نبویان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین/ آمریکا تضمین ندهد توافق معنی ندارد/ مذاکره مستقیم با آمریکا بی فایده است

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۱۱:۳۹:۱۸
کد خبر: ۱۳۰۰۲۶۸
نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین/ آمریکا تضمین ندهد توافق معنی ندارد/ مذاکره مستقیم با آمریکا بی فایده است
نمایندگان مجلس یازدهم نامه ای را خطاب به رئیس جمهور نوشته اند که در این نامه قید شده است: باید از مذاکرات در 8 سال گذشته درس عبرت گرفت، زیرا که نشان میدهد نشستن مستقیم با آمریکا هیچ فایده ای ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، «سید محمود نبویان» نماینده مردم تهران در جمع خبرنگاران در رابطه با "نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در خصوص مذاکرات وین" گفت: آنچه در مذاکرات وین اهمیت دارد ، منافع مردم ایران است، باید منافع مردم در دو عنوان کلی محقق شود، نخست اینکه همه تحریم هایی که علیه ملت ایران وضع شده باید لغو شوند، تعلیق را هم نمی پذیریم، می بایست حتما این تحریم ها لغو شوند، دوم اینکه آمریکا باید به ایران ضمانت دهد تا شرایط به گونه ای پیش نرود که مجدد تحریم اعمال  کنند و طرفین به تعهدات خود پایبند نباشند. 

وی در ادامه با بیان این که "آمریکا حق ندارد مکانیسم ماشه را فعال کند" تصریح کرد: باید ضمانت های لازم از طرفین مذاکره کننده اخذ شود. آمریکا نشان داده که خوش عهد نیست. توافقی برای ما ارزش دارد که همه تحریم های آیسا، یوترن، کاتسا را لغو کند و طرفین ضمانت مورد تایید ایران را بدهند.

نبویان با اشاره به "نامه کنگره آمریکا به بایدن" گفت: در چهارشنبه گذشته کنگره آمریکا نامه ای را با 165 امضا به بایدن تحویل می‌دهد که در "بند یک" این نامه آمده است؛ مخالف هرگونه توافق با ایران هستند که به برداشتن تحریم ها منتهی شود مگر آنکه ایران همه فعالیت های هسته ای اعلام نشده حال و گذشته خود را توضیح دهد و غنی سازی و تاسیسات و فعالیت های باز فرآوری خود را به طور کامل برچیند و تحقیق و توسعه خود را روی موشک ها با قابلیت هسته ای به طور قابل اثبات خاتمه دهد و موشک های خود را نابود کند. همچنین در ادامه این بند آمده است که ایران باید حمایت خود را از تروریست  متوقف کند و همه زندانی های آمریکایی را آزاد و به قربانیان تروریست مطابق با حکم دادگاه غرامت بپردازد. در این نامه تاکید شده است که سپاه هیچ گاه نباید از لیست تروریست خارج شود و از تلاش برای فعال سازی مکانیسم ماشه نوشته شده است. 

وی در ادامه  با اشاره به نامه نمایندگان به رئیس جمهور اظهار کرد: با این شرایط توافق معنایی ندارد، بر همین اساس نمایندگان  مجلس یازدهم نامه ای را خطاب به آقای رئیسی نوشته اند. در نامه به رئیس جمهور آورده ایم که باید از مذاکرات در 8 سال گذشته درس عبرت گرفت، زیرا که نشان می‌دهد نشستن مستقیم با آمریکا هیچ فایده ای ندارد. اروپاییان بارها بیان کرده اند که تحریم های آمریکا دست آنها نیست و جرات ندارند در برابر آمریکا بایستند. با فرض اینکه این حرف درست باشد اروپا باید پاسخ دهد که چرا اتحادیه اروپا علیه ملت ایران تحریم هایی را وضع می‌کند؟ هشت سال ظریف قدم زد و با آمریکا نشست آیا مشکلی از ملت ایران حل شد؟ آمریکا تحریم ها را رفع و به تعهدات خود عمل کند و سپس به میز مذاکره برگردد. 

نبویان در پایان افزود: در نامه به آقای رئیسی نوشته ایم که رژیم تروریست آمریکا از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نمی‌کند؛ دولت تروریست آمریکا و دولت های عهدشکن باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی شوند و نباید از مکانیسم ماشه استفاده کنند. همچنین در نامه قید شده است که مطابق با ماده 7 قانون راهبردی باید دولت به مجلس گزارش دهد که آیا تحریم ها رفع شده است یا خیر و پس از آن به سمت گام های کاهشی بروند. همچنین آوره ایم که در مقام اجرا اول باید آمریکا تعهدات خود را اجرایی کند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما