مانع تراشی سعودی‌ها برای از سرگیری فعالیت فرودگاه صنعا

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۱۶:۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۲۸۱۰۴۴
هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل از مانع تراشی سعودی ها برای انتقال تجهیزات فنی فرودگاهی به صنعا خبر داد.

به گزارش برنا به نقل از شبکه روسیه الیوم، «دیوید گریسلی» هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل امروز (شنبه) تصریح کرد که پس از حمله جنگنده‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان، دستگاههای ارتباطی فرودگاه صنعا با مشکلا ت فنی مواجه شده اند.  

وی از مقامات دولت مستعفی و فراری یمن خواست تا برای اطمینان از ایمنی پروازهایی که در جهت امدادرسانی به مردم یمن و کمک‌های بشردوستانه انجام می‌شود، اجازه واردات تجهیزات ارتباطی جدید به فرودگاه صنعا که تحت کنترل انصارالله است را بدهد. 

گریسلی افزود: طی ۱۸ ماه گذشته، کادر پروازهای بشردوستانه سازمان ملل حداقل در ۱۰ مورد گزارش کرده‌اند که نتوانسته‌اند با برج مراقبت پرواز فرودگاه صنعا تماس بگیرند یا ارتباطات غیر واضح داشته‌اند  و این وضعیت بالقوه خطرناک وجود دارد.  

هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل با اشاره به اینکه اداره کل سازمان هواپیمایی مدنی و هواشناسی صنعا در سال ۲۰۱۹ اقدام به خرید دستگاههای نظارتی کرده و سازمان ملل با انتقال این تجهیزات موافقت کرده است، تصریح کرد:  اما گروه تخلیه و عملیات بشردوستانه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، اجازه انتقال این تجهیزات را نداده است و آن را منوط به تأیید دولت [ مستعفی ] یمن کرد.  

گریسلی ادامه داد: من فوراً از دولت [ مسعفی ]یمن درخواست می‌کنم تا اجازه واردات این دستگاه‌ها [ به فرودگاه صنعا ] که محتویات آن‌ها توسط گروه تخلیه و عملیات بشردوستانه در دسامبر ۲۰۲۱ تایید شده است را بدهد. 

فرودگاه صنعا که حریم هوایی و حرکت برخاست و فرود در آن توسط نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی کنترل می‌شود یکی از راههای اساسی برای کمک‌رسانی به این سرزمین که بیش از هفت سال است با تهدید یک قحطی بزرگ روبرو است به شمار می‌آید و از سال ۲۰۱۶ تنها هواپیماهای حامل کمک‌ها و سازمان ملل در آن نشست و برخاست کرده اند. 

به گزارش «انصارالله»، حملات جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان در اواخر ماه گذشته میلادی  خسارت‌هایی را به این فرودگاه وارد کرد و انجام پرواز به این فرودگاه متوقف شد. 

این مقام سازمان ملل درباره بسته شدن فرودگاه گفت: از مقامات صنعا می‌خواهم که در آینده از تعلیق پروازهای بشردوستانه حتی به دلایل فنی بدون مشورت قبلی و توافق دوجانبه با سازمان ملل خودداری کنند. 

نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان، انصارالله را به استفاده از این فرودگاه برای مقاصد نظامی به ویژه پرتاب موشک‌های بالستیک، پهپادها و پهپادهای انتحاری به سمت عربستان متهم کرده است. 

در همین حال ادعای عربستان از سوی انصارالله رد شده است و سازمان‌های بین المللی ذیربط اعلام کرده‌اند تاکنون شواهدی که بتواند ادعای عربستان و نیروهای ائتلاف مبنی بر وجود سوء استفاده نظامی از این فرودگاه ثابت کند به دست نیامده است.   

فرودگاه صنعا برای نخستین بار در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ هدف قرار گرفت و آخرین حمله به آن نیز ۲۰ دسامبر (۲۹ آذرماه) انجام شد. این فرودگاه که دارای حداقل آمادگی برای پذیرش هواپیما بود پس از این حمله به طور کامل از مدار خارج شد اما اداره هوانوردی غیرنظامی انصارالله روز هفتم دی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از رفع موقت نقص در دستگاه‌های ارتباطی و ناوبری، اجازه از سرگیری پروازهای سازمان ملل به فرودگاه صنعا را داده است. 

پیش از این حمله نیز فرودگاه صنعا به مدت بیش از پنج سال توسط ائتلاف سعودی در محاصره قرار داشت و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اجازه انجام پروازهای بشردوستانه جهت کمک به مردم یمن را نداده است. 

پشتر گروهی از مردم صنعا بارها با تجمع مقابل فرودگاه بین‌المللی این شهر نسبت به تعطیلی و پیامدهای فاجعه بار این اقدام که از جمله می‌توان از مشکل ارسال کمک‌های بشردوستانه نام برد، دست به اعتراض زده بودند. 

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. 

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

​انتهای پیام/ 
نظر شما