معاون حقوقی رئیس‌جمهور

برای نابودی فساد باید به سمت تحقق عدالت برویم

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۱:۳۳:۳۵
کد خبر: ۱۳۰۷۸۰۲
برای نابودی فساد باید به سمت تحقق عدالت برویم
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه فلسفه هر حکومت اسلامی عدالت است، گفت: اگر در حکمرانی کشور می‌خواهیم فساد نباشد باید به سمت شفافیت برویم.

به گزارش برنا، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، صبح امروز پنجشنبه در ششمین همایش سالانه «سازمان دیده‌بان شفافیت عدالت» که با موضوع همایش مقابله با فساد برگزار شد، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در حکمرانی فساد نباشد باید به سمت شفافیت برویم.

وی با تأکید بر اینکه فلسفه هر حکومت اسلامی عدالت است و باید به سمت تحقق عدالت حرکت کنیم، افزود: فاصله مسئولین با شعارهای انقلاب و حکومت اسلامی زیاد است زیرا شعار اولیه حکومت اسلامی مردم است، از این رو نیازمند مبارزه همه جانبه با فساد هستیم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه قوانین خوبی برای مبارزه با فساد وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی از این قوانین هنوز به مرحله اجرا در نیامده به عنوان مثال می توان به اصل ۴۹ قانون اساسی اشاره کرد که به دلیل اصلاحیه ای که در سال ۶۳ بر روی آن صورت گرفت این قانون محصور گردید.

دهقان تصریح کرد: نتیجه سال‌ها مبازره تصویب قانون اصل ۴۹ بود که در آن تصریح شده است نهادهای امنیتی باید گزارش هر شخصی که دارای اموال نامشروع است را به دادستان کل کشور بدهند تا اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه شکاف طبقاتی بسیار زیاد شده، گفت: بیش از ۸۰ درصد تولید نقدینگی کشور بر عهده بانک‌هاست و این امر باعث گشته تا جیب فقرا خالی شده و جیب اغنیا پُرتر گردد، عامل اصلی این شکاف طبقاتی بانک‌ها هستند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین اقدامات دولت‌های قبل باعث ایجاد شکاف طبقاتی شده است؛ مثلاً دولت قبل ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی ایجاد کرده، یعنی خلق پول بدون پشتوانه، که باعث ایجاد فقر و فلاکت در کشور شده است.

دهقان تأکید کرد: بانک‌ها امروزه تبدیل به بنگاه‌داری شده‌اند که حتی در این زمینه رهبری تأکید کردند این کار غلط است و تا زمانی که ساختار بانک‌ها درست نشود فساد ریشه‌کن نمی‌شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان داشت: برخی از بدبختی‌هایی که کشور دچار آن شده، این است که بعضی از مسئولان فریب افراد مفسد را می‌خورند که باید این مسئولان را روشن کرد. اکنون دولتی در رأس کار قرار دارد که شعار اصلی آن شفافیت و مبارزه با فساد است که این امر به همکاری و همراهی همگان نیاز دارد.

دهقان با بیان اینکه شفافیت باید در کشور پرچمدار داشته باشد، تأکید کرد: دوران «چه باید کرد»ها گذشته و باید به سمت چه کار شده است برویم. حتی در روزهای پایانی دولت قبل هم می‌شنیدیم که باز بیان می‌کردند «باید بشود»! طوری این کلمه جا افتاده است که دیگر مردم به آن اعتماد ندارند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: باید کلمه چه کرده ایم در کشور رواج پیدا کند، باید تبدیل به یک الگو شود. زمان کم است باید اقداماتی در جهت رفع نقایص صورت گیرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز