در خواست مکرون از اتحادیه اروپا

توافق امنیتی در مذاکرات «صریح» با روسیه

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۱۳:۴۸:۲۵
کد خبر: ۱۲۸۸۵۵۸
توافق امنیتی در مذاکرات «صریح» با روسیه
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از اعضای اتحادیه اروپا خواست پیشنهادهایی را در هفته های آتی درباره توافق امنیتی جدید با روسیه در چارچوب مذاکرات «صریح و بی پرده» با مسکو ارائه دهند.

به گزارش برنا، خبرگزاری رویترز نوشت: اظهارات مکرون همزمان با نگرانی ها درباره  تقویت قوای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مطرح شده است. با این حال رئیس جمهوری فرانسه از تشریح اینکه وی به دنبال «نظم جدید امنیتی و با ثبات» است خودداری و تاکید کرد که چنین نظم جدیدی باید از منافع اروپا دفاع کند.

وی در تشریح اولویت های کشورش در دوران شش ماه ریاست بر اتحادیه اروپا گفت: ما اطمینان خواهیم داد که مواضع متحد و قوی اروپا شنیده می شود.

پیشتر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار از اوکراین هشدار داده بود که روسیه حملات جدیدی را آغاز می کند اما واشنگتن تا حد ممکن از رویکرد دیپلماتیک استفاده خواهد کرد.

برخی از کشورهای اروپایی نگران هستند در توافقات مستقیم روسیه و واشنگتن در چارچوب مذاکرات امنیتی که تا حدی با هماهنگی اتحادیه اروپا انجام شده، دغدغه های امنیتی آنها نادیده گرفته شود.

مکرون گفت: خوب است که آمریکا و اروپایی ها هماهنگی هایی را بعمل می آورند اما اروپایی ها مذاکرات خود را انجام می دهند. ما باید پیشنهاد و دیدگاه مشترکی را درباره نظم امنیتی و با ثبات جدید برای اروپا  ارائه دهیم.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: اروپایی ها می توانند قبل از مذاکره درباره آن با روسیه، این پیشنهاد را با ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در میان بگذارند.

مکرون به عنوان حامی «اختیارات راهبردی» اتحادیه اروپا در حوزه دفاعی افزود: این اتحادیه باید اطمینان یابد که می تواند «مورد احترام واقع شود» و مطمئن شود که در تامین منابع انرژی خود چندان به روسیه متکی نیست.

مکرون که در سه ماه آینده انتخابات را در پیش رو دارد گفت: فرانسه و آلمان به دنبال راهی برای تنش زدایی مذاکرات اوکراین با هر دو کشور روسیه و اوکراین هستند.

تلاش مکرون برای برقراری روابط بهتر بین اتحادیه اروپا ور روسیه در ژوئیه ۲۰۱۹ شکست خورد زیرا کشورهای سابق اتحادیه جماهیر شوروی نگران امتیاز گرفتن روسیه از  اتحادیه اروپا بودند.

این کشورها بر این باورند که چنین رویکرد دیپلماتیکی باید از طریق شورای روسیه – ناتو انجام شود که محلی برای مذاکرات امنیتی و رفع نگرانی های مربوطه است.

ینس استولتبرگ امروز پنجشنبه گفت ناتو بزودی پیشنهادهای مکتوب خود را برای روسیه ارسال می کند و به خواسته های امنیتی مسکو و پیشنهاد مذاکرات جدی درباره کنترل تسلیحاتی و اقدامات شفاف پاسخ می دهد.

مکرون در اظهارات جداگانه ای به اعضای پارلمان اروپا گفت اتحادیه اروپا باید در روابطش با کشورهای غربی منطقه بالکان تجدید نظر کرده و درباره آینده ملحق شدن آنها به این اتحادیه صادقانه با آنها مذاکره کند.

وی افزود: اتحادیه اروپا همچنین باید ائتلاف جدیدی را به کشورهای آفریقایی پیشنهاد دهد و اتحادیه اروپا و کشورهای آفریقایی درباره این موضوع در اجلاس سران دو طرف در ماه فوریه گفت و گو خواهند کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز