معاون اقتصادی رئیس جمهور

اقتصاد باید از سیاست جدا شود

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۹:۳۷:۲۰
کد خبر: ۱۳۱۰۶۲۸
اقتصاد باید از سیاست جدا شود
معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد نیاز به ثبات دارد، گفت: باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم تا تصمیمات اقتصادی بر اساس سیاست نباشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محسن رضایی شامگاه چهارشنبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با استماع سخنان و مشکلات مطروحه توسط تولیدکنندگان و کارآفرینان اظهار کرد: تک تک مسائل مطرح شده را یادداشت کردم و موارد گفته شده در این جلسه را پیگیری می‌کنم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه تجارت نقش مهمی هم در تولید و هم در ترانزیت و درآمد ملی دارد، گفت: اگر کشور صادرات‌محور باشد درآمد ملی از ترانزیت هم افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به جاده ابریشم و نقش آن در اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: این جاده در دوران صفوی برای ارتباط با غرب و شرق استفاده می‌شد و تا زمانی که کشتی‌های بخار روی کار آمد این جاده استفاده داشت، بعدا هم با توسعه ریلی متاسفانه ما نتوانستیم پیشرفت ریلی داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه ایران همیشه از صادرات و ترانزیت ثروت عظیمی به دست می‌آورد ولی در ۱۰۰ ساله گذشته از این ثروت محروم شده است، گفت: یک‌‌سری اصلاحات در دولت شروع شده و مسائل ساختار بودجه را به جد پیگیر هستیم چراکه این موضوع هم به مردم و هم دولت ضربه زیادی زده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در رابطه با مشکلات بازنشستگان خاطرنشان کرد: بازنشستگان همیشه اعتراض دارند و باید مشکلات آنان را حل کنیم.

رضایی گفت: یک بخش از اصلاحات اقتصادی مربوط به کارآفرینان و بخشی هم مربوط به دولت است که باید دست در دست هم دهیم تا اصلاحات اساسی در تجارت خارجی صورت گیرد و از شما کارآفرینان تقاضا دارم به ما کمک کنید و ما هم قصد داریم کارهای با دل و جرات‌تری انجام دهیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت درصدد حل مشکلات صادرات و ترانزیت کالاست، خاطرنشان کرد: ساختار بودجه را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

رضایی با اشاره به خلق نقدینگی در کشور و اینکه نقدینگی از سال ۱۳۵۰ شروع شده و تا امروز ادامه دارد، گفت: این امر منجر به تورم می‌شود و تورم یک نوع مالیات است که بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه فشار وارد می‌کند و ما در این دولت به دنبال بستن شیر نقدینگی هستیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید صنعت‌سازی کنیم، اظهار کرد: صنعت‌سازی با کارخانه‌سازی متفاوت است؛ زیرا کارخانه محصول صنعتی تولید می‌کند اما صنعت بحث گردشگری و سلامت خدماتی است که متاسفانه ما کارخانه‌سازی کرده‌ایم اما صنعت‌سازی نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما امروز از چند کارخانه بازدید کردیم؛ ماشین‌سازی تبریز با وجود اینکه دستگاه‌هایش عوض نشده اما باز هم می‌تواند ماشین‌آلات سنگین و بزرگی را تولید کند اما همین موضوع مستلزم مرتبط شدن کارآفرینان با کارخانجات است.

معاون اقتصادی با انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرتخصصی گفت: نمی‌شود اداره‌ای در تهران داشت و برای تمام شهرها یک بخشنامه ثابت صادر کرد بلکه باید تفویض اختیارات صورت گیرد و این کار هم مسلتزم صنعت‌سازی است.

وی در مورد تفویض اختیار به استان‌ها خاطرنشان کرد: عدم تفویض اختیار به استان‌ها قفسی ساخته که ما نمی‌توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم، باید استان‌ها اختیار داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز