خط قرمزهای رئیس جمهوری اوکراین در مذاکرات با روسیه

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۱۸:۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۳۱۷۷۴۴
خط قرمزهای رئیس جمهوری اوکراین در مذاکرات با روسیه
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در حالی که بیش از ۶ هفته از درگیری‌های نظامی با روسیه می‌گذرد و مذاکرات دوجانبه به نتیجه نرسیده، شبه جزیره کریمه در شرق این کشور را خط قرمز عمده خود در مذاکرات بالقوه صلح با روسیه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ زلنسکی به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت: دیدار چهره به چهره او با ولادیمیر پوتین همتای روسش، حتی اگر درباره همه مسائل توافق وجود نداشته باشد و شاید تنها بر سر برقراری آتش‌بس موافقت کنند، ارزشمند خواهد بود.

مذاکرات هیأت‌های نمایندگی ۲ کشور تاکنون نتوانسته به توافقنامه صلح منجر شود، هر چند با ایجاد راهروهای انسان‌دوستانه برای تخلیه شهروندان غیرنظامی، موافقت شده است.  

ولادیمیر پوتین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) با اعلام عملیات ویژه به نیروهای نظامی روسیه دستور داد به چند شهر بزرگ اوکراین شامل کی‌یف پایتخت حمله کنند. اما با ناتوانی ارتش روسیه برای تصرف شهرهای بزرگ اوکراین و کی‌یف، حملات متوجه بخش شرقی اوکراین شده است.

زلنسکی افزود: ما آماده از دست دادن کشورمان نیستیم. ما تاکنون جان‌های زیادی را از دست داده‌ایم، بنابراین باید تا هنگامی که می‌توانیم یایداری کنیم. با اینکه یکی از شرط‌های روسیه همیشه شناسایی کریمه به عنوان بخشی از خاک خود بوده، اما ما قطعا اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.

زلنسکی در بخش دیگری از سخنانش گفت روسیه در پی تصرف بخش‌های جنوبی اوکراین مانند شهر بندری ماریوپل است که از آغاز جنگ زیر حملات سنگین نیروهای روسیه قرار داشته است. مسکو در مذاکرات احتمالا ادعای مالکیت بر بخشی از این سرزمین را مطرح خواهد کرد. اما ما از ابتدا مایل به از دست دادن سرزمین‌مان نبودیم و چنانچه برای این کار آمادگی داشتیم، اصلا جنگی آغاز نمی‌شد. من درک می‌کنم که روس‌ها نه تنها از کریمه خارج نخواهند شد، بلکه خواستار مالکیت آن یا دونباس در جنوب کشورمان خواهند شد.

وی درباره معنی پیروزی برای خود گفت؛ ابتدا احساس پیروزی مردم و سپس بازگشت پناهجویان و آوارگان که مانند خون برای بدن اوکراین هستند، پایان حملات هوایی و دستیابی دوباره ما به خاک‌مان و خروج نیروهای روسیه از سرزمین‌مان.

از هنگام جدا شدن شبه جزیره کریمه در ۲۰۱۴ از اوکراین و پیوستن به روسیه، نیروها و ساکنان روس‌زبان شرق اوکراین با ارتش این کشور در این منطقه شرقی درگیر نبرد شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز