مخالفت فرانسه با تحویل المرزوقی به تونس

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۲۱:۵۸:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۳۸۲۴
مخالفت فرانسه با تحویل المرزوقی به تونس
به دنبال صدور حکم بازداشت بین‌المللی رئیس‌جمهور اسبق تونس وی از مخالفت فرانسه با تحویل وی به دولت تونس خبر داد.

به گزارش برنا، به نقل از عربی۲۱، "منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور اسبق و منتقد رئیس‌جمهور کنونی این کشور که مقیم پاریس است در سخنانی گفت که پس از صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه وی، مقامات فرانسه حاضر به تحویل او به تونس نشده‌اند.

المرزوقی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره تابعیت فرانسوی، داشتن تابعیت فرانسوی را رد کرد و گفت: چند بار بگویم که تابعیتی جز تابعیت تونس ندارم؟ آیا آنها همچنان این دروغ را تکرار می‌کنند؟

مرزوقی با انتشار پستی در صفحه فیس بوک خود نوشت: همه آنها شاگرد یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات نازی‌ها هستند که به آنها یاد داده است: دروغ بگویید، دروغ بگویید، باید چیزی از دروغ باقی بماند.

المرزوقی که در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ ریاست جمهوری تونس را بر عهده داشت، اخیرا در مصاحبه با شبکه «فرانس ۲۴» از تصمیم شورای دائم سازمان بین‌المللی فرانکوفون (کشورهای فرانسه زبان) برای به تأخیر انداختن اجلاس سران این سازمان - که قرار بود نوامبر سال جاری میلادی در تونس برگزار شود - ابراز خرسندی کرد.

پس از پخش این مصاحبه بود که قیس سعید - رئیس‌جمهوری کنونی تونس - از وزیر دادگستری خواست تا تحقیقات قضایی را علیه کسانی که در خارج از کشور علیه تونس توطئه می‌کنند، آغاز کند. سعید افزود: کسانی که در خارج از کشور علیه تونس توطئه می‌کنند باید به توطئه علیه امنیت کشور در داخل و خارج متهم شوند.

"حبیب ترخانی"، سخنگوی رسمی دادگاه تجدیدنظر تونس در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ از آغاز تحقیقات درباره اظهارات منصف مرزوقی در فرانسه خبر داد و گفت که این تحقیقات با مجوز وزیر دادگستری آغاز شده است.

منصف المرزوقی همچنین پیشتر طی اظهاراتی در جریان تظاهرات مخالفان قیس سعید رئیس‌جمهوری تونس در پاریس از فرانسه خواسته بود تا در راستای کمک به تونس، علیه تدابیر فوق العاده قیس سعید رئیس‌جمهوری کنونی وارد عمل شود. قیس سعید پیش‌تر نخست‌وزیر تونس را برکنار و اختیارات پارلمان را تعلیق کرده بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز