امیرعبداللهیان: کشورهای اروپایی در هفته اخیر با رفتاری سازنده در مذاکرات حضور داشتند/ از تداوم گفتگوها با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۱۸:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۲۹۰۱۱۶
امیرعبداللهیان:  کشورهای اروپایی در هفته اخیر با رفتاری سازنده در مذاکرات حضور داشتند/ از تداوم گفتگوها با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور هیات افغانستانی در ایران گفت: زمانی که دولت فراگیر با استانداردهای شناخته شده و با مشارکت طالبان، پشتون‌ها و سایر رقبا شکل گرفت، آن وقت ما می‌توانیم راجع به شناسایی وضعیت جدید در افغانستان و واگذاری سفارت افغانستان در تهران به هیات حاکمه رسمی صحبت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، عصر امروز (دوشنبه) در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان گفت: در پیرامون خود با چالش‌هایی درگیر هستیم که یک چالش همسایه‌ شرقی ما، افغانستان است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور هیات افغانستانی در ایران خاطرنشان کرد: سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان به همراه تعدادی از وزیران هیات حاکمه موقت فعلی در افغانستان در این سفر بودند.

وی ادامه داد:  از حدود چهار و نیم ماه پیش تاکنون روزانه بیش از ۵ هزار زن کودک و مرد افغان از مرزهای زمینی به دلایل سرما و وضعیت ناپایدار ای که در افغانستان وجود دارد به سمت مرزهای ما می‌آیند و در اردوگاه‌ها و در برخی از شهرها اقامت داده می‌شوند. 

امیرعبداللهیان گفت: امنیت مرز و مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان برای ما مهم است. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:  در حوزه ارسال انرژی مورد نیاز به افغانستان کمک می‌کنیم اما در عین حال از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کوتاه نیامدیم.

وی ادامه داد: وقتی وزیر امور خارجه هیات سرپرست موقت  افغانستان در جریان سفرش به تهران درخواست تحویل سفارت افغانستان را داشت، ما اعلام کردیم که دوستی‌ها و برادری‌های ما به جای خود، اما تاکید ما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با نگاه باثبات و امنیت پایدار در افغانستان است که موضوع بسیار مهمی است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد:  لذا زمانی که دولت فراگیر با استانداردهای شناخته شده و با مشارکت طالبان، پشتون‌ها و سایر رقبا شکل گرفت، آن وقت ما می‌توانیم راجع به شناسایی وضعیت جدید در افغانستان و واگذاری سفارت افغانستان در تهران به هیات حاکمه رسمی صحبت کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: چالش دیگر ما یمن است. این روزها اتفاقاتی بین یمن و برخی از همسایگانش در حال وقوع است. اولا آنچه که بین یمن و همسایگانش می‌گذرد یک موضوع یمنی است. ثانیاً جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل از ابتدای بحران یمن به صراحت طرح سیاسی چهار ماده‌ای خود را ارائه داده است و همواره از تحقق آن طرح حمایت کرده است. 

وی افزود: حتماً برای ما ملاحظه و مشاهده بیش از شش سال جنگ و خونریزی در یمن قابل تحمل نیست و هیچ یک از کشورهای منطقه و وجدانهای آگاه در جهان، جنگ را راه‌حل این بحران نمی‌دانند. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما گسترش دامنه جنگ را نگران کننده می‌دانیم و از عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌خواهیم که با روش سیاسی و با رویکردی سازنده برای پایان دادن به جنگ، محاصره انسانی در یمن و پذیرش آتش‌بس برای گفتگوهای یمنی یمنی اقدام کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ادامه این وضعیت به نفع منطقه و کشورهای درگیر در این جنگ نبوده و نخواهد بود. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما در حوزه سیاست همسایه محور از تداوم گفتگوها با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. ما راه را برای عربستان سعودی باز گذاشته‌ایم و هر زمان عربستان سعودی تصمیم بگیرد روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران به‌حالت طبیعی برگرداند، ما از بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی و حتی، توسعه روابط با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. 

وی ادامه داد: ما خرسندیم که سه دیپلمات ما از چند روز پیش در جده مستقر شدند و فعالیت خودشان را در سازمان همکاری اسلامی از سر گرفتند. 

امیرعبداللهیان گفت: اینکه چه زمانی سفارتخانه‌های دو کشور باز شوند، اکنون عربستان سعودی است که باید تصمیم بگیرد و نسبت به این موضوع به جمع‌بندی لازم برسد.

وی ادامه داد:  ما هم از دور جدید گفتگوها استقبال می کنیم و هم مایلیم به این نکته اشاره کنیم که گفتگوهای طولانی لازمه بازگشت روابط به حالت عادی به تنهایی نیست، بلکه اتخاذ تصمیم سیاسی امروز یک ضرورت است.

امیرعبداللهیان گفت: وقتی از سیاست همسایگی صحبت می‌کنیم همه ابعاد مدنظر ماست. نگاه به حوزه همسایگان جنوبی و حوزه خلیج فارس در کنار سایر همسایگان مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک سفر رئیس‌جمهور برای یک یا دو کشور همسایه در حوزه جنوبی و غربی ایران را تنظیم خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط با ترکیه ممتاز و مبتنی بر دوستی است. براساس توافق به عمل آمده، در آینده نه چندان دور، سفر آقای اردوغان را به تهران خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت:‌ در تمام مراحل مذاکرات تلاش کردیم یا در سطح سفرای کشورهای همسایه در تهران و یا با سفر دستیاران سیاسی در وزارت خارجه و معاونان و یا سفر بنده به کشورهای همسایه، این کشورها را در جریان آنچه بین ما و ۵ کشور می‌گذرد، قرار دهیم.

وی افزود: مذاکرات ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تا این جای کار رفتار سه کشور اروپایی در مذاکرات اینگونه بوده که وقتی از تحریم صحبت می‌شود، آن را به آمریکا حواله می‌دهند، اما در موضوع هسته‌ای وقتی صحبت می‌شود می‌گویند این در حوزه نگرانی ما است و ما آماده‌ایم درباره همه جزئیات هسته‌ای مذاکره کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین افزود: انتقاد ما از سه کشور اروپایی عضو برجام این است که هیچ ابتکار جدید، رو به جلو و سازنده‌ای را در مذاکرات ارائه نداده‌اند، البته تلاش کردند در مذاکرات هفته‌های اخیر منطقی و با رفتای سازنده حضور داشته باشند، حتی امروز فرانسه دیگر نقش پلیس بد را ایفا نمی‌کند.

وی ادامه داد: چین و روسیه سعی می‌کنند در مذاکرات ۱+۴ نقش سازنده و مثبت ایفا کنند و گاهی اوقات نیز این دو کشور در انتقال پیام‌های آمریکا، فعالیت خاص خودشان را دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی کشورهای همسایه ما نیز در این موضوع با نگاه به تسریع در رسیدن به توافق سعی می‌کنند حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا به ایران باشند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: طرف آمریکایی به صورت NonPaper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه می‌کند. ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق انریکه مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مطالبی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش سطحی از گفتگو با آمریکا باشد، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز