قالیباف: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود/ سفره مردم کوچک نمی‌شود

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۹:۴۲:۲۶
کد خبر: ۱۳۱۰۶۳۰
قالیباف: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود/ سفره مردم کوچک نمی‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود اگر قانع نشده بود که رای نمی‌داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدباقر قالیباف در گفت‌وگویی با بیان اینکه بودجه نا ترازی زیادی دارد، گفت: امروز کارهای غیر مولد در کشور درآمد بیشتری از تولید دارد، باید بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری متمرکز شویم.

قالیباف گفت: تسلط سیاست مالی بر سیاست پولی عامل سیل نقدینگی و افزایش پایه پولی است.

وی ادامه داد: تا به سمت سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نرویم و تسلط سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی حل نشود نا ترازی‌ها حل نمی‌شود.

در ادامه قالیباف در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: اگر مجلس نسبت به حذف ارز ترجیحی و انتقال این یارانه به انتهای زنجیره قانع نمی شد، رای نمی‌داد.

رئیس مجلس اظهار داشت: تمام همت و ظرفیت دولت و مجلس در سال ۱۴۰۰ حفظ معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی است، با این مصوبه چیزی از سبد معیشت مردم کم نمی‌شود، مصوبه مجلس این است که اولویت معیشت و سفره مردم است.

قالیباف اظهار داشت: این‌گونه نبود که ما مسئولیت را از دوش مجلس برداشته و به دوش دولت بیاندازیم ما وظیفه داریم که قانون شفاف بنویسیم ما در مجلس نمایندگان مردم هستیم و حتماً اولویت اول مجلس و دولت ، مردم هستند.

رئیس مجلس اظهار داشت: ما مکلف هستیم که حواس‌مان به مردم باشد البته ما ظرفیت‌ها و توانایی دولت را نیز مدنظر قرار می‌دهیم. مجلس در این مصوبه کار را شفاف کرد و اجرا را به عهده دولت گذاشت که اختیار با دولت باشد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این مصوبه یارانه حذف نمی‌شود گفت: نباید دل مردم را خالی کرد. تا مردم فکر کنند سفره آنها کوچک می‌شود. ارز در حال حاضر در کشور دو نرخی و چند نرخی است ۴۲۰۰، بازار آزاد و ارز دولتی. یکی از مشکلات جدی در کشور ما چند نرخی بودن ارز است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ ارز تک نرخی شد، گفت: طبق قانون بودجه هر ارزی باید نرخ سامانه الکترونیکی عرضه شود. بنابراین ارز تک نرخی شد.

قالیباف اظهار داشت: دولت ارزی در اختیار دارد می‌تواند اعتباری را که در اختیار دارد، در ابتدای زنجیره‌ای  را در اختیار واردکنندگان قرار دهد یا می تواند به مصرف کننده اختصاص دهد و به انتهای زنجیره بدهد .

وی ادامه داد: نظر مجلس این بود که این ارز به انتهای زنجیره که مردم هستند اختصاص یابد، کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند که شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر، پنیر و روغن هستند و مقرر شد سبد کالا به مردم اختصاص یابد که به صورت پلکانی باشد.

قالیباف گفت: در قانون بودجه مقرر کردیم و اگر تصمیم دولت این است که این ظرفیت و حمایت مالی را به انتهای زنجیره و مصرف کننده هست بدهد حتماً کالابرگ الکترونیکی به مردم اختصاص دهد یعنی به سبد خانوار پول ندهند و درخصوص این کار برنامه‌ریزی وجود دارد.

وی  اظهار داشت: با این کار مردم می‌توانند از مغازه خرید می‌کنند کارت بکشند، اگر دولت تصمیمش بر این باشد که این مصوبه را اجرایی کند که پیشنهاد ما همین است.

قانون سربازی باید اصلاح شود

وی در مورد خدمت سربازی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس و دولت باید در برنامه هفتم توسعه در مورد خدمت سربازی تصمیم بگیرند و قانون را اصلاح کنند.

رانت دادن به تولید هم خوب نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد واردات خودرو گفت: وضعیت خودرو اسفناک است. رانت در هر کجا باشد بد است، حتی تولید، رانت دادن به تولید هم خوب نیست.

وی ادامه داد: باید به تولید در هر بخشی کمک کرد اما با سه شرط کاهنده، موقت و مشروط، اما در کمک به شرکت های خودرو سازی این شروط توجه نشد.

قالیباف گفت: واردات بی‌رویه خودرو هم دشمنی با خودمان است، نباید بیراهه برویم.

می‌گویند مجلس می‌خواهد فضای مجازی را ببندند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه ما باید بدانیم امروز فضای مجازی در زندگی مردم تاثیرگذار است و فضای مجازی باید قانون‌مند شود تا مردم بتوانند استفاده کنند.

وی در ادامه داد: مجلس معتقد از سیاست‌گذاری در فضای مجازی باید در شورای عالی فضای مجازی انجام شود. کمیسیون مشترک در مقطعی در این ریل حرکت نکرد و مجلس عکس‌العمل نشان داد و متوقف کرد.

قالیباف گفت: جنگ رسانه‌ای درست شده و می‌گویند مجلس می‌خواهد فضای مجازی را ببندند که کار دشمنان است، مردم مطمئن باشند که ما این‌گونه مانع زندگی آنها نخواهیم شد، مردم مطمئن باشند مجلس مسیر درستی که به نفع مردم خواهد بود حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز