باقری:رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق درزمینه لغو تحریم‌ها است

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۲۲:۴۵:۲۲
کد خبر: ۱۲۷۹۱۷۵
باقری:رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق درزمینه لغو تحریم‌ها است
مذاکره کننده ارشد ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است

به گزارش برنا، «علی باقری کنی» شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: امشب نشست کمیسیون مشترک در طلیعه دور هشتم گفت‌وگوهای وین برگزار شد. در این نشست تقریبا همه نمایندگان کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید داشتند. بر همین اساس قرار بر این شد که از فردا صبح که نشست‌های کارشناسی و مشترک میان برگزار خواهد شد، موضوع مربوط به لغو تحریم‌ها در دستور کار طرفین قرار داشته باشد.

وی افزود: در همین چارچوب دو مساله اساسی که جمهوری اسلامی ایران در موضوع لغو تحریم ها مد نظر دارد در دستور کار بررسی هیات های دو طرف است. آن دو موضوع به گفته مذاکره کننده ایران، مساله مهم و اساسی راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین ها است.

باقری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا باید طرفی که ناقض توافق بوده یعنی ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها را بردارد، جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی کند و سپس اقدامات هسته‌ای در چارچوب توافق برجام انجام دهد.

وی گفت:‌اساس و مبنای راستی آزمایی توسط طرف مقابل پذیرفته شده است اما در مورد سازوکارها و چارچوب‌ها شاخص‌ها و ملاک‌هایی که باید بر اساس آن راستی آزمایی شود فردا گفت‌وگوها به طور جدی آغاز خواهد شد. همینطور اینکه ایالات متحده آمریکا مجددا توافق را نقض نکند و یا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران که برخلاف توافق است وضع نکند. وی افزود: مطالبه به حق و منطقی جمهوری اسلامی ایران این بوده که باید تضمین‌هایی از طرف مقابل به طرف ایرانی داده شود.

باقری گفت: اساس این تضمین پذیرفته شده است اما در مورد سازوکار تضمین شاخص‌ها و ملاک‌های تضمین باید گفت‌وگوهایی بین طرفین انجام شود تا چارچوب توافق در این زمینه هم فراهم شود. برهمین اساس از فردا صبح دو موضوع تضمین و راستی آزمایی در دستور کار دو طرف قرار خواهد داشت. همین طور موضوعات مربوط به تحریم‌های مالی و بانکی هم در یکی دو روز آینده در دستور کار کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوهای وین قرار خواهد داشت.

مذاکره کننده ایران یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها تاکید کرده بود، در نشست امروز هم تاکید کرد که رمز موفقیت و پیشرفت گفت‌وگوها در دستیابی به توافق، در زمینه لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملی است و این نشانه امیدوار کننده‌ای است که طرف‌های مقابل ما هم به این موضوع اذعان کردند و پذیرفتند که موضوع لغو تحریم‌ها به طور جدی در دستور کار باشد و اگر این موضوع پیشرفت کند به نظر ما می‌تواند مسیر دست یابی به توافق را در آینده تسهیل کند.

انتهای پیام/ 

نظر شما