عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

روحانی پروژه‌های زیادی را کلنگ زد که دردی از مردم دوا نمی‌کند

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۴:۵۲:۳۶
کد خبر: ۱۲۸۹۷۴۲
روحانی پروژه‌های زیادی را کلنگ زد که دردی از مردم دوا نمی‌کند
اقبال شاکری گفت: روحانی پروژه‌های زیادی را کلنگ زد که دردی از مردم دوا نمی‌کند و درصد زیادی از آنها مورد نیاز مردم نبود.

«اقبال شاکری»، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ردیف بودجه‌ای که برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شده، گفت: رقم بودجه طرح‌های عمرانی در لایحه ۱۴۰۱ نسبت به ادوار گذشته افزایش پیدا کرده اما نسبت به تورم اتفاق آنچنانی نیفتاده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با توجه به نرخ تورم موجود، دو موضوع در نظر  گرفته شده تا بتواند کمکی برای طرح‌های عمرانی باشد، به‌خصوص طرح‌های عمرانی نیمه تمام؛ یکی از این موضوعات بحث مشارکت خصوصی در قالب قراردادهای مشارکتی است که پیش بینی شده به اندازه دو برابر بودجه می‌تواند تامین مالی کند. دومین نکته استفاده از تهاتر نفت برای پرداخت پیمانکاران طرح عمرانی است، در این زمینه وزارت نفت هم باید رخدادهای حقوقی را آماده کند تا بتوانیم از منابعی که در کشور داریم استفاده کنیم و به نوعی تبدیل دارائی به دارایی صورت گیرد. لازمه موفقیت آمیز بودن این تصمیم آن است که وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه سریعا زیرساخت حقوقی و آئین‌نامه اجرایی را تهیه کنند. 

وی در ادامه بیان کرد: اگر این دو موضوع در بودجه عمرانی اجرا شود، می‌تواند یک تحول در کشور ایجاد کند. سومین مطلب در بودجه ۱۴۰۱ مربوط به مولدسازی دارایی‌های دولت است، یعنی دولت دارایی مازاد را تبدیل به دارایی دیگری کند که در این خصوص دولت‌های قبل خیلی موفق نبودند. در این دولت وزارت اقتصاد اعلام کرده برای این موضوع تدابیری اندیشیده که این منابع هم فعال شود و از حجم اوراق انتشاری کم کند.

شاکری با بیان این جمله که اگر تدابیر دولت اجرایی شود، یک تحول اقتصادی خوبی در کشور شاهد هستیم، اظهار کرد: یک تحول ساختاری که در این بودجه رخ داده بحث استان محور شدن بودجه است. منابعی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد که استان‌ها باید از آن در جهت توسعه اقتصادی و بهبود شاخص اقتصادی بهره گیرند و مشخص باشد بودجه چگونه استفاده شده است و آن شاخص به لحاظ عملکرد استان و توسعه و پیشرفت عدالت استانی چگونه است.

سعضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح‌های هفتگی دولت قبل تصریح کرد: در اواخر دولت قبل هر هفته رئیس جمهور یک‌سری پروژه افتتاح می‌کرد که تعداد آنها بسیار زیاد بود و منابع مورد نیاز آنها هم بسیار بالا و یک رقم سرسام آوری نی‌شد. پروژه نیمه تمام دو نمونه است، یک پروژه‌های نیمه تمامی که فعال هستند و مورد نیاز. دوم پروژه‌های نیمه تمامی است که آنقدر از زمان افتتاحش گذشته و دیگر توجیه اقتصادی ندارد. آنچه که مد نظر ما است پروژه‌های نیمه تمامی است که مشکل مردم را حل کند و به مردم خدمات بدهد. باید این پروژه‌ها که مورد نیاز هستند زودتر  مورد بهره‌برداری قرار بگیرند که مردم خدمات‌شان را در زندگی خود لمس کرده و احساس آسایش و گشایش کنند.

وی در پایان گفت: روحانی پروژه‌های زیادی را کلنگ زد که دردی از مردم دوا نمی‌کند و درصد زیادی از آنها مورد نیاز مردم نبود.

انتهای پیام//

نظر شما