برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۱۵:۳۲:۱۳
کد خبر: ۱۲۸۳۷۲۲
برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا
به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا روز سه شنبه ۱۴ دی ماه مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در سالن اجتماعات مرکز اسپاسیو روندا در مرکز شهر مادرید برگزار شد.

به گزارش برنا، این مراسم که با استقبال چشمگیر مخاطبان اسپانیایی همراه بود با قرائت پیام آقا دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دکتر احمدی رایزن فرهنگی کشورمان رسما آغاز شد و پس از آن جناب آقای قشقاوی سفیر محترم ج.ا.ایران در اسپانیا به بیان نکاتی درباره رمز محبوبیت سردار سلیمانی در میان عموم ایرانیان و به ویژه نسل جوان پرداخت. سپس دو سخنران اسپانیایی این مراسم آقایان خوان آنتونیو آگیلار و کارلوس پاز که هر دو در فضای رسانه ای اسپانیولی زبان فعال و شناخته شده هستند درباره وجوه مختلف شخصیت شهید سلیمانی و به طور ویژه نگاه استراتژیک او به تنش های منطقه ای و دکترین دفاعی اش و همچنین نقش او در مبارزه با تررویسم تکفیری و تروریسم صهیونیستی در منطقه سخنرانی کردند. در پایان نیز ویدئوی سخنان آقای دکتر خورخه وسترینخه سیاستمدار کهنه کار اسپانیایی و استاد اسبق دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید که به دلیل ناخوشی و بیماری نتوانسته بود در جلسه حضور یابد  برای حضار پخش شد.

در ابتدای این جلسه دکتر احمدی رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در اسپانیا پشت تریبون قرار گرفت و با بیان برخی صفات مهم شهید سلیمانی برای حاضران جملاتی را به زبان اسپانیایی بیان داشت: خانم ها و آقایان، به شما خوشامد می گویم. پیش از آنکه پیام وزیر محترم فرهنگ ایران را قرائت کنم مایلم به برخی از ویژگی های سردار سلیمانی اشاره نمایم. او انسانی شجاع بود که دانش و توان نظامی داشت اما مردمی بود و خود را به مردم نزدیک می دانست. در عین حال ضد امپریالیست و ضد صهیونیست بود. نام سلیمانی ترس بر جان دشمنانش می انداخت و در دل مظلومان روشنایی و شادی می افروخت. در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر اسماعیلی را که خطاب به حاضران در این جلسه نوشته شده است قرائت می نمایم: 

برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا

«فداکاری و از خود گذشتگی از دیرباز تا به امروز و در همه ادیان و باورها یک ارزش والای انسانی بوده است. گویی این فضیلت مرزی نمی شناسد و در همه جا سربازان عاشق نه تنها قهرمانان ملت خویش اند بلکه چهره هایی ماندگار در عرصه جهانی می شوند. به ویژه آنان که قله های ایثار را فتح می کنند و در راه رهایی مردم از سیطره ستم پیشگان تمام وجود خود را به میدان می آورند. آنان مرد میدان هستند. میدان نوع دوستی و آزادگی.

سخن از عظمت سردار باوقاری است که دنیا از او به بزرگی و احترام یاد می کند. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی. یادگار ارزشمند دوران جنگ تحمیلی علیه میهن عزیز ما. نماد حقیقی مقاومت و ظلم ستیزی در منطقه، فرزند شایسته ملت و ثمره انقلاب شکوهمند اسلامی ایران.

او با همه افتخار آفرینی ها و دلاوری ها در عرصه نبرد که وحشت به جان جنگ افروزان انداخته و خواب از چشمان آنان ربوده بود، خود را سرباز ملت می دانست، آنچنان که در وصیت نامه اش تاکید کرد بر سنگ مزارش بنویسند: «سرباز قاسم سلیمانی».

سردار سلیمانی در راه صلح می جنگید. او خدمتگزاری بی ادعا برای ایران و اسلام بود که تنها به عزت اسلام، عظمت ایران، آرامش انسان و صلح و دوستی در منطقه و جهان می اندیشید و البته همیشه آرزوی شهادت داشت. احاطه او بر هر دو عرصه جنگ و صلح، از او فرمانده ای بی نظیر ساخت. سال ها برای صلح و پیروزی برجنگ افروزی جریان های انحرافی در منطقه جنگید و تا آخرین نفس کوشید خطر داعش نه تنها از سر ایران و منطقه که از سر دنیا کوتاه شود و تلاش کرد تا فلسطین به صلح واقعی و رهایی از ستم چندین ساله رژیم اشغالگر قدس برسد. در این مسیر برای او مسلمان و مسیحی تفاوتی نداشت و فراتر از باور شخصی انسان ها، برای رسیدن به صلح حقیقی مبارزه کرد. فرمانده بلندبالای ما با آن سیمای کاریزماتیک، یک شخصیت ملی و بین المللی و افتخار ایران و چهره ای ماندگار در تاریخ مقاومت اسلامی خواهد بود.

تلخکامی و اندوه ما ایرانیان از فقدان ایشان بعد از گذشت دو سال از شهادت او همچنان باقی و داغ فراقش هنوز تازه است. به ویژه که شهادت مظلومانه او در اقدامی جنایتکارانه و تروریستی با هدایت آمریکای جنایتکار و رژیم منحوس صهیونیستی رقم خورد و این مساله همسویی امپریالیسم جهانی با جریان های انحرافی تروریستی و افراطی را ثابت کرد. 

شهادت سردار سلیمانی چهره رسوای آمریکا را بار دیگر هویدا کرد و نقاب از سیمای مدعیان دروغین صلح طلبی و آزادیخواهی برگرفت. البته آیین شکوهمند بدرقه پیکر این شهید بزرگوار هم با حضور میلیونی هموطنان در شهرهای مختلف نماد انسجام و همبستگی ایرانیان بر سر منافع ملی و عزت و عظمت ایران اسلامی شد.

پیشوای سوم ما شیعیان، امام حسین علیه السلام، قریب به ۱۴ قرن پیش خطاب به ستمگران فرمود: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. ما پیروان همان مکتب و روش هستیم و برای آزادی انسان از چنگال ستمگران تا پای جان ایستاده ایم. با امید به جهانی عاری از خشونت و جنگ، امروز جوانان مومن و انقلابی ایران در کنار نسل دوران ساز انقلاب، با هدایت و راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) و با الگو گرفتن از مرام و «مکتب حاج قاسم» با هدف زدودن انحراف و افراط از چهره واقعی اسلام ناب و کوتاه کردن دست استعمارگران از منطقه و رسیدن به صلح پایدار، با انگیزه و همتی والا در گام دوم انقلاب اسلامی محکم و استوار قدم بر می دارند.

با قدردانی از اساتید و نخبگان دغدغه مند کشور اسپانیا برای تلاش های ارزشمند فرهنگی شان در دفاع از مظلومان و ستمدیدگان و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این نشست در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی، به ویژه آقای دکتر احمدی رایزن فرهنگی فرهیخته کشور عزیزمان در مادرید، در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از خداوند متعال توفیق شما را خواستارم.»

برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا

پس از قرائت پیام وزیر ارشاد، جناب آقای قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا سخنانی را به اسپانیایی برای حاضران بیان نمود.آقای قشقاوی ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای برگزار کردن چنین مراسمی در یادبود دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی که یک قهرمان ملی برای ایرنیان به شمار می رود در سخنان کوتاهی بیان داشت بر اساس تمامی نظرسنجی های علمی و معتبر، شهید سلیمانی در دوران حیات خود محبوب ترین و تحسین شده ترین شخصیت در افکار عمومی ایرنیان بود. این محبوبیت مردمی پس از ترور او به دست عوامل ایالات متحده آمریکا بسیار بیشترهم شد و این را می توانیم در تصاویر مربوط به تشییع پیکر او و حضور میلیونی مردم نیز ببینیم. واقعیت این است که اکثریت جامعه ایرانی به ویژه جوانان دوست دارند رمز جاودانگی او را بفهمند، و مسیر شجاعت، خردمندی و تعهد او به اصول اخلاقی و مبارزه با افراطگرایی و تروریسم را ادامه دهند. نسل جدید از او الهام می گیرند که در مقابل ظلم تا پای جان و رسیدن به شهادت بایستند.

سفیر کشورمان در ادامه گفت در طول ده سالی که بنده در سمت معاون وزیر خارجه ایران خدمت می کردم از نزدیک شاهد بودم که شهید سلیمانی و شهید ابومهندس چگونه ایثارگرانه در راه مبارزه با داعش، در سوریه و عراق فعالیت میکنند. از این سال ها و نبرد این دو مرد خاطرات بسیاری دارم. اگرچه امروز عوامل اصلی این ترور جنایتکارانه علیه آن دو شهید یعنی ترامپ، پمپئو و نتانیاهو دیگر در قدرت نیستند، اما ملت ما هرگز این جنایت را نه می بخشد و نه فراموش می کند.

برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا

خوان آنتونیو آگیلار تحلیلگرسیاسی اسپانیایی نخستین سخنران اسپانیایی این مراسم بود. وی محور سخنان خود را بر دکترین دفاعی و اندیشه راهبردی شهید سلیمانی در نبرد خود علیه دشمنان ایران قرار داد. وی با مرور وقایع رخ داده از سال ۲۰۱۱ به بعد که منجر به به هم خوردن تعادل قوا و شکل گرفتن درگیری ها و تنش های جدی در سوریه و سپس عراق شد به ترسیم راهبردهای دفاعی شهید سلیمانی در مدیریت این تنش ها پرداخت. او به تشکیل قوای مردمی و کمیته ای به عنوان یکی از برجسته ترین استراتژی های مقاوت در منطقه

خاور میانه پرداخت و گفت این راهبرد را به تدریج در تمام منطقه می توانیم ببینیم. تقویت حزب الله به عنوان قدرتمندترین و نخستین گروه مردمی که آموزش نظامی دید و به تدریج در تنش های با رژیم صهیونیستی تجربه اندوخت و به نیرویی نظامی و پرقدرت تبدیل شد منجر به تکثیر این راهبرد در دیگر نقاط منطقه شد. در سوریه با تشکیل قوات دفاع الوطنی، در عراق با تشکیل حشد الشعبی و در یمن با تشکیل نیروهای انثار الله این استراتژی قدرتمند شد و تاثیر خود را در بحران های مختلف به جا گذاشت. آقای آگیلار همچنین به توانایی فوق العاده شهید سلیمانی در هماهنگی درست میان این گروه های مردمی و نیروهای نظامی رسمی هر کدام از این کشورها پرداخت. وی خاطر نشان کرد آنچه باعث توقف نیروهای تروریستی داعش و دیگر گروه های تکفیری در سوریه و عراق شد، بی شک نتیجه همین دکترین دفاعی شهید سلیمانی بود.

کارلوس پاز، نویسنده و روزنامه نگار شناخته شده اسپانیایی سخنران بعدی مراسم بود. او مقابله شهید سلیمانی با تروریسم تکفیری در منطقه و نیز تروریسم صهیونیستی را موضوع سخنان خود قرار داده و تاکید کرد هردوی آنها عامل ترور شهید سلیمانی بودند. هم تروریسم تکفیری که مورد حمایت همه جانبه آمریکا قرار داشته و دارد و هم تروریسم صهیونیستی که خود را به کانون منافع غرب تبدیل کرده است. کارلوس پاز گفت بر خلاف آنچه در رسانه های امروز اروپا و آمریکا می بینیم، حقیقت کاملا وارونه شده است و آنچه که در عراق و سوریه و فلسطین و یمن می گذرد چیزی نیست که در این رسانه ها به ما نشان می دهند. آنهایی که در سوریه و عراق حاضر بودندْ با چشمان خودشان دیده اند که واقعا چه کسانی جلوی داعش و تروریسم افراطی تکفیری ایستادند. نه ناتو، نه آمریکا و نه متحدان آمریکا بلکه این ارتش سوریه، فرماندهان ایرانی، نیروهای روسی، نیروهای حزب الله و چهره هایی مثل قاسم سلیمانی بودند که جلوی تروریسم ایستادند.

برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا

نویسنده کتاب «رمزگشایی از اسلام» در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت می دانید حامیان گروه های تروریستی جهادی در عراق و سوریه چه کسانی بوده اند؟ این نام ها را به خاطر بسپارید: آمریکا، بریتانیا، اسرائیل، قطر، ترکیه ،عربستان سعودی و فرانسه. این ها حامیان مالی و تجهیزاتی تروریسم بوده اند. اقداماتی که متاسفانه از سوی دولت های اسپانیا نیز حمایت شده است. هدف اصلی از این اقدامات نیز فقط یک چیز بوده است: محافظت از موجودیت نامشروع اسرائیل.

کارلوس پاز در پایان سخنان خود گفت سردار سلیمانی در مقابل این اتحاد شوم ایستاد. اهمیت او در همین است. او فرهنگی را در خاور میانه بنانهاد که امروز آن را به عنوان مقاومت می شناسیم. او فرمانده ایستادگی در مقابل این چهار چیز بود و رمز ماندگاری و موفقیت و جاودانگی او نیز در همین است. مبارزه با امپریالیسم، تروریسم، صهیونیسم و گلوبالیسم.

برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اسپانیا

در بخش پایانی مراسم نیز ویدئوی سخنان دکتر خورخه وسترینخه، چهره شناخته شده سیاست اسپانیا و استاد بازنشسته دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید درباره شهید سلیمانی برای حاضران پخش شد. آقای وسترینخه که قرار بود یکی دیگر از سخنرانان این مراسم باشد به دلیل بیماری نتوانست در سالن حضور یابد اما بخشی از سخنان خود را در بزرگداشت و تحسین شهید سلیمانی به عنوان یک سردار بزرگ ایرانی در کنار تمامی سرداران ایران از ابتدای تاریخ تا امروزبرای این کنگره ارسال کرد.

این مراسم همچنین به صورت مجازی و برای شرکت کنندگان دیگری که در مادرید حضور نداشتند بر روی پلت فرم های وبیناری پوشش داده شد و در هر دو فرمت حضوری و مجازی به اجرا در آمد.

انتهای پیام/

نظر شما