تخت روانچی:ایران تمام توان خود را برای حمایت از مردم افغانستان بکار گرفته است

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۲۲:۰۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۹۱۰۳۶
تخت روانچی:ایران تمام توان خود را برای حمایت از مردم افغانستان بکار گرفته است
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت ایران در چهل سال اخیر تمام توان خود را برای حمایت از مردم افغانستان بکار گرفته و این سیاست رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده که مورد تایید مقام معظم رهبری است.

به گزارش برنا، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران  در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان اظهار داشت: آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان برای احیای اقتصاد این کشور و نجات جان مردم ضروری است و به هیچ وجه نباید سیاسی و مشروط شود.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: افغانستان با یک بحران انسانی بی سابقه مواجه است. بر اساس گزارش های سازمان ملل، بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و نیمی از جمعیت با گرسنگی مطلق روبرو هستند.

تخت روانچی گفت: علاوه بر این، بیش از ۹ میلیون نفر آواره هستند. اگر وضعیت کنترل نشود، می تواند منجر به فروپاشی اجتماعی-اقتصادی این کشور شود.

وی افزود جمهوری اسلامی ایران نگرانی جدی خود را از پیامدهای مخرب احتمالی این وضعیت بر امنیت و ثبات منطقه از جمله کشورهای همسایه ابراز می دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت ایران تاکنون محموله های کمک های بشردوستانه شامل کالاهای اساسی از جمله غذا، دارو، و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد پس از تسلط طالبان، ایران به منظور کمک به مردم افغانستان، مرزهای خود را با افغانستان باز نگه داشته و در حال حاضر تجارت عادی بین دو طرف جریان دارد. 

تخت روانچی به ورود آوارگان به ایران اشاره کرد و گفت: بعد از روی کار آمدن طالبان در تابستان گذشته، روزانه هزاران نفر از شهروندان افغانستان وارد ایران می شوند و به رغم تحریم های غیرانسانی ایالات متحده آمریکا که مشکلات زیادی را برای دولت و مردم ایران ایجاد کرده است، جمهوری اسلامی ایران خدمات مختلفی از جمله آموزش، بهداشت و درمان، آموزش های حرفه ای و اشتغال به آوارگان افغان مقیم کشورمان با کمترین کمک جامعه جهانی، ارائه می دهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: علاوه بر این، ما همزمان با برنامه واکسیناسیون ایرانیان، پناهندگان افغان را نیز در برابر کرونا واکسینه می‌کنیم.

تخت روانچی تاکید کرد که به دلیل اعمال تحریم های آمریکا، منابع مالی ما محدود شده است. بدیهی است اگر جامعه جهانی نتواند به موقع به ایران کمک های لازم ارائه کند، ما به تنهایی قادر به ادامه حمایت خود از پناهجویان افغان که تعداد زیادی از آنها  از طریق ایران به دنبال رفتن به اروپا هستند، نخواهیم بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: ما بار دیگر از جامعه بین‌الملل به‌ ویژه کشورهای کمک کننده می‌خواهیم که به مسئولیت‌های خود عمل کنند و منابع مالی جدید را به همسایگان افغانستان برای کمک به پناهندگان و آوارگان اختصاص دهند.

تخت روانچی با یادآوری اهمیت تلاش‌های سازمان ملل متحد در کمک به افغانستان گفت ایران همواره از تلاش ها و نقش سازمان ملل حمایت می کند.

 این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به قطعنامه ۲۶۱۵ شورای امنیت در مورد معافیت کمک های بشردوستانه از مقررات تحریمی اشاره و ابراز امیدواری کرد این قطعنامه بتواند فرایند کمک های بشردوستانه به موقع به مردم نیازمند در افغنستان را تسهیل کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در کنار مسائل بشردوستانه، نگرانی های مشروع دیگری مانند ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر و منتخب در افغانستان باید مورد توجه  قرار گیرد.

تخت روانچی گفت: علاوه بر این، باید برای مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان یافته در افغانستان تلاش کرد و به همان اندازه مهم، ارتقا و حمایت از حقوق بشر همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران، باید تضمین شود.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: ایران در تحقق این اهداف، به تعامل خود با همه طرف ها در افغانستان از جمله طالبان ادامه خواهد داد و در این راستا، اخیرا میزبان یک هیات بلندپایه از طالبان بوده است.

 وی اضافه کرد ما همچنین به رایزنی های خود با همسایگان افغانستان و همچنین شرکای منطقه ای و بین المللی خود از جمله سازمان ملل ادامه خواهیم داد تا به صلح، امنیت و ثبات پایدار در افغانستان کمک کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت به دلیل اعمال تحریم های آمریکا، منابع مالی ایران محدود شده و بدیهی است که اگر جامعه جهانی نتواند به موقع به ایران کمک های لازم ارائه کند، ما به تنهایی قادر به ادامه حمایت خود از پناهجویان افغان که تعداد زیادی از آنها  از طریق ایران به دنبال رفتن به اروپا هستند، نخواهیم بود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پرونده ویژه