وزیر امور خارجه

سردار سلیمانی در ظرایف و ریزه کاری‌های دیپلماسی نوین دست برتر را داشت

۱۴۰۰/۱۰/۱۳ - ۱۹:۴۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۸۲۰۵۲
سردار سلیمانی در ظرایف و ریزه کاری‌های دیپلماسی نوین دست برتر را داشت
وزیر امور خارجه با بیان اینکه سردار سلیمانی در ظرایف و ریزه‌کاری‌های دیپلماسی نوین دست برتر را داشت، گفت: ایشان در مذاکرات، آداب اسلامی و آداب دیپلماتیک را به خوبی رعایت می‌کرد.

به گزارش برنا، حسین امیرعبداللهیان در یک گفت‌وگویی درباره خدمات شهید سلیمانی در عرصه دیپلماسی به ویژه عرصه دیپلماسی، اظهار داشت: سردار سلیمانی علاوه بر اینکه در میدان نقش برتر را داشت و در محیط‌های مختلف منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم، در دوران دفاع مقدس برای مقابله با تجاوز رژیم بعصی صدام و هر عرصه‌ای که برای تامین حداکثری امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران لازم بود حضور داشته باشد، در قامت فرمانده و سردار سپاه، مدافعین حرم و مبارزه با تروریسم، حضور داشت، دستی هم در دیپلماسی داشت.

 وی افزود: می‌توان گفت که سردار همیشه یک دست بر قبضه سلاح داشت و یک دست بر قلم و تفکر بر استفاده از ظرفیت مذاکراتی برای پیشبرد اهداف میدانی که نسبت به تحقق آن ماموریت داشت.  

وزیر امور خارجه ادامه داد: سردار سلیمانی مسئولیت مستقیمی در بحث مذاکرات هسته‌ای، نداشت. اما در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، همه پدیده‌ها به نوعی به هم مرتبط هستند؛ یعنی نمی‌شود بحث اقدامات سردار در میدان را در کنار توان هسته‌ای ایران ندید. این دو به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. من بارها گفتم که اگر دیروز و امروز طرف‌های مقابل ما حاضر هستند بنشینند و گفت‌وگو کنند، به خاطر عقبه و پشتوانه‌ای که ما در میدان داریم؛ چه در عرصه دستاوردهای بزرگ داخلی، علم و فناوری، سرمایه بزرگ مردمی برای دفاع از نظام و جمهوری اسلامی ایران و چه در حوزه دستاوردهای بزرگ دفاعی و یا دستاوردهای بزرگ صلح‌آمیز هسته‌ای است.

وی درباره اینکه سردار سلیمانی چه نسبتی با مذاکرات هسته‌ای داشت، تصریح کرد: ایشان همواره در جلساتی که من در آن حضور داشتم، تاکید داشت همانطور که جمهوری اسلامی ایران باید در میدان دست برتر را در زمینه‌های مختلف داشته باشد، در عرصه پیشرفت و توان هسته‌ای کشور هم همیشه این توان به بهترین وجه خود مورد استفاده قرار بگیرد و نقد شود تا مردم آن را حس کنند و بدانند اثر آورده‌های انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در زندگیشان چیست.

امیرعداللهیان اضافه کرد: در حوزه مذاکره، سردار بیش از هر چیز به ما توجه می‌دادند که مراقب باشید با چه طرف‌هایی مذاکره می‌کنید. مخصوصاً وقتی که در مقطعی از مذکرات قرار شد که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به طور مستقیم با هم گفت‌وگو کنند.

 وی خاطرنشان کرد: سردار همواره از تجارب خود در رفتارشناسی آمریکایی‌ها در سالهای تجاوز و اشغال افغانستان و عراق خاطرات و تجربیاتی داشتند که سعی می‌کردند به ما یادآوری می‌کردند که به دشمن اعتماد نکنید. در میز مذاکره قوی، منطقی و منسجم باشید و سعی کنید دستاوردهای میدانی را در مرکز مذاکره به نفع ملت، نقد کنید. شاید این بهترین نسبتی است که می‌توانم از سردار سلیمانی و میدان با دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای، از آن یاد کنم.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که اقدام مشخص میدانی شهید سلیمانی که کارت برنده ما روی میز مذاکره در عرصه هسته‌ای چه بود، بیان داشت: ماموریتی که سردار در کمک به امنیت منطقه‌ای داشت به گونه‌ای بود که هیچ گاه به دنبال این نبود که بخواهد از حساب دیگر ملت‌ها برای مذاکرات ما هزینه کند.  

امیرعبداللهبان تاکید کرد: سردار سلیمانی امنیت دسته جمعی منطقه‌ای را یک مقوله بسیار مهم می‌دانست و همواره به حاکمان این کشورها و هم نسبت به رویکرد مردم و افرادی که در عرصه مبارزه با تروریسم در کنار سردار بودند نگاه بسیار ویژه‌ای داشت.

وی افزود: اینکه بخواهیم بگوییم سردار به طور مشخص در مأموریت‌های منطقه‌ای خودش کاری کرد که آورده‌ای برای هسته‌ای داشته باشد، نه. اما آنچه در منطقه رخ داد ماحصل آن علاوه بر این که صلح و امنیت را برای کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه به ارمغان آورد و در عین حال یک ابزار قوی برای جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات بین المللی بود که بدانند این جمهوری اسلامی ایران که امروز راجع به حقوق هسته ای خودش صحبت می‌کند، در عرصه دفاع از حقوق ملتها و امنیت منطقه‌ای هم دست برتر را دارد.

وزیر امور خارجه درباره تخصص و مهارت‌های شهید سلیمانی در عرصه دیپلماتیک، اظهار داشت: سردار سلیمانی همیشه لباس سبز رنگ پاسداری که بر تن داشت افتخار می کرد. اما به معنای واقعی یکی دیگر از ویژگی‌های سردار این بود که ایشان یک دیپلمات برجسته بود. نگاه سردار، نگاه محلی و منطقه‌ای نبود؛ نگاه او یک نگاه جهانی به پدیده‌ها بود. به همین دلیل بعد از شهادت سردار خیلی از مقامات و و سران کشورها در اقصا نقاط جهان را داشتیم کرد تحت تاثیر شخصیت سردار سلیمانی بودند. یک بعد شخصیت سردار سلیمانی ابعاد میدانی و نظامی گری بود. بعد دیگرش رفتار او در حوزه دیپلماسی بود. انصافاً سردار بدون اینکه دانش روابط بین الملل را به صورت آکادمیک طی کرده باشد، در عرصه میدان سهم بزرگی را به دیپلماسی و دیدارهایش با سران کشورهایی که در منطقه برای آنها کار و تلاش می‌کرد، داده بود.

وی با بیان اینکه من هر زمان در جلساتی سردار هم در آن حضور داشت می‌نشستم، می‌دیدم که سردار در ظرائف و ریزه‌کاری‌های دیپلماسی نوین نه دیپلماسی سنتی، دست برتر را دارد، افزود: او از دیپلماسی عمومی عبور کرده بود و به سطحی از دیپلماسی نامتقارن رسیده بود. یعنی هرکجا که حس میکردی به ماسه ابزاری است که می تواند در خدمت هدفی که دنبال میکند قرار بگیرد، از این موضوع دریغ نمی‌کرد و نسبت به ظرائف دیپلماسی اشراف داشت.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:من حتی بعد از شهادت سردار با برخی از مقامات عالی‌رتبه کشورها که صحبت می‌کردم، تحت تاثیر نوع مذاکره و منطق مذاکراتی سردار سلیمانی بودند. ایشان در مذاکرات، آداب اسلامی و آداب دیپلماتیک را به خوبی رعایت می‌کرد. یعنی حتی در فرم و نوع پوشیدن لباس دقت داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در یکی از ملاقات‌های ایشان با یک هیئت عالی‌رتبه از یکی از کشورهای منطقه بودم. فردی که مسئول آن هیئت بود، تصور می‌کرد با فردی صحبت خواهد کرد که این فرد فقط قوائد نظامی را خوب می‌فهمد و حتی ادبیات و گفتمانش ممکن است یک گفتمان نظامی باشد. ولی وقتی وارد شد و گفت‌وگوها را دید، تحت تاثیر شدید قرار گرفت و در برخی جاها پاسخی نداشت و وقتی بیرون آمد به من گفت که من تسلیم منطق مذاکراتی ژنرال سلیمانی شدم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز