در مورد بحران گازی اروپا

پوتین غرب را به تحریف واقعیت‌ها متهم کرد

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۱۴:۳۹:۰۷
کد خبر: ۱۲۷۷۴۷۹
پوتین غرب را به تحریف واقعیت‌ها متهم کرد
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه غرب را به تحریف واقعیت ها در مورد بحران گازی اروپا متهم کرد و اتهام اتحادیه اروپا و اوکراین به شرکت گازپروم در مورد ایجاد چنین بحرانی در اروپا را بی اساس خواند و آن را رد کرد.

به گزارش برنا، پوتین روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با شرکت خبرنگاران خارجی و داخلی که بیش از دو ساعت در مسکو ادامه داررد،  گفت: شرکت گازپروم به تمام تعهدات خود برای فروش گاز به کشورهای اروپایی عمل کرده است.

وی افزود: گازپروم علاوه بر تعهدات خود حدود ۱۳ درصد بر صادرات گاز خود به کشورهای اروپایی افزوده است و اتهام مبنی بر عدم صدور گاز به این کشورها بی اساس و غیرقابل قبول است.

پوتین خاطرنشان کرد که شرکت های آمریکایی صادر کننده گاز به اروپا، تحویل گاز فشرده به کشورهای اروپایی را متوقف کرده اند و چندین میلیون تن روانه کشورهای آسیای شرقی و آمریکای لاتین کرده اند و چنین بنظر می رسد که قیمت گاز در این مناطق حتی بیشتر از بازارهای گاز اروپایی است.  

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که اتهام اتحادیه اروپا و اوکراین به شرکت گازپروم کاملا بی اساس است و در واقع تلاش می شود تا وقایع را وارونه جلوه دهند. آنها همیشه دروغ می گویند و واقعیت ها را پنهان می کنند.  

کشورهای اروپایی مسائل گاز خود را باید حل کنند

روسیه معتقد است که کشورهای اروپایی در ایجاد بحران گازی در این قاره مقصر هستند زیرا بموقع برای زمستان آماده نشده بودند.  

وی یادآوری کرد که مخاذن گاز زیرزمینی اروپا بموقع از گاز پر نشده است و علاوه بر آن مسائلی همچون بهار سرد در سال گذشته و کار نکردن برخی از نیروگاه های بادی، بر مسائل موجود افزود: 

پوتین خاطرنشان کرد که کشورهای اروپایی باید مسائل گاز خود را حل کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که روزانه ۳ میلیون مترمکعب از گاز تحویلی روسیه به آلمان به لهستان و سپس اوکراین بازمی گردد.

وی افزود: اتحادیه اروپا تلاش می کند از کشورهای ترانزیت کننده گاز بطور مشکوک حمایت کند. مصرف کنندگان گاز در آلمان باید از مراجع مربوطه این کشور در مورد بازگشت روزانه ۳ میلیون مترمکعب گاز سوال کنند.  

شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین علیه شرکت گازپروم به کمیسیون اروپا شکایت و این شرکت را به خودداری عمدی از ارسال بیشتر گاز به بازارهایی اروپایی متهم کرد.

خبرگزاری تاس روز چهارشنبه نوشت: شرکت نفت و گاز اوکراین در شکایت نامه خود علیه گازپروم مدعی شد که این شرکت از موقعیت برتر خود در بازار گاز اروپا سوء استفاده می کند.  

شرکت اوکراینی از کمیسیون اروپا خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای بهبودی وضع تحویل گاز به اروپا و رفع بحران در این عرصه شد.  

در نامه نفت و گاز اوکراین، از کمیسیون اروپا خواستار فشار بر روسیه برای واداشتن این کشور به افزایش تولید گاز شده است و شرکت اوکراینی هم متعهد شده است که از امکانات گسترده خود برای ترانزیت مقادیر بیشتر گاز روسیه به اروپا استفاده کند.

ه گزارش رسانه های روسی، مقام های روسیه خواستار آغاز صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۲ هستند که با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به آلمان احداث شده و برلین اعلام کرده است که صدور مجوز برای آن تا تابستان آینده بطول می انجامد.  

برخی از تحلیلگران افزایش بهای بازار گاز را ناشی از جنجال های جاری درباره پروژه طرح نورد استریم ۲ روسیه می دانند.

وزیر امور اقتصادی آلمان شنبه هفته جاری هشدار داد که گاز طبعی نورد استریم ۲ در صورت حمله مسکو به اوکراین با «تبعات جدی» مواجه خواهد شد.

منتقدان این پروژه گازی می گویند این طرح وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش می دهد و اوکراین آن را یک اسلحه ژئوپلتیکی توصیف کرده است.

بحران گاز در اروپا، تقاضای شدید گاز طبیعی در فصل زمستان و تشدید تدریجی تنش های ژئوپلتیکی بین روسیه به عنوان عرضه کننده اصلی گاز طبیعی و کشورهای مصرف کننده باعث شده  افزایش قیمت گاز طبیعی در انگلیس و اروپا رکورد تازه ای را ثبت کند.

یک سوم از مجموعه گاز طبیعی اروپا از روسیه تامین می شود و شرکت گازپروم سالانه تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به بازارهای اروپایی صادر می کند.  ​

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز