زندان غویران سوریه همچنان در کنترل داعش

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۱۳:۲۳:۴۲
کد خبر: ۱۲۸۹۱۴۷
زندان غویران سوریه همچنان در کنترل داعش
آخرین خبرها از درگیری‌ها در زندان «غویران» استان الحسکه سوریه در شمال شرق این کشور ، از کشته شدن ۴۵ داعشی و ۱۴ تن از شبه نظامیان کُرد طرفدار آمریکا موسوم به "قسد" حکایت دارد. این دومین بار در دو ماه اخیر است که داعشی‌ها به این زندان حمله می‌کنند.

به گزارش ایرنا از اسکای نیوز عربی، درگیری‌ها در حوالی زندان غویران بین نیروهای داعش و نیروهای دمکراتیک کرد سوریه همچنان ادامه دارد.این رسانه عربی به ادعای دیده بان حقوق بشر سوریه اشاره کرده که زندان غویران همچنان در کنترل داعش بوده و این نیروها گروگان‌ها که شامل نیروهای اداری زندان هستند را در اختیار دارند. هنوز از زنده بودن و یا کشته شدن گروگانها خبری در دست نیست .

«رامی عبدالرحمن» مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به اسکای نیوز عربی گفت که زندان همچنان در کنترل داعش است. به گفته او، ۱۵۰ عنصر داعشی از زندان فرار کردند که ۱۳۰ نفر از آنها دستگیر شدند. او می‌گوید تاکنون ۴۵ نفر از نیروهای داعشی در جریان درگیری‌ها کشته شده اند.

عبدالرحمن افزود ، نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت ائتلاف بین المللی همچنان در جستجوی زندانیان فراری هستند.

زندان غویران سوریه همچنان در کنترل داعش

خبرها همچنین از حمله هوایی به ساختمانی در مجاورت زندان که گمان می‌رود داعشی‌های فراری به این مکان پناه برده باشند، حکایت دارد.

 این معارض سوری می‌گوید که اعضای داعش با افراد خارج از زندان ارتباط برقرار کرده و به سلاح دست یافتند.

به گفته عبدالرحمن، ۱۹ هزار نیروی تروریستی داعش و وابسته به این گروه در زندان‌های تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه نگهداری می‌شوند که مانند یک بمب ساعتی هستند.

اسکای نیوز عربی همچنین گزارش کرد: جنگنده‌های ائتلاف در پی فرار زندانیان، مواضع داعش و زندانیان فراری از زندان غویران را هدف قرار داده و بمباران کردند.

رسانه‌ها به نقل از نیروهای دمکراتیک کرد سوریه گزارش کردند که بازپس گیری کنترل زندان غویران زمان می‌برد.

در پی حمله نیروهای داعش به این زندان و آزاد کردن شماری از نیروهای خود، نبرد شدیدی در شهر حسکه روی داده است.

زندان غویران سوریه همچنان در کنترل داعش

گزارش خبرگزاری دولتی سوریه ( سانا ) هم حاکی است هواپیماهای اشغالگران آمریکایی ساختمان موسسه فنی در الحسکه را به طور کامل منهدم کردند و اخبار وارده حکایت از این دارد که اشغالگران قصد دارند تا دانشکده اقتصاد را به بهانه تعقیب فراریان ، از بین ببرد.

خبرنگار سانا از ادامه پروازهای بالگردهای نیروهای اشغالگر آمریکا همزمان با ادامه درگیری‌ها در مجاورت زندان و محله‌های همجوار الزهور و غویران بین شبه نظامیان قسد و نیروهای داعش و فراریان از زندان خبر داد که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از دو طرف  شد.

همچنین دویچه وله نوشت نیروهای وابسته به داعش در روزهای پنجشنبه و جمعه در دو عملیات جداگانه به یک پایگاه نظامی در عراق و زندان غویران در سوریه حمله کردند. در جریان این دو حمله ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

حضور نیروهای داعش در عراق و سوریه به موج جدیدی از نگرانی‌ها در منطقه دامن زده است.

گروه معارض سوری موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه این حملات را شدیدترین حمله داعش در سه سال اخیر ارزیابی می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۱۵۰ نیروی داعشی موفق به فرار از زندان شدند و محل اختفای آنها مشخص نیست.

الشرق قطر هم نوشت که تعداد زندانیان فراری از زندان غیوران همچنان نامعلوم است.

گزارش رسانه‌های عربی حاکی است که نیروهای دمکراتیک سوریه برای تحت کنترل درآوردن زندان غویران بر تعداد نیروهای خود افزوده اند.

زندان غویران، واقع در نزدیکی شهر حسکه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد. برآورد می‌شود که حدود ۳۵۰۰ نفر از نیروهای متهم به عضویت یا همکاری با داعش در این زندان به سر می‌برند.

این زندان بزرگترین زندان در میان چندین زندان شناخته شده عمومی در سوریه است که نیروهای دموکراتیک کرد وابسته به آمریکا هزاران نیروی داعش را در آن نگهداری می‌کنند.

از دسامبر سال ۲۰۲۱ زندان غویران برای دومین بار است که برای آزادی زندانیان داعشی مورد حمله نیروهای وابسته به این گروه تروریستی قرار گرفته است.

نیروهای داعش همچنین روز جمعه نیز به یک پاسگاه نظامی در استان دیاله عراق، واقع در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی بغداد حمله کردند. نیروهای داعش پس از این حمله موفق به فرار شدند.​

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز