تولید برق عراق کاهش یافت

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۱۳:۳۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۹۱۵۴
تولید برق عراق کاهش یافت
وزارت برق عراق امروز (شنبه) اعلام کرد که تولید انرژی برق این کشور به علت کاهش صادرات گاز از ایران و نیز افت تولید ناشی از سرمای هوا به ۷۶۰۰ مگاوات کاهش یافته است.

به گزارش برنا، خبرگزاری رسمی عراق (اینا)، امروز شنبه به نقل از بیانیه وزارت برق این کشور، از کاهش تولید ۷۶۰۰ مگاواتی برق خبر داد.

این کاهش در حالی است که عراق برای تامین انرژی مورد نیاز در مصارف شهری، صنعتی و کشاورزی خود به حدود ۲۷ هزار مگاوات برق نیاز دارد.

وزارت برق عراق در این بیانیه، علت کاهش تولید برق را ناشی از کم شدن صادرات گاز ایران و کاهش تولید گاز در کشور به دنبال سرمای کنونی هوا اعلام کرده است.

وزارت برق گفته که کاهش صادرات گاز ایران به میزان ۸ میلیون متر مکعب تولید انرژی در عراق را تحت تاثیر قرار داده است.

در بیانیه وزارت برق عراق آمده است که ایران طبق توافق باید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند در حالی که این مقدار به ۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

این وزارتخانه در ادامه آورده است که قطع صادرات برق از سوی ایران نیز سبب شده که ۱۱۰۰ مگاوات از تولید برق در کشور کاهش یابد.

بیانیه وزارت برق عراق در حالی صادر و منتشر شده که جمهوری اسلامی ایران بابت صادرات گاز و برق میلیاردها دلار از این کشور طلب دارد و با وجود پیگیری های فراوان و سفر کشورمان به بغداد برای پرداخت این مطالبات همچنان بخش عمده ای از این بدهی پرداخت نشده است.

افزون بر مطالبات مالی از عراق باید به نیاز داخلی به گاز به ویژه در فصل سرد سال و وقوع سرمای کم سابقه در ایران و به تبع افزایش مصرف گاز نیز پرداخته شود، موضوعی که در بیانیه وزارت برق عراق به آن اشاره نشده است. 

بیانیه وزارت برق عراق افزوده که سرمای شدید هوا نیز منجر به کاهش نیمی از تولید گاز در داخل شده و این مساله به از دست رفتن ۶۵۰۰ مگاوات برق در عراق انجامیده است.  

در همین پیوند، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیشتر گفته بود که صادرات برق به کشور عراق متوقف شده است.

«مصطفی رجبی مشهدی» مرداد گذشته در جمع خبرنگاران افزود که نیاز کشورمان به تامین برق سبب شد، صادرات برق به عراق متوقف شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق خاطرنشان کرد که سال گذشته حدود ۲ هزار مگاوات صادرات برق داشتیم که امسال به دلیل نیاز داخلی صادرات به ۱۵۰ مگاوات کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت برق عراق نیز آذر گذشته با اعلام اینکه این وزارتخانه در حال استعلام از تهران است تا دلایلی را که منجر به کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده است را بررسی کند، گفته بود که این وزارتخانه برای پرداخت کلیه هزینه‌های گاز اعلام آمادگی کرده است.

«احمد موسی» اظهار کرد که این وزارتخانه با طرف ایرانی، گروهی را تشکیل داد و پیشنهادها موضوع های متعددی را برای پرداخت بدهی‌های معوقه‌ای که باید به تهران پرداخت شود ارائه کرد.

وی با بیان اینکه کمبود واردات گاز ایران ربطی به بدهی ندارد و ممکن است به دلیل نیاز واقعی ایران به آن باشد، گفت: این وزارتخانه در حال استعلام از تهران است تا دلایلی را که منجر به این موضوع شده است بررسی کند و همچنین از میزان بدهی باقی مانده دولت عراق بابت صادرات گاز ایران مطلع شود.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود که کشورش برای پرداخت کلیه هزینه‌های گاز اعلام آمادگی کرده است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «الطاقه» (انرژی) عراق، این کشور بر اساس دو قرارداد واردات گاز که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به امضا رسید از ایران گاز وارد می‌کند که یکی از این قراردادها ۳۵ میلیون متر مکعب در روز گاز به یک نیروگاه سه هزار مگاواتی که بزرگترین نیروگاه عراق است و برق مورد نیاز بغداد را تأمین می‌کند، پوشش می‌دهد و قرارداد دیگر نیز مربوط به جنوب عراق است که بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب در روز است.

به نوشته «الطاقه» در ۱۲ ماه گذشته بارها صادرات گاز ایران به دلیل ناتوانی عراق در پرداخت بدهی‌های فزاینده که تهران آن را بیش از پنج میلیارد دلار برآورد می‌کند، متوقف شده است.

شهریور گذشته معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران نیز گفته بود که عراق نباید از کاهش صادرات گاز انتقاد کند زیرا پرداخت‌های این کشور در ازای گاز و برق دریافتی به موقع نبوده است بنابراین اقدام ایران هم در کاهش میزان صادرات غیرمنطقی و غیرقانونی نیست.

بغداد همواره ادعا می کند که اقدام ایران در کاهش صادرات گاز منجر به کاهش شش هزار مگاواتی تولید برق عراق شده است.

کاهش صادرات گاز از سوی ایران در حالی است که دریافت پول حاصل از صدور برق و گاز به عراق همواره با چالش مواجه بوده و بغداد تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بهانه ناتوانی در پرداخت و تسویه بدهی‌های خود مطرح کرده است.

در همین باره، برخی رسانه‌های منطقه اعلام کردند که آمریکا با پرداخت و تسویه ۲ میلیارد دلار از طلب‌های ناشی از صادرات گاز و برق ایران توسط عراق موافقت کرده است.

پیش تر خبری به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق با این مضمون منتشر شد که دولت عراق با ایران بر سر تعهدهای خود درباره پرداخت همه بدهی‌های مربوط به واردات گاز و برق از ایران به توافق رسیده و آماده پرداخت بدهی‌های خود است.

جمهوری اسلامی ایران از چند ماه پیش به علت نیاز داخلی صادرات گاز خود به عراق را از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ۸ میلیون متر مکعب کاهش داده است.

بنا بر اعلام مسئولان، بدهی‌های دولت عراق به ایران بابت انرژی حدود ۷ میلیارد دلار است؛ منابع عراقی خبر دادند که دولت عراق تنها در ماه گذشته میلادی بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشته است.​

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز