مقام آمریکایی: به مرحله نهایی مذاکرات وین نزدیک می شویم

۱۴۰۰/۱۱/۰۸ - ۲۳:۴۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۹۱۶۱۷
مقام آمریکایی: به مرحله نهایی مذاکرات وین نزدیک می شویم
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پی وقفه چند روزه در مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اعلام کرد همه می دانند به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک می شویم که به تصمیمات سیاسی نیاز داریم.

به گزارش برنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفت و گو با برخی خبرنگاران رسانه های بین المللی، مذاکرات وین در ماه ژانویه را فشرده ترین دور مذاکرات برای بازگشت مشترک متقابل به اجرای کامل برجام توصیف کرد.

وی که نامش بیان نشده است، تصریح کرد همه می دانند به مرحله نهایی نزدیک می شویم که به تصمیمات سیاسی نیاز داریم. مذاکره کنندگان از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران آخر هفته میلادی(شنبه و یکشنبه) برای مشورت به پایتخت های خود باز می گردند.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم ها در وین نیز پیش از این اعلام کرد هشتمین دور مذاکرات وین که از ۲۷ دسامبر آغاز شد، یکی از طولانی ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است وارد یک دوره استراحت شد.

وی تصریح کرد شرکت کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت باز می‌گردند و اکنون تصمیمات سیاسی لازم است.

پیشتر یک منبع مطلع اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته بین طرفین، مذاکرات رفع تحریم‌ها از فردا (شنبه) به مدت چند روز متوقف خواهد شد.

مذاکره کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

 

نظر شما
پرونده ویژه