یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با برنا

آمریکا برای تأمین منافع غرب از منطقه خارج نمی‌شود/ تشدید درگیری‌ها در منطقه حاصل حضور آمریکاست

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۵:۳۳:۰۲
کد خبر: ۱۲۷۸۲۲۱
آمریکا برای تأمین منافع غرب از منطقه خارج نمی‌شود/ تشدید درگیری‌ها در منطقه حاصل حضور آمریکاست
یک کارشناس بین‌الملل گفت: آمریکا منطقه را به گونه‌ای آرایش می‌دهد که منافع غرب و جهان سرمایه‌داری را تامین کند.

جلال خوش‌چهره کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباه منطق حضور آمریکا در خاورمیانه گفت: آمریکا در حال تغییر شکل حضور خود در خاورمیانه است، افرادی معتقدند آمریکا تمامی توجه خود را به آسیای جنوب شرقی به ویژه چین و روسیه می‌گذارد در حالی آسیای جنوب شرقی و غرب آسیا پیوندی تنگاتنگ و همپوشانی دارند؛ در وهله نخست انرژی حرف اول را همچنان در عرصه جهانی می‌زند و بزرگترین قدرت‌های اقتصادی وابستگی به نفت و انرژی دارند و نتوانسته‌اند جایگزینی پیدا کنند. 

وی ادامه داد: آمریکا حتی اگر قرار باشد چین را در محاصره خود قرار بدهد باید شاهرگ‌های اساسی را تحت کنترل خودش داشته باشد، و پایلوت انرژی اکنون خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس است. 

خوش‌چهره با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند از حمایت‌های مستقیم، صریح و پرهزینه خود از اسرائیل بکاهد، خاطر نشان کرد:  توافق ابراهیم توانسته است تا حدود زیادی به پشتوانه تعارضاتی که جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه داشته است به یک وضعیت عادی سازی برسد اما حائز توجه است که این عادی‌سازی با دولت‌ها صورت گرفته است نه ملت‌ها. بنابراین اسرائیل هم به وضعیت منطقی نرسیده است که بخواهد یک موقعیت امنی را در خاورمیانه برای خودش دست و پا کرده باشد و از این رو به پشتیبانی آمریکا نیاز دارد. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا نقش متعادل‌کننده وضعیت روابط را نه تنها با دولت اسرائیل و دولت‌های عرب منطقه داشته است بلکه بین دولت‌های عرب هم این موضوع را حفظ کرده است، ما هنوز شاهد یک تغییر جدی و اطمینان بخش نه تنها برای آمریکا بلکه برای دولت‌های منطقه نیستیم. 

وی گفت: امنیت در خاورمیانه گوهریست کمیاب که به دلایل مختلف نتوانسته است وضعیت باثباتی را پیدا کند و این به دو عامل بستگی دارد؛ اول دولت- ملت‌هاست که ما در خاورمیانه به شکل مدرن شاهد آن نیستیم، و دوم رقابت‌هایی که میان دولت‌ها وجود دارد یک وضعیت بی‌ثبات کننده ای را برای خاورمیانه بوجود آورده است. 

خوش‌چهره در پایان افزود: ما در دو دهه گذشته شاهد رویارویی درون تمدنی در جهان اسلام هستیم؛ داعش، طالبان، القاعده و در کنارش نیروهای اسلامی سنت‌گرا که با هم درگیرند و یک روند فرساینده را در جهان اسلام در حال رقم زدن هستند. حضور آمریکا و تغییراتی که دو دهه گذشته در منطقه ایجاد کرد ؛ جنگ خلیج‌فارس و بهار عربی سبب تشدید این رویارویی‌ تمدن‌ها شد و این فرصتی را برای دولت‌های غربی بویژه آمریکا است که توجیهات لازم را برای ادامه حضور خود در منطقه فراهم کند . آمریکا منطقه را به گونه‌ای آرایش می‌دهد که منافع غرب و جهان سرمایه‌داری را تامین کند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز