سخنگوی وزارت خارجه:

سفیر جدید ایران در عراق معرفی شد/ چند موضوع بین ایران و آمریکا باقی مانده/ نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نه

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۱۰:۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۱۷۵۱۱
سفیر جدید ایران در عراق معرفی شد/ چند موضوع بین ایران و آمریکا باقی مانده/ نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نه
خطیب زاده گفت: از منافع ملی و خطوط قرمز خود کوتاه نمی‌آییم.انچه بین ما و اروپا بوده نهایی شده و آنچه که باقی مانده تصمیمات واشنگتن است، ایران آخرین ابتکارات خود را هم انجام داده است در حال حاضر در نقطه ای نیستم که بگوییم واشنگتن آماده مرحله نهایی نیست و همینطور در نقطه ای نیستیم که توافق شود، البته پنجره فرصت برای ایالات متحده تا ابد باز نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهداتش عمل می‌کند. آمریکا تلاش می‌کند انرژی و وقت همه را مصروف این کند که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

خطیب‌زاده افزود: تحت تأثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ما است و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم، چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

وی گفت: آنچه که بین ما و اتحادیه اروپا بود نهایی شده است و بین ما و آن‌ها نکته‌ای باقی نمانده است و آنچه که وجود دارد، مرتبط با تصمیمات واشنگتن است که تصمیمات واشنگتن نیز از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انتقال است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما ابتکارات آخر خودمان را نیز فرستادیم به محض آنکه ۱+۴ و ایران پاسخ مناسبی دریافت کنند قطعاً همه عازم وین خواهیم شد.

قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه روسیه کاملاً سیاسی بود

وی در واکنش به قطعنامه شورای حقوق بشر علیه روسیه، گفت: حقوق بشر ارزش والایی است اما نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود. سازوکارهای ملل متحد نباید مورد استفاده برای اغراض سیاسی توسط کشورهای خاص قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: متأسفانه طی دهه‌های گذشته در سازمان ملل، سازوکارهای آن مورد سو استفاده کشورهای غربی و ایالات متحده قرار گرفته است. غرب تلاش می‌کند حقوق بشر را تبدیل به ضد خودش کند و مسیر اشتباهی را طی می‌کند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رأی منفی داد از این بابت که از قربانی شدن حقوق‌بشر توسط این اقدامات سیاسی جلوگیری کند. این قطعنامه تماماً سیاسی بود و در راستای اقدامات قبلی کشورهای غربی برای استفاده و سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود است.

وی تاکید کرد: ما توصیه می‌کنیم این موضوع در چارچوب خودش پیگیری شود و اجازه ندهند، شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی و یا جناح‌بندی‌ها و بلوک بندی‌های بین المللی و سیاسی کنند؛ این خلاف، جهان‌شمولی و ارزش والای حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه‌ی مداخله‌جویانه‌ی نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تمامی اتهامات بی‌اساس و تکراری نشست پنجاه و یکمین وزرای شورای همکاری خلیج‌فارس، تکرار ملال‌آور این اتهامات بی اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری خلیج فارس توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می‌داند.

خطیب‌زاده افزود: البته این بیانیه در خلاف روحیه همکاری است که بین برخی از این کشورها و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویاً آن را رد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران قرار داشتند و تا ابد نیز در خاک ایران باقی خواهند ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اظهارات مداخله جویانه اظهاراتی است که در خصوص حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی ما است و محکوم است. آنچه را که ما در داخل مرزهای خودمان انجام می‌دهیم در حاکمیت ملی ما است و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه تکرار این ادعای بی اساس نیز در وضعیت حقوقی آن تغیری ایجاد نمی‌کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌کند این کشورها دست از این بیانیه‌های ملال‌آور بردارند.

سفر وزیر خارجه عراق به تهران / سفیر جدید ایران تعیین شد

وی در خصوص تحولات عراق نیز گفت: وزیر امور خارجه‌ی عراق احتمالاً اواخر هفته به تهران سفر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اعلام کرد: آقای آل‌صادق نیز به عنوان سفیر جدید کشورمان در بغداد معرفی شده است.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برخی اتفاقات برای ایجاد ایران هراسی در افغانستان و افغان هراسی در ایران، گفت: ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان بوده است. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی به سمت ایران است.

وی افزود: همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متأسفانه برخی تلاش می‌کنند این موارد نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و یا برخی هم در داخل ایران موج افغانستان هراسی ایجاد کنند!

خطیب‌زاده افزود: هیئت حاکمه‌ی سرپرستی افغانستان باید به مسئولیت خود عمل کند. موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسئولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد؛ ظرفیت‌های ما محدود است.

اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد

وی همچنین در واکنش به نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور مبنی بر شروط توافق هسته‌ای‌، گفت: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات ۱۱ ماه گذشته همواره شنیده شده است، اما نهایی نشده است که درباره آن صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه البته روشن است با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمز «نعل به نعل» رعایت شده است، تصریح کرد: اگر هم مواردی به نتیجه نرسیده، دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌‌آمد. ما با پافشاری بر خطوط قرمز ان‌شاءالله جلو می‌رویم.

بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا باقی مانده است

وی همچنین در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها، تاکید کرد: تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود. آنچه باقی مانده بیش از یک موضوع بین ما و آمریکاست و محوریت آن این است که تمامی اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام لحاظ شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینکه «بایدن» امروز یا فردا می‌خواهد تصمیم بگیرد، چیزی است که آمریکا باید به تاریخ جواب دهد.

خطیب‌زاده همچنین در توضیح زمان سفر «اردوغان» به ایران، گفت: روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات ترین مرز را در ۱۰۰ سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم.

وی افزود: کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند، بارها نتیجه‌ی آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌گذارد مگر آنکه ناامنی با خودش ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرگزاری آمریکایی (CNN) در خصوص احتمال غنی‌سازی ۹۰ درصد اورانیوم توسط کشورمان، گفت: ما عضو NPT و پادمان هستیم و تمامی مقررات پادمان را با دقت اجرا می‌کنیم و بازرسان آژانس در داخل ایران حضور دارند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های ما صلح آمیز است و به آژانس اعلام می‌شود، اظهار داشت: در چارچوب نیازها و پادمان هر کاری که نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برجام فراتر از NPT بود،اظهار داشت:ما به عنوان عضو NPT مسئولانه تا به امروز عمل کردیم.

تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص برخی اظهارنظرهای مقامات اروپایی در موضوع سپاه پاسداران گفت: ایران در نقطه‌ای هست که منافع خود را به دقت تشخیص می‌دهد. تمام پایه‌های منفعت ملت ایران از رفع تحریم‌ها باید لحاظ شود و تمامی اجزای فشار حداکثری که آمریکا اعمال کرده است باید برداشته شود. موضع و منطق و استدلالات ما روشن است.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی در معرفی شورای عالی امنیت ملی به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی مذاکرات، گفت: شورای عالی امنیت ملی یعنی ۱۰ عضو حقیقی و حقوقی و رئیس جمهور اسلامی ایران رئیس این شورا است. پنج وزیر و پنج عضو حقوقی نیز عضو این شورا هستند.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی مسئولیت این این پرونده را دارد، یعنی مسئولیت کلیه وجوه در راهبری مذاکرات را برعهده دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی به شخصه برای اطلاع رسانی ورود نمی‌کند. شورای عالی امنیت ملی راهبری کلیه امور مربوط به مذاکرات را برعهده دارد و وزارت امور خارجه هم مجری است.

خطیب‌زاده در واکنش به ورود ریزگردها و منشأ آن گفت: در خصوص منشأ ریزگردها باید نهادهای تخصصی توضیح دهند. اگر منشأ را در عراق بدانیم باید حواسمان باشد دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد. حجم بسیار زیادی از آبریز دجله در داخل عراق است.

آمادگی کویت برای تحدید حدود مرزهای دو کشور

وی همچنین در خصوص توافق کویت و عربستان در خصوص میدان گازی مشترک نیز اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران اعلام کرده است، پیش از تحدید حدود نباید بهره برداری صورت گیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه یادداشتی به کویت دادیم که حقوق ایران محفوظ است و باید این میدان گازی به صورت مشترک بهره برداری شود، افزود: کویت برای تحدید حدود اعلام آمادگی کرده است و این را مقدمه خوبی می‌دانیم.

وی همچنین در خصوص کناره گیری «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نیز گفت: یمن راه‌حلی جز رفع محاصره، آتش بس و گفتگوهای «یمنی یمنی» با مشارکت همه گروه‌ها ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه راه‌حل یمن قطعاً در داخل یمن و نه در خارج این کشور است، افزود: از تمامی راه‌حل‌هایی که به خواست ملت یمن برای سرنوشت آن‌ها باشد، حمایت می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص تحولات پاکستان نیز گفت: ما به سازوکارهای دموکراتیک و قانونی مندرج در قوانین پاکستان از جمله انتخاب‌های نمایندگان مجلس پاکستان احترام می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: روابط ایران و پاکستان در بالاترین سطح پیگیری می‌شود و مطمئن هستیم در آینده در همین چارچوب ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز