بهادری جهرمی: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است/ دولت از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای رونمایی می‌کند

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۱۰:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۳۱۵۲۸۱
بهادری جهرمی: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است/ دولت از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای رونمایی می‌کند
سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال 1401 خبر داد: در مراسم بیستم فروردین که با حضور رییس جمهور با میزبانی سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود، از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته ای کشور رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال جدید در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و ماه مبارک رمضان گفت:  در آغاز سال جدید رهبری با تعیین شعار سال، یک امید و روحیه دیگری را برای دولتمردان و مردم ایجاد کردند، بیانات و نگاه ایشان امید آفرین  و راهگشای حل مسایل کشور خواهد بود. در راستای تحقق بیانات رهبری وتحقق شعار سال دولت اقداماتی را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: دواقدام مهم دولت در این مدت انجام داد، ابتدا تهیه و تصویب آیین نامه تولید دانش بنیان در بخش منابع کشاورزی بود که به پیشنهاد وزیر جهاد در دستور کار کمیسیون علمی و فناوری قرار گرفت و جلسات به صورت فوق العاده برگزار شد و در جلسه اخیر به عنوان اولین برنامه سال به تصویب هیئت وزیران رسید . همچنین در روز سوم فروردین با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم لبیک عملی به بیانات رهبری داده شد.

بهادری جهرمی بیان‌کرد: در بیستم فروردین رویداد سالروز ملی فناوری هسته ای را در پیش داریم که سالروز بزرگداشت آن برگزار می‌شود. در این مراسم که با حضور رییس جمهور با میزبانی سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود، از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته ای کشور رونمایی می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: دولت در ایام تعطیلات نوروز مانند سایر ایام سال سعی کرد پرتحرک باشد و دولت تعطیلاتی نداشت بجز یک جلسه که همزمان با تحویل سال بود‌ ، تمامی جلسات منظم برگزار شد و شاهد سفر های بازدید و اقدامات هیئت وزیران و رییس جمهور در این ایام بودیم.

وی بیان کرد: یکی از افتتاح ها در سفر اخیر رییس جمهور به خراسان رضوی افتتاح کارخانه ای بود که با استفاده‌ی صد درصدی تجهیزات داخلی توسط بخش خصوصی و ظرفیت شرکت دانش بنیان صورت گرفت که اشتغال زایی برای ۱۵۰ نفر در منطقه سرخس ایجاد می‌کند.

وی گفت: در ایام تعطیلات نوروز با مدیریت مناسبی که نسبت به بحران کرونا صورت گرفت و با همکاری مردم، شاهد گسترده شدن سفر های نوروزی پس از دوسال بودیم و مردم سفر خوشی را در ایام نوروز داشتند و ۲۳دستگاه اجرایی با تشکیل ستاد سفر، شبانه روزی در این ایام میزبان مردم بودند و برنامه ریزی های مناسب جهت حل مشکلات صورت گرفت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در ایام نوروز بیش از ۵۰  میلیون نفر اقامت شبانه داشتند که نسبت به سال گذشته شصت درصد افزایش داشته است، شهر تهران برای اولین بار جزو ده شهر اقامت پذیر در ایام نوروز قرار گرفت .

بهادری جهرمی در ادامه بیان کرد: ۵۲ میلیون تردد خودرو در میان استان‌ها داشتیم که افزایش ۴۱ درصدی داشته است، یک میلیون و ۲۰۰هزار در تردد هوایی مسافر پذیرش شده است و تردد ریلی رشد ۴۷درصدی داشته حدود یک‌میلیون و ۲۸۳ هزار نفر.

وی گفت: تنش کم آبی در کشور و خسارات آن در کشاورزی موضوع امروز و دیروز نیست و مشکل بلندمدتی است به همین دلیل دولت یکی از اولویت های اساسی خود را در سند تحول و تنظیم بودجه ۱۴۰۱مدیریت این مسئله قرار داده است و یکی  از  تبصره های لایحه بودجه ناظر بر مدیریت بحران آب است. دولت معتقد است علیرغم تنش کم آبی در صورت مدیریت مناسب می توان از این بحران عبور کرد.

سخنگوی دولت در رابطه با دستور رییس جمهور در رابطه با حواشی اتفاق افتاده در بازی ایران و لبنان گفت: پیش از این سابقه برگزاری مسابقه ملی را در این دولت داشتیم و شیرینی صعود تیم ملی به جام جهانی را ذهن داریم و مسئله‌ای از محل تماشاچیان نبوده و نخواهد بود؛ در بازی اخیر در حوزه ورزشی یا فدراسیون یا هیئت استان و حوزه محلی در برنامه‌ریزی و اجرای مسابقه کوتاهی‌های صورت گرفته است و رییس جمهور هم در همین راستا به وزیر کشور دستوراتی دادند  تا گزارش جامعی را آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت اغماضی در رعایت کرامت شهروندان خصوصا بانوان ندارد و با مقصرین برخورد خواهد شد مجموعه های ورزشی کشور هم باید برنامه ریزی مناسب‌تر داشته باشند.

بهادری جهرمی در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با سازوکار دولت برای نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی گفت:   ارز ترجیحی حذف نشده است و در حال تخصیص است. مشکلی برای تولید کنندگان وجود ندارد. پیش از این هم دولت پس از اتمام منابع پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ لایحه ای داد و از مجلس خواست تا این را تعیین تکلیف کند که این اتفاق نیفتاد و دولت از سایر مجاری آن را تامین کرد. در سال ۱۴۰۱ در بودجه تعیین تکلیف نهایی برای ارز ترجیحی نشد و مدیریت این مسئله به دولت واگذار شد.

وی در ادامه پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا عنوان کرد: دولت نسبت به مدیریت شیوه توزیع ارز ترجیحی تاکید دارد ، نظام تامین منابع دولت برنامه ریزی های برای اصلاح نظام منابع یارانه ای طراحی خواهد کرد و در گذر زمان  پس از طی شدن مسیر ، راه وشیوه توزیع به اطلاع عموم خواهد رسید و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رفت. هرگونه اصلاح ساختاری دولت، پیش از اجرا به اطلاع عموم خواهد رسید. 

وی در رابطه با رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان گفت: افغانستان بیش از چهل سال است که درگیر جنگ است و آوارگی آنها به واسطه این جنگ‌ها که با بی ثباتی مداخلات خارجی‌ها است، صورت گرفته است. ایران به عنوان یک همسایه میزبان مردم افغان بوده و به اذعان مراجع بین المللی، میزبان خوبی بوده است. علی‌رغم اینکه نهادهای بین‌المللی در جهت انجام وظایف خود نسبت به پناهندگان اقدامی نداشته‌اند و  حمایت‌هایشان در حد صفر است. 

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت و جمهوری اسلامی ایران  معطل انجام تکالیف نهادهای بین المللی نمانده و اقدامات مختلف انجام داده است. ایران از ثبات در افغانستان استقبال می‌کند ولی تا زمان میهمان بودن این عزیزان ، میزبانی مناسب صورت خواهد گرفت. یکی از برنامه های رییس جمهور به وزارت کشور ، ایجاد یک سازمان و نهاد متمرکز تحت عنوان سازمان ملی مهاجرت به منظور ساماندهی امور مهاجرین است تا پیگیری های مختلف را داشته باشد که در دستور کار جاری است.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت برای ریشه کنی فقر مطلق گفت: باید به فقر مطلق وخط فقر توجه کرد که دو مفهوم مجزا هستند. وعده رفع خط فقر مطلق وعده شعار انتخاباتی سال ۹۶ دولت گذشته بود که این جز کارهای روی زمین مانده بود و این دولت در صدد اجرایی شدن آن برآمد و برنامه ریزی و اقداماتی انجام شد مانند تسهیلاتی که داده شد وسبد های حمایتی وغیره. با همکاری بین مراکز دولتی و سازمان های خدماتی ، شناسایی این افراد با جدیت در  دستور کار قرار دارد و به محض شناسایی حمایت خواهند شد .در خصوص خط فقر هم به موازات این در حال پیگیری و اجرا است.

سخنگوی دولت با توضیح برنامه دولت برای تحقق شعار سال گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور کمیته‌ای با حضور ۸ دستگاه اجرایی و به ریاست معاون اول تشکیل شد. برای تشکیل کمیته چند هدف اصلی مدنظر است که یکی از آنها بومی‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال‌آفرینی آنها و دیگری، توسعه زیست‌بوم نوآوری است که این اهداف به‌جد پیگیری می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان را جزئی از بخش خصوصی هستند و دولت رسالت خود را حمایت و هدایت در این حوزه می‌داند و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت دولتی بودن ببریم خلاف اهداف در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با تحریم های اخیر آمریکا علیه کشورمان گفت: تحریم آن هم در حین مذاکرات شفاف است که بیانگر سو نیت و نشان دهنده جدی نبودن طرف غربی در پیشبرد مذاکرات است و این به روشنی نشان می‌دهد که با مردم ایران دشمنی وجود دارد.

بهادری جهرمی با اشاره به خبرهایی مبنی بر ساخت پتروشیمی در میانکاله اظهار داشت: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعه‌یافتگی و فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوزهای زیست‌محیطی است و توسعه عمرانی فرع بر صیانت از محیط زیست است‌. از حساسیت افکار عمومی در این زمینه قدردانی میکنم، مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیأت وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۹ بوده و  اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی خواهد بود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی دیگر که با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده از تصویب بودجه در آخر سال و ناهماهنگی در قرائت مجلس و دولت از لایحه بودجه، گفت: سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آیین‌نامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی دولت و وزارتخانه‌های متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم‌.

وی ادامه داد: در خصوص ارز دارو منابع یارانه‌ای نه‌تنها کم نشد، بلکه از ۲ به ۳ میلیارد در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافت و برای بیماران خاص هم منابع خاصی در نظر گرفته شده است. شیوه توزیع منابع یارانه‌ای برای دولت مهم است تا بیشتر در اختیار گروه هدف قرار بگیرد و سوءاستفاده نشود، روش آن است که منابع به‌جای واردکننده در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد و بر همین اساس شاهد تغییر شیوه توزیع یارانه خواهیم بود اما هر اقدامی در این زمینه قبل از انجام به اطلاع مردم خواهد رسید.

سخنگوی دولت درباره احیای وزارت بازرگانی گفت: من چنین خبری نشنیده‌ام و چنین اقدامی هم در دستور کار دولت قرار ندارد.

بهادری جهرمی با اشاره به برنامه دولت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و نبود برخی امکانات مانند خوابگاه‌ها، گفت: ستاد کرونا برای تأمین سلامت مردم در پی شیوع کرونا تدابیری از جمله حوزه بهداشتی اتخاذ کرده و همان ستاد با همان اولویت سلامت مردم و با توجه به شرایط امروز کشور یعنی میزان تزریق کرونا که قابل قبول است، ممنوعیتی در برگزاری کلاس‌های مدارس و دانشگاه در نظر نگرفته است. اولویت اول دولت سیزدهم حفظ سلامت مردم است، یکی از موضوعات مهم این است که دانش آموزان و دانشجویان عزیز نباید دچار اُفت تحصیلی شوند چون این عزیزان آینده‌سازان کشور هستند. مسائل غیر از کرونا باید در دستگاه‌های ذی‌ربط برطرف شود که وزرای آموزش و پروش و علوم پیگیر حل مشکلات آموزشی هستند. از منظر کرونا نیز منعی از حیث برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود ندارد.

بهادری جهرمی همچنین درباره وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال گفت: ۸۰۰ هزار واحد اعلام شده در حال ساخت است و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی زمین تعیین و ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز جانمایی شده‌اند. ۱۲ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر با پیشرفت ۱۵ درصد از سال ۹۴ تاکنون رها شده باقی مانده‌اند، طرح نهضت ملی مسکن که با جدیت بیشتر آغاز شد، با استقبال گسترده‌ای همراه بود و حتی برخی به خاطر نهضت ملی مسکن از طرح‌های دیگر مسکن انصراف داده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز