خیاطیان اعلام کرد

تقویت ارتباط زیست‌بوم دانش‌بنیان و دولت از اهداف مرکز بررسی‌های استراتژیک در سال جاری است

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۹:۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۳۱۵۹۸۰
تقویت ارتباط زیست‌بوم دانش‌بنیان و دولت از اهداف مرکز بررسی‌های استراتژیک در سال جاری است
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در یادداشتی سه راهبرد این مرکز برای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را تشریح و با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش مهمی از شبکه نخبگانی کشور به شمار می‌آیند اعلام کرد این مرکز در سال جاری بیش از گذشته در جهت تقویت ارتباط زیست‌بوم دانش‌بنیان و دولت خواهد کوشید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدصادق خیاطیان طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» می‌نویسد: «نامگذاری سال سنت نیکویی است که از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال انجام می‌شود. این نامگذاری از آنجا که جهت‌گیری‌های کلان کشور در سال پیش‌رو را تعیین می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار و به طور طبیعی نیازمند تبیین و مهم‌تر از آن، برنامه‌های روشن اجرایی است. دیروز هم رئیس جمهوری در نشست هم‌اندیشی با کارآفرینان و فعالان تولید دانش‌بنیان بر مسئولیت همه دستگاه‌ها در زمینه تحقق شعار سال و تغییر نگرش، تحول در فرآیندها و تحول نهادی به عنوان گام‌های اساسی در مسیر تولید دانش‌بنیان تاکید کردند.

وی در ادامه یادداشت خود آورده است: ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک تلاش خواهیم کرد چه در حوزه تبیین و چه در حوزه تمهیدات لازم برای تحقق شعار سال، نقش‌آفرین باشیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه یادداشت خود به سه اقدام این مرکز برای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اشاره و در تشریح اقدام اول، می‌نویسد: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، تحکیم و تسهیل ارتباط دستگاه اجرایی با شبکه نخبگانی کشور را جزو وظایف ذاتی و اولویت‌های خود می‌داند. شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای فعال در این شرکت‌ها، بخش مهمی از شبکه نخبگانی کشور به شمار می‌آیند و به همین مناسبت در سال جدید، متناسب با نامگذاری سال و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بیش از گذشته در جهت تقویت ارتباط زیست‌بوم دانش‌بنیان و دولت خواهیم کوشید.

دکتر خیاطیان در تشریح راهبردی دوم این مرکز برای تحقق شعار سال می‌افزاید: تولید دانش‌بنیان در صورتی می‌تواند موتور محرک اقتصاد ملی شود که در چارچوب اسناد بالادستی و در خدمت برنامه‌ریزی‌های کلان کشور توسعه یابد. نگاه جزیره‌ای به اکوسیستم نوآوری و حمایت گلخانه‌ای از کسب‌وکارهای خرد دانش‌بنیان احتمالا نخواهد توانست آنچه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال مدنظر داشته‌اند را محقق کند. تولید اشتغال‌زا و دانش‌بنیان در تلاقی صنایع بزرگ و اکوسیستم دانش‌بنیان شکل خواهد گرفت؛ این یعنی در گام فعلی، اولویت اصلی دانش‌بنیان شدن صنایع کشور است. گم نشدن این اولویت نیازمند پایش دقیق روندها و اصلاح مستمر جهت‌گیری‌های کلان حمایتی است. مرکز بررسی‌های استراتژیک به عنوان پل ارتباطی دستگاه اجرایی و اکوسیستم دانش‌بنیان در این حوزه ایفای نقش خواهد کرد.

وی در پایان به راهبرد سوم مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اشاره و آورده است: در سیاستگذاری‌های حمایتی، بدون تردید توسعه بازار صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآمدتر از حمایت‌های مستقیم است. همانطور که رئیس‌جمهور محترم در مشهد مقدس در دیدار با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کردند، مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید محصولات آنهاست. این مهم اقتضائاتی دارد که باید به آن توجه شود؛ در درجه اول محصولات دانش‌بنیان باید مطابق نیازهای کشور و دستگاه‌های اجرایی توسعه یابد و در درجه دوم، دستگاه‌های اجرایی باید با پیاده‌سازی نظام کدینگ کارآمد، بر تجهیزات و کالاهای مورد نیاز خود کاملا احاطه یابند و بتوانند خریدهای خود را با اولویت تولیدات داخل مدیریت کنند. در این زمینه هم ان‌شاءالله تلاش خواهیم کرد در حد وسع و امکان، نقش‌‌آفرین باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما