گروسی: اگر ایران و آژانس توافق نکنند تصور محقق شدن برجام دشوار است

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۱۲:۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۳۰۵۵۸۶
گروسی: اگر ایران و آژانس توافق نکنند تصور محقق شدن برجام دشوار است
مدیر کل آژانس بین المللی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: در صورتیکه ایران و آژانس بین المللی در رابطه با مسائل باقیمانده و پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع در مورد برجام به نتیجه برسد بسیار دشوار است. برای همین مهم است که به یک درک متقابلی برای همکاری بصورت فشرده در آینده برسیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی برنا، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی اتمی در نشست خبری با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت:  خوشحالم که دوباره به تهران برگشتم و جلسه‌ای با دکتر اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی داشتم و طی تبادل فشرده و مثمرثمری را خواهیم داشت. از زمانی که آقای دکتر اسلامی به سمت ریاست سازمان رسیدند ما بطور مستمر ملاقاتهایی با ایشان داشتیم، همینطور تماس‌های تلفنی که امکان ملاقات حضوری نداشتیم و سعی کردیم موضوعات مهمی را حل و فصل کنیم. 

وی در ادامه گفت: همانطور که دکتر اسلامی اشاره کردند چند موضوع خاص مطرح شد که در رابطه با آنها در مقابله با شورای حکام آژانس شفاف سازی می کردیم و مدتها بود که این مسائل حل نشده باقی مانده بود بنابراین هر دو طرف تلاش کردند که در رابطه با این مسائل شفاف سازی کنند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم.

مدیر کل آژانس بین المللی خاطرنشان کرد: به همین دلیل تلاش کردیم که رویکرد عمل‌گرایانه‌ای را اتخاذ کنیم و بنابراین متخصصین ما به شکل نظامند سعی کردند که با هم تبادل نظر کنند و با در نظر داشتن اینکه ما در پایان به یک نتیجه و موفقیت نیاز داریم، تعامل کنند. 

رافائل گروسی با بیان اینکه این امر از چند نظر مهم است به دو مورد اشاره کرد: نکته اول اینکه بر کسی پوشیده نیست در حالی که ما اینجا در حال مذاکره هستیم مذاکرات مرتبطی با این مذاکرات در رابطه با احتمال بازگشت ایران و دیگر کشورها به برجام در حال انجام است. و باتوجه به اینکه این روند موازی آن مذاکرات در جریان است و همانطور که می دانیم دو خط موازی هیچوقت به هم نمی‌رسند  اما این دو روند بسیار به هم متصل و وابسته هستند. 

وی گفت: در صورتیکه ایران و آژانس بین المللی در رابطه با مسائل باقیمانده و پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع در مورد برجام به نتیجه برسد بسیار دشوار است. برای همین مهم است که به یک درک متقابلی برای همکاری بصورت فشرده در آینده برسیم و همراه با حرفه‌ای‌گری و تحول فراوان باشد که متخصصین ما بتوانند در رابطه با مسائل باقیمانده شفاف سازی کنند.

گروسی خاطرنشان کرد: نکته دوم که امیدوارم رو به جلو و آینده باشد و زیاد گذشته را در نظر نگیرد؛ همانطور که دکتر اسلامی هم اشاره کردند انرژی و تکنولوژی هسته‌ای استفاده فراوانی دارد برای توسعه کشور نه تنها کشور ایران بلکه همه کشورهای دنیا بسیار مهم است.

وی گفت: با در نظر گرفتن همه وقایع در دنیا و اطراف ما اتفاق می افتد از جمله مسائل گرمایشی زمین و تولید انرژی و بازیابی اقتصادی پس از رکود ناشی از هم گیری کرونا با در نظر گرفتن اینها ما به این نتیجه می رسیم که تولید انرژی متناسب باشد با شرایط محیط زیست و دوستدار محیط زیست باشد که انرژی هسته ای هم جزء اینها است بسیار حائز اهمیت است. 

مدیر کل آژانس بین المللی اتمی اظهار داشت: بنابراین برای حرکت سریعتر به سمت آینده برای همکاری های ایران و آژانس بنده متعهدم که بیشتر از گذشته به آینده نگاه کنیم تا جامعه ایران هم از رفاه و توسعه و پیشرفت ناشی از حاصل از انرژی اتمی بهره مند شود. 

انتهای پیام/ 

نظر شما