سخنگوی وزارت خارجه

ایران هیچ پیش شرطی را در مذاکرات وین نپذیرفت

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۱۲:۰۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۸۹۹۴۳
ایران هیچ پیش شرطی را در مذاکرات وین نپذیرفت
سخنگوی وزارت خارجه گفت: پیشرفت گفتگوها در مسیر درست خود پیش می‌رود ما در ۴ حوزه اسناد گفتگو داریم و پیشرفت خوبی اتفاق افتاده است، موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده ها تبدیل به کلمات شدند، همچنین ایران هیچ پیش شرطی نپذیرفته است.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری در مورد آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین اظهار داشت: پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه پیشرفت‌های خوبی داشتیم در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین. مهم این است همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند این است که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج آمریکا از برجام رخ داد تکرار شود.

وی تصریح کرد: ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌ها امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا؛ برای همین، مسیر اخذ تضامین مهم است.ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است.

 وی اضافه کرد: موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده هایی که جمهوری اسلامی از جمله در حوزه تضامین مطرح کرده بود، تبدیل به کلمات شدند. مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفته‌اند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با  خروج غیرقانونی ایالات متحده اتفاق افتاد، تکرار شود. لذا اصل اینکه تضامین باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری در وین ارائه کردیم و فکر می‌کنیم ایده‌های ما امکان گفت و گو را در حوزه تضامین فراهم آورد. البته طبیعی است که ما در فضای رسانه آنچه در پشت درهای بسته مذاکره می‌شود را مجدد مذاکره نمی کنیم.

 خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در وین هست برای اینکه توافقی پایدار و قابل اتکا به دست‌آید و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر بسیار مهمی است.

 وی همچنین در خصوص اظهارات اخیر رابرت مالی درباره پیش شرط مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. طرح این موضوعات اگر برای مصارف داخلی و رسانه باشد از آن عبور می کند وگرنه پیام و قطعی آن همواره این بود که مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده، آن را پیچیده‌تر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اتباع زندانی در دو کشور اظهار کرد: در خصوص وضعیت اتباع جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده ما از روز اول به خاطر موضوعیت انسانی این داستان نگرانی‌های خود را مطرح کردیم . چه به صورت مستقیم چه غیر مستقیم.

 وی اضافه کرد: این موضوع چه پیش از این مذاکرات و چه همراه با این مذاکرات در دستور کار ما بوده ولی طبیعی است که دو مسیر مختلف هست. اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود،  پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.

خطیب زاده یادآورشد: برخلاف اتباع ما که در ایالات متحده به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی و غیر موجه ایالات متحده بر ضد مردم ایران گروگان گرفته شده اند و امروز برخی از آنها در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند. برخلاف آنها کسانی که در ایران زندانی هستند قوه قضائیه کاملاً اتهاماتشان را اعلام کرده و جرائمی مرتکب شدند که در دادگاه صالحه مراحل آن طی شده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تاکید کرد: این دو مسیری است که از هم جداست ولی اگر اراده در طرف مقابل باشد در هر دو مسیر این امکان را داریم در کمترین زمان ممکن به توافق قابل پایدار برسیم و قابل اتکا برسیم.

وی همچنین در مورد پیشنهاد رابرت مالی در مورد مذاکرات وین و شروع به کار شرکت‌های آمریکایی در تهران گفت: برجام به خوبی نشان می‌دهد که این آمریکا بود که تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های آمریکایی را تحریم کرده که وارد ایران نشوند و اگر خواهان حضور شرکتها در ایران هستند، تحریم شرکت‌های خود و تحریم های اولیه را بردارند. این تصمیم یک طرفه است که باید خودشان بگیرند و ربطی به ایران ندارد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد توافق موقت که از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شد، گفت: ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است و چیزی را کمتر از آن نمی پذیرد.کیفیت توافق برای ما مهم هست و نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر.

وی تاکید کرد: توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده است و ما ضرورت جدی برای رسیدن برای توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم واشنگتن این ضرورت را متوجه شده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکایی ها در خصوص توقیف کشتی ایرانی اظهار کرد: البته این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی از سوی برخی مقامات ایالات متحده بیان می‌شود موضع ما موضع روشن است. آنچه در یمن اتفاق می‌افتد یک تراژدی انسانی است که با سبوعیت حمله کنندگان و آغاز کنندگان و ادامه دهندگان جنگ و این محاصره غیر انسانی در حال وقوع است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رزمایش چین، ایران و روسیه اظهار کرد: هدف رزمایش مرکب که با شرکت واحدهای مختلف نیروهای ایران و واحدهای متناظر از چین و روسیه، برگزار شد، صلح و ثبات در منطقه بود و مسیر تعاملات ایران با روسیه و چین در حال گسترش است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد چالش‌ها توسط آمریکا در وین گفت: در حوزه راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین بوده است. موضوعات بسیار مهمی در مورد راستی آزمایی باقی مانده است و باید تصمیمات اساسی در این خصوص گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص عکس منتشر شده توسط اولیانوف در مورد پیشرفت مذاکرات وین گفت:مذاکرات در مسیر مشخص و گفت‌وگو های روشن و دستور کار دقیق در حال انجام است. اگر طرف مقابل اراده لازم را از خودش نشان بدهد گفت‌وگوها در زمان خودش به نتیجه می‌رسد.

وی درمورد تحولات یمن گفت: آنچه در یمن اتفاق می افتد، یک تراژدی انسانی است که با سبعیت آغازکنندگان و ادامه دهندگان جنگ و این محاصره غیرانسانی درحال وقوع است. 

خطیب زاده افزود: ایران همواره در کنار مردم یمن است برای این‌که صدای این مردم مظلوم تحت فشار به گوش جهانیان برسد و تلاش کردیم از طریق سازوکارهای سیاسی بتوانیم به فرآیند گفت‌وگوهای یمنی - یمنی کمک کنیم. 

وی ادامه داد: متأسفانه آنهایی که منافع زیادی در فروش سلاح دارند، برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا به طور مشخص دخالت می‌کنند و این زنجیره بمباران هایی که امروز شاهدش هستیم به خاطر چک سفید امضایی است که به ائتلاف خودخوانده متجاوز  برای کشتار مردم یمن داده شده و این ننگ تاریخی است برای کسانی که این کار را انجام می دهند.

خطیب زاده تاکید کرد: البته مردم مقاوم یمن نشان داده اند که این مسائل را از طریق مقاومت حل می کنند. هرچه زودتر همه طرف ها پایبندی خودشان را به حل سیاسی نشان دهند، قطعا این بحران در شرایط بهتری قابل حل شدن است.

خطیب زاده همچنین در مورد گفت وگو های بین افغانی گفت: ایران موافق گفت‌وگوهای بین الافغانی بوده است و تهران به طور جدی به دنبال این است که گفت‌وگوها به نفع مردم افغانستان باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حق رای ایران در سازمان ملل و بدهی کره جنوبی گفت: متاسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده باقی مانده است و آنچه بین دو کشور گفت‌وگو می‌شود با سرعت بسیار لاک پشتی در حرکت است که نه مورد قبول ماست و نه فراموش می‌شود.

وی ادامه داد:  اینها پول مردم ایران و منابع قطعی مردم ایران است که نزد دولت کره به امانت است و متأسفانه ما رعایت این امانت را ندیدیدم و آنچه الآن اتفاق افتاده، بخش بسیار اندکی از پول خودمان در کره  از طریق امنی به حساب سازمان ملل منتقل شده است. 
منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی کامل به منابعمان ایجاد شود.

وی همچنین در مورد گفت و گوهای ایران و عربستان گفت: دیپلمات‌های ایران برای نخستین بار پس از چند سال برای شرکت در نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در عربستان به سر می‌برند و تمرکز امروز ما بازگشایی نمایندگی ایران در این سازمان است.

وی درخصوص جاری شدن آب سد کمال خان گفت:
آنچه بین ایران و مقامات افغانستان در سال های مختلف بحث شده یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درخصوص حق آبه ایران از هیرمند بین دو کشور اجرا شده و لازم الاجرا و حقوقی است. اصول حقوق بین‌الملل تأکید می‌کند که هر کس در افغانستان حاکم است این حق آبه را برای ایران و طبیعت منطقه قائل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بسیاری از رودهای مرزی از خاک ایران می آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب نه موضوع حق آبه بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از کل حق آبه ایران تامین شد.

وی افزود: آنچه به عنوان باز شدن سدهای آبی است باید جزئیات فنی اش از وزارت نیرو پرسیده شود. 
به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم این قرارداد ۱۳۵۱ تنها قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی پیگیری می‌کنیم.

خطیب زاده درخصوص واکنش به اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت:درخصوص رژیم جعلی اشغالگر قدس هم، موضع ما همان موضع همیشگی است. این رژیم ذاتاً براساس ترور و خشونت و برهم زدن قطعنامه‌های بین‌المللی استوار است و در نپویستن به معاهدات بین‌المللی در قله دست نیافتنی قرار دارد که هیچ کشوری نمی‌تواند چشم خودش را بر روی نقض‌های مکرر این رژیم ببندد.

وی ادامه داد: طبیعی است که موضع آن تغییر نکند و بدون این خشونت و بر هم زدن نظم بین‌المللی امکان حیات در سرزمین‌های اشغالی را نمی‌بیند. باید بپذیرد نظم بین‌الملل عوض شده و یک رژیم یاغی نمیتواند به یاغی گری‌های خود اینچنین ادامه دهد.

خطیب زاده در مورد تنش پیش آمده بین روسیه و غرب، گفت:جمهوری اسلامی ایران با دقت و از نزدیک تحولات اوکراین را پیگیری می‌کند و طبیعی است تلاش کردیم با طرف‌هایی که در موضوع هستند رایزنی‌های خود را داشته باشیم. راه حلی که ما برای همه تنش های منطقه ای در نظر می گیریم، گفت‌وگو و راه حل سیاسی و دیپلماتیک است و امیدواریم با کاهش تنش به چنین گفت‌وگوهایی نزدیک شویم.

​انتهای پیام/
نظر شما