گفت‌وگوی باکو و آنکارا در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۱۵:۴۵:۴۸
کد خبر: ۱۲۷۵۸۹۱
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان خبر داد که رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور و وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در مورد همکاری در قالب فرمت مشورتی منطقه‌ای ۳ + ۳ با یکدیگر گفت و گو کردند.

به گزارش برنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد: «جیحون بایراموف» و «مولود چاووش اوغلو» وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ترکیه روز یکشنبه در مورد اجرای همکاری‌های منطقه‌ای در قالب فرمت "۳ + ۳" ( جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان - روسیه، ترکیه، ایران) گفت و گو کردند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این گفت و گو، طرفین نتایج اولین نشست فرمت همکاری ۳ + ۳ در [مسکو] را که به ابتکار رهبران جمهوری آذربایجان و ترکیه آغاز شد، مورد بحث و بررسی قرار دادند و علاقه‌مندی به ارتقای این مکانیسم همکاری ابراز شد.

این گزارش افزود؛ وزیران امور خارجه دو کشور همچنین در مورد وضعیت کنونی قفقاز جنوبی اجرای توافقات سه جانبه در مورد قره باغ، مسائل عادی سازی روابط بین کشورهای منطقه در دوره پس از بحران و درگیری گفت و گو کردند.

پیش از این، الهام علی اف و طیب اردوغان روسای جمهوری جمهوری آذربایجان و ترکیه، ابتکار فرمت شش جانبه همکاری در مورد قره باغ و موضوع رفع انسداد روابط اقتصادی و حمل و نقل در قفقاز جنوبی را مطرح کردند.

روسیه و ایران از این ایده استقبال کردند، گرجستان اعلام کرد که قصد ندارد در این ابتکار منطقه ای شرکت کند، اما قالب مذاکرات خود را به باکو و ایروان برای حفظ صلح در قالب "ترویکا" ارائه می دهد. در ۱۰ دسامبر، مسکو میزبان اولین نشست فرمت مشورتی منطقه ای ۳ + ۳ در سطح معاونان وزیران خارجه بود.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت و گو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، گفت که او  با همتای ایرانی خود در مورد ایجاد قالب مذاکره "۳ + ۳" با جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه در زمینه مذاکره کرده است. موضوع رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز