‌هایی تیم ایران به طرف‌های مقابل داد و آنها برای مشورت به پایتخت‌های خود رفتند و وقتی در هجده آذر برگشتند در ابتدا اختلاف بالا گرفت و نزدیک به این بود که طرفین کاملا از هم جدا شوند. ولی با پادرمیانی هیات روسی موارد اختلافی کمتر شد و طرفین توافق کردند که مذاکرات را ادامه بدهند تا امروز که 28 آذر است و در این 10 روز روی این هشت مورد مذاکره می‌شد، ولی جزئیاتی از این موارد داده نشده است که این هشت مورد بعلاوه آن توافقات قبلی چیست؟! در نتیجه ما تنها براساس حدس و گمان صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اولا اینکه اختلاف آژانس و ایران بر سر این بود که آنها ادعا داشتند ایران پادمان را رعایت نمی‌کند و بیشترین حساسیت را روی سایت کرج نشان دادند که ایران سانتریفیوژهای نوع پیشرفته تولید می‌کند که دو، سه روز پیش ایران اعلام آمادگی کرد دوربین‌های آژانس در سایت کرج نصب شود، این یک مورد کوتاه آمدن ایران بود و کوتاه آمدن دوم ایران این بود که به توافقات قبلی وین برگشت و شش دور مذاکرات قبلی خود را از سر گرفت. از این‌رو این هشت مورد نیز احتمالا مواردی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و نوع رفع تحریم ایران از طریقی دیگر باشد. ایران تعهداتی بر عهده دارد که به آنها عمل خواهد کرد مثلا ایران اولا غنی سازی شصت درصدی انجام داده است و باید به روشنی و شفافیت اعلام کند مقداری که از این 60 درصد تولید شده به چه منظوری بوده است.

ساداتیان تاکید کرد: در طرف مقابل لیستی ضمیمه برجام بود که به تعهدات آمریکا مربوط است و لیست دیگری نیز ضمیمه برجام بود و به تعهدات اتحادیه اروپا مربوط می‌شد. آن ها موظف بودند هم تحریم‌ها را بردارند و هم دسترسی ایران را به منابع مالی فراهم کنند. اینکه هم خودشان خرید نفت داشته باشند و هم دیگران را تشویق کنند که از ایران نفت بخرند و اجازه بدهند که پول نفت به ایران برگردد. اروپا در قالب اینستکس ورود کرد که در برابر نفت فروش کالا داشته باشد. حال آیا دسترس ایران را بلا انقطاع فراهم خواهند کرد؟ ایران خواستار برداشته شدن کل تحریم ها از تحریم های حقوق بشری و موشکی و... و اعم از آن که کنگره تصویب کرده و یا رییس جمهور دستور داده است.

وی افزود: آمریکا اعلام کرده در مورد تحریم های کنگره نمی تواند کاری انجام بدهد چون دولت فعلی اکثریت ضعیفی در سنا دارد و باید بتوانند با دو سوم آرا مصوبه بگیرند که این امکان فراهم نیست. در مورد محدودیت‌های مالی و بانکی ایران از یک سو ما مساله FATF را داریم و از سوی دیگر آمریکا کشورهای دیگر را تهدید کرده که با ایران کار نکند و قاعدتا باید در این توافقات این امر نیز مورد تاکید قرار گرفته باشد که آمریکا فشارها و تهدیدات خود را از روی کشورهای دیگر بردارد و قاعدتا سهمیه‌ای برای ایران در نظر گرفته شود که ایران بتواند بازار خود را به دست بیاورد و دوباره آن میزان که می‌توانست در اوپک فروش داشته باشد را به دست بیاورد.

ساداتیان در توضیح عوامل تاثیرگذار در تاخیر آمریکا در بازگشت به برجام گفت: در موضوع برجام به طور کل لابی صهیونیست‌ها سنگین بود و تمام فشار خود را بر این قرار داده‌اند که این توافق حاصل نشود وقتی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها وارد شدند به این معنی است که اهمیت لازم را به اسرائیل نداده‌اند مگر اینکه از اهرم تهدیدات آمریکا برای افزایش فشار بر ایران استفاده کرده باشند وگرنه طبیعتا اعتنایی به اسرائیل نکرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: من فکر می‌کنم در مذاکرات نهایتا به توافقی میانه می‌رسند. توافقی بین حداقل و حداکثر یعنی مثلا توافقی کوچک که این در برابر آن باشد نه ولی کمی وسیع‌تر وبیشتر توافقات اتفاق می افتد و به گمان من اگر آمریکایی‌ها امضا کنند و ایران موافقت کند توافق حاصل به این صورت است که فعالیت‌های فراتر از برجامی ایران تا حدودی متوقف شود و بخشی از آنچه که ایران تولید کرده از طریق فرانسه و اتحادیه اروپایی یا چین و روسیه مهار شود و برده شود و در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و دیگر اینکه تحریم‌های فروش نفت ایران و دستری به پول و منابع آن اتفاق بیفتد. نفت و فراورده‌های نفتی امروز برای ایران اهمیت دارد که بتواند به بودجه‌اش برسد و تا حدودی نیاز های مالی اش را مرتفع کند.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز