گرفتن گریبان خودروسازان، به نفع مردم

۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۰۶:۰۶:۱۰
کد خبر: ۱۳۱۱۶۲۷
گرفتن گریبان خودروسازان، به نفع مردم
مدیریت در صنعت خودرو را طی ادوار قبل می‌توان «مدیریتی رها شده» تفسیر کرد که عملا مشکلات را در این صنعت عمیق‌تر از حد انتظار کرده است. مدیریت رها شده، ضربه تحریم‌ها بر این حوزه را به بیش از حد انتظار تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، "طبق گفته کارشناسان اقتصادی، صنعت خودرو به لوکوموتیو صنایع در اقتصاد کشورها مشهور است و دومین صنعت مهم در بسیاری از اقتصادهای موفق به حساب می‌آید؛ چرا که این صنعت نقش مهمی در رشد ارزش افزوده بخش صنعت و به‌ دنبال آن رشد اقتصادی دارد؛ بنابراین چون این صنعت به‌گونه‌ای بر نبض اقتصاد کشور اثرگذار است، دولت‌ها همواره به آن توجه جدی دارند، توجهی که گلایه‌های زیادی را به دنبال دارد".

همه منتقد خودرو 

در راستای توجه دولت‌ها به صنعت خودرو کشور، همواره انتقاد سایر صنایع را شاهد بوده‌ایم، اما پژوهشگران صنعت خودروسازی معتقدند که "این صنعت توانسته سبب افزایش اشتغال و صادرات شود و بر شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی اثرگذار بوده و به‌دلیل نقش و بازدهی این صنعت نسبت به سایر صنایع، دولت‌ها همواره به آن توجه دارند؛ بنابراین قیاس خودروسازی با صنایعی که ارزش افزوده‌شان همانند خودرو نیست امری نادرست است".

توجهی چالشی 

در کنار توجهی که از آن سخن گفتیم، در همه دولت‌ها حوزه خودرو چالشی‌ترین بخش صنعت هم محسوب می‌شود و تحریم و رکود بازار از جمله معضلات تاثیر گذار بر این صنعت است. این حوزه در همه ادوار گذشته میراث دار سیاست‌های غلط مدیرانی است که همواره با اخد تصمیمات  اشتباه باعث شدند تا این صنعت با مشکلات خود همچنان دست و پنجه نرم کند و بحران‌ها، در این صنعت روز به روز شکل و شمایل جدیدتری به خود بگیرد.

مدیریتی رها شده

مدیریت در صنعت خودرو را طی ادوار قبل می‌توان «مدیریتی رها شده» تفسیر کرد که عملا مشکلات را در این صنعت عمیق‌تر از حد انتظار کرده است. مدیریت رها شده، ضربه تحریم‌ها بر این حوزه را به بیش از حد انتظار تبدیل کرد.

رنگ و بوی جنگ

در اواخر دولت روحانی در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بازار خودرو رنگ و بوی جنگ را به خود گرفته بود، قیمت ها سر به فلک کشیده بود و اشتباهات مدیریتی هم اوضاع نا به سامان این صنعت را وخیم تر کرد و نحوه مدیریت ها نه تنها این آشفتگی ها را کمتر نکرد بلکه بیشتر با اخذ تصمیمات نادرست بر مشکلات می افزودند.

بی برنامه و پر حرف

آژیر خطر در صنعت خودرو مدتها بود که به صدا در آمده بود و هیچ کس برنامه ای برای این روزهای سخت خودرو نداشت. در این شرایطی که نفس های بازار خودرو به شماره افتاده بود و گویی روز به روز به مرگ نزدیک تر می‌شد، وزرای صنعت در دولت یازدهم و دوازدهم یکی پس از دیگری ناکار آمد تر بودند، افرادی که نه تنها توانایی رفع مشکلات و معضلاتی این حوزه را نداشتند و چشم خود را بر همه واقعیت‌ها بسته بودند بلکه با تصمیمات پر از قصور و بی انضباطی های گسترده در حوزه پولی و مالی شرایط را بحرانی تر می‌کردند و گوش مردم را پر کرده بودند از وعده وعیدهایی که هیچگاه محقق نشد.

چهارچرخ های قراضه!

افزایش بها و بی کیفیتی این چهارچرخ ها ، گلایه های زیادی از مردم را به دنبال داشت. در این شرایط بحرانی خودروسازان نه تنها تمایلی به کاهش قیمت نداشتند بلکه از افزایش نرخ چهارچرخ ها استقبال کرده و رضایت داشتند و چشم و گوش خود را در برابر مشکلات و معایب خودرو ها که علاوه برقیمت سرسام آور ، آزردگی مردم را فراهم آورد، بسته بودند. 

گلایه به حق مردم

انتقادات مردم به خودروسازان گلایه به حقی بود که رهبری هم از آن سخن گفتند، مردم حق دارند پس از پرداخت چند صد میلیون تومانی برای خرید یک خودروی داخلی که باید تمام سرمایه خود را صرف آن کنند، راحت و بی‌دغدغه از آن به بهترین شکل استفاده کنند. دهم بهمن ماه بود که رهبر معظم انقلاب با دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی از خودروهای داخلی انتقاد کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی فرمودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند.

انتقاد رهبری از خودروسازان

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

گلایه‌های رهبری و مردم نشان می‌دهد که همچنان اثرات سوءمدیریت ها در صنعت خودرو از بین نرفته و نیازمند اقدامی جدی برای رفع آنان است.

رئیس جمهوری میدانی

ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم در شعارهای انتخاباتی خود بر رشد تولید، حذف انحصار و همچنین قیمت گذاری عادلانه خودرو تاکید زیادی داشت و دولت سیزدهم را با تصمیمات بزرگ و‌ کلان، قاطع بر آن کرد تا سیاست گذاری‌ها در این حوزه را سروسامان بخشد. رئیسی نشان داد تا با تصمیمات شجاعانه و منحصر به فرد سعی دارد تا مدیریت خودروسازی کشور را به کنترل خود در اورد.

هشت دستور قاطعانه

در همین راستا رئیس جمهور بازدید سرزده ای را از کارخانه ایران خودرو ترتیب دادند. بازدید سرزده ای که از موضع انتقادی و خرده گرفتن به خودروسازان بود و قاطعانه و با صراحت رئیس جمهور هشت دستور جهادی را صادر کرد. هشت دستوری که در جهت ارتقای کیفیت صنعت خودرو و کاهش قیمت خودرو می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. این بازدید و صدور دستورات خودرویی با واکنش‌های مثبتی همراه  شد که از جمله آن می توان به صحبت های نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اشاره کرد. 

کلاه بر سر دولت نمی توان گذاشت

«سیدجواد حسینی‌کیا» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با بازدید سرزده رئیس جمهور از ایران خودرو هم گفته  است: بازدید سرزده رئیس جمهور نشان می‌دهد رئیسی مسائل کشور را از اتاق خود اداره نمی‌کند، ایشان رئیس جمهوری میدانی است. رئیس جمهور با بازدید میدانی از صنعت خودروسازی ندای رهبر انقلاب را لبیک گفت. رئیس جمهور در بازدید میدانی خود از صنعت خودرو نارضایتی مردم از وضعیت خودرو را متوجه شدند. رئیسی به صورت سرزده از حوزه خودرو سازی بازدید کرد تا مدیران کلاه بر سرش نگذارند. 

آغاز کیفیت محوری در خودرو 

نایب رئیس کمیسیون صنایع با اشاره به هشت دستور رئیس جمهور در حوزه خودرو سازی تصریح کرد: نکاتی که ایشان در این بازدید مطرح کردند بسیار کلیدی بود و کمیسیون صنایع هم چندین بار این موضوعات را مطرح کرده است. این بازدید آغاز خوبی برای کیفیت محوری در صنعت خودرو است. 

مجلس پس از بازدید رئیس جمهور و ارائه دستورات  مهم خودرویی توسط ایشان اعلام کرد که به حمایت از این اقدام و در راستای حقوق مردم پشت دولت خواهد ایستاد و در این راستا هر کجا که نیازمند قانون باشد ، کوتاهی نخواهد کرد. البته قانون واردات خودرو که توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده مدتی است که با سد  مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است و ایرادات مجمع بر این قانون همچنان به قوت خود باقی است.

عزم جدی برای رفع معضلات

مصطفی طاهری  دیگر نماینده ای که در رابطه با حضور سرزده عالی ترین مقام اجرایی کشور  به خبرنگار برنا گفته است؛ این بازدید از خط تولید خودرو نشان از عزم جدی دولت برای رفع معضلات حوزه خودرو را دارد. بازدید رییسی از ایران خودرو نشان می‌دهد ایشان برای مسائل موجود با صرف وقت تصمیم گیری‌های خوبی را اتخاذ کرده اند.

عضو کمیسیون صنایع تاکید کرد: بازدید سر زده از ایران خودرو هنوز آغاز کار است و انشالله شاهد عملیاتی شدن دستورات رییس جمهور در آینده ای نزدیک باشیم. نسبت به بهبودی وضعیت بازار خودرو خوش بین هستم و به زودی تصمیمات و دستورات آقای رئیسی محقق خواهد شد. مجلس در حل معضلات بازار آشفته خودرو کنار دولت است و هرکجا لازم به طرح باشد اقدام خواهد کرد. باید بحث واگذاری دو شرکت خودروسازی به بخش خصوصی که جزو دستورات رییس جمهور است با جدیت دنبال شود و شاهد عملیاتی شدن آن باشیم. بازدید سرزده رییس جمهور منجر خواهد شد تا بازار آشفته خودروسازی سامان پیدا کند.

آیت الله در این بازدید دستوری را برای ترخیص خودرو ها صادر کردند، خودرو هایی که مدتهاست دپو شده تا با بازار افزایش قیمت خودرو عده ای پول های هنگفت و کلان به جیب بزنند. 

خداحافظی با مافیای خودرو

«کاظم موسوی» نایب رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با بازدید سرزده رییس جمهور و و هشت دستور مهم رییس جمهور به صنعت خودرو سازی بیان کرده است: واگذاری دو شرکت خودروسازی موضوعی است که باید از مدت ها قبل اتفاق می افتاد، اگر این دو شرکت خودروسازی از طریق بورس به صنعتگران واگذار شود، یک حرکت خوبی برای آینده صنعت خودرو سازی کشور خواهد بود. باید پذیرفت اگر بخش خصوصی خودروسازی را تحویل نگیرد و رقابت را به طور ملموس شاهد نباشیم حتما مافیای قدرت و ناعدالتی و تنبلی و بیکاری را در حوزه خودرو خواهیم داشت. 

رمز بیدار باش رئیسی 

وی  در ادامه مطرح کرد: رییس جمهور دستورات مهمی را به حوزه خودروسازی دادند، که اقدامی مهم و مدیریتی ستودنی است. اگر صنعت خودرو با دانش ، دانشگاهی و به روز و پیشرفته همراه نباشد حتما متضرر خواهیم شد. 

موسوی مطرح کرد: بازدید سرزده آقای رییس جمهور یک رمز بیدار باش است. دستورات مهم رییس جمهور در کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو تاثیر بسزایی را خواهد داشت.همچنین دستورات رییسی تحویل خودرو های ثبت نامی را تسریع و تسهیل می‌بخشد. 

در طی این سالها صنعت خودرو نه تنها نتوانسته گلایه های مردم را بر طرف کند بلکه روز به روز شاهد نارضایتی بیشتری از سوی مردم هستیم. اکنون با هشت دستور رئیس جمهور در حوزه خودرو در سالی که  رهبری آن را تولید؛ دانش بنیان و اشتغال نامیده اند باید منتظر بمانیم تا ببینیم در راستای تلاش دولت برای کاهش انتقادات مردم و افزایش کیفیت خودرو خودروسازان چه برنامه ای را در دستور خود قرار خواهند داد.

انتهای پیام/ 

نظر شما