گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس پارلمان عراق

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۲۱:۰۷:۲۶
کد خبر: ۱۲۸۵۸۹۸
گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس پارلمان عراق
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با محمد الحلبوسی با رئیس پارلمان عراق بصورت تلفنی گفت و گو کرد.

به گزارش برنا، به گزارش وزارت خارجه آمریکا، بلینکن با تبریک به الحلبوسی برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس پارلمان عراق، از نقش این پارلمان در روند دموکراتیک عراق و حمایت از حاکمیت عراق قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در مورد اقدامات مهم پیش رو، از جمله تشکیل دولت جدید در عراق که به چالش های فوری پیش روی این کشور رسیدگی خواهد کرد، گفت وگو کرد.

بلینکن در این گفت و گوی تلفنی مدعی حمایت واشنگتن از عراق باثبات، مرفه، دموکراتیک و یکپارچه شد.

محمد الحلبوسی نخستین جلسه دوره جدید پارلمان عراق با کسب ۲۰۰ رای موافق به عنوان رئیس پارلمان عراق در دوره جدید انتخاب شد. در این جلسه رای‌گیری "محمود المشهدانی" نیز ۱۶ رای را به دست آورد و ۱۴ رای هم باطله اعلام شد.

این جلسه به دلیل درگیری و هرج و مرج ایجاد شده حدود یک ساعت متوقف شد تا اینکه "خالد الدرّاجـی" جانشین دوم المشهدانی قبول کرد که به جای المشهدانی جلسه پارلمان را مدیریت کند.

با آرام شدن اوضاع و خروج فراکسیون چارچوب هماهنگی و حزب اتحاد میهنی کردستان از جلسه، پارلمان عراق کار خود را از سر گرفت و محمد الحلبوسی با ۲۰۰ رای موافق به عنوان رئیس جدید پارلمان این کشور برگزیده شد.

دادگاه عالی فدرال عراق، فعالیت هیات رئیسه پارلمان جدید این کشور را به طور موقت تعلیق کرد.

به گزارش ایرنا، دادگاه عالی فدرال عراق روز پنجشنبه اعلام کرده است که این تصمیم در بررسی شکایت صورت گرفته از سوی "باسم خزعل خشان"  و "محمود داود سلمان" از نمایندگان پارلمان صادر شده است.

این دو نماینده پارلمان عراق درباره تخلفاتی که در نخستین جلسه پارلمان جدید و درجریان انتخاب هیات رئیسه جدید آن صورت گرفته است، به دادگاه فدرال شکایت برده اند.

دادگاه فدرال در حکم خود، فعالیت هیات رئیسه منتخب را تا رسیدگی کامل به شکایت این دو نماینده به طور موقت تعلیق کرده است.

 
 

 

نظر شما